Divoká jízda ve Ferrari California (první test)

Již několik let se spekulovalo o novém Ferrari. Teď je tady, má osmiválec za přední nápravou, dvouspojkovou převodovku vzadu, pevnou skládací střechu, velmi osobitý design, ale také sklopná zadní sedadla, a až čtyřmístný interiér. Jste zvědaví, jak jezdí? Čtěte dál.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Divoká jízda ve Ferrari California (první test)

12.12.2008 | Autoforum.cz | Přidat příspěvek

Divoká jízda ve Ferrari California (první test)

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Již několik let se spekulovalo o novém Ferrari. Teď je tady, má osmiválec za přední nápravou, dvouspojkovou převodovku vzadu, pevnou skládací střechu, velmi osobitý design, ale také sklopná zadní sedadla, a až čtyřmístný interiér. Jste zvědaví, jak jezdí? Čtěte dál.

Sicilské silnice, na nichž probíhala mezinárodní prezentace této čtvrté modelové řady Ferrari, nejsou nijak kvalitní. Horko se podepsalo na jejich povrchu, který je zvlněný a na okrajích plný děr. Jak se ale zdá, nejnovější Ferrari se dokáže se všemi těmito nástrahami vyrovnat zcela s přehledem, a to není ani potřeba mít manettino na volantu nastavené na režim „Comfort“. Ten je samozřejmě příjemný při jízdě ve městě nebo v okamžicích, kdy si chcete užívat brouzdání přírodou s otevřenou střechou. V tom okamžiku podvozek změkne, současně s tím se také zkultivuje motor s převodovkou - to je samozřejmě potřeba brát v relacích Ferrari, protože ve srovnání s třeba Mercedesem SL nebo Jaguarem XKR je i v tomto módu California sportovnější.


Divoká jízda ve Ferrari California (první test) - 1 - Prvni test Ferrari Califronia 01Divoká jízda ve Ferrari California (první test) - 2 - Prvni test Ferrari Califronia 02

Dobrý motor

Jak se na Ferrari sluší a patří, jakmile si sednete dovnitř, zapomenete na okolní svět a přepadne vás nesmírná touha po jízdě. Z tohoto důvodu je nejlepší nechat střechu nataženou, otočit manettino na režim „Sport“ a vyrazit. Motor, který je evolucí osmiválců Ferrari a Maserati, nyní dostal vysokotlaké přímé vstřikování paliva. Dobrou zprávou ale je, že si zachoval vysokootáčkovou koncepci, a hlavně jakousi těžko popsatelnou naléhavost zvuku a projevu, která je znát i při volnoběhu. Pro rozjezd stačí stisknout pravou páčku pod volantem a přidat plyn. California se dává jemně do pohybu.

První, co člověka oslní, je samozřejmě živelný projev motoru. Jeho zvuk se vám zarývá pod kůži a gradace otáček je doslova strhující. A to přitom osmiválec není potřeba vytáčet až k povoleným osmi tisícům. Při jízdě v provozu a automatickém režimu elektronika řadí už kolem dvou tisíc otáček. Při běžné dynamické jízdě vystačíte bez problémů s pěti tisíci otáček. Ano, vystačíte, ale ochuzujete se tím o to nejlepší. Řízení Californie je výjimečným zážitkem. Motor umístěný až za přední nápravou, tak jako to mají všechna Ferrari a Maserati s motorem před řidičem, se ukazuje jako jedna z nejlepších koncepcí vůbec. S pomocí převodovky, která je situovaná vzadu před zadní nápravou je totiž cítit vynikající vyváženost celého vozu - na zadní kola připadá v klidovém stavu 53 procent hmotnosti, což se samozřejmě při akceleraci zvětšuje. Dané uspořádání ale současně není tak nesmlouvavé jako u aut s motory uprostřed. V Californii totiž řidič nemusí být závodníkem, aby nádherně pocítil chování tohoto vozu i v jeho limitech.

Divoká jízda ve Ferrari California (první test) - 3 - Prvni test Ferrari Califronia 08

Jízda na limitu

Při jízdě s Californií se řidič musí několik zatáček „kalibrovat“. Ochota a rychlost, s níž tohle auto do zatáček najíždí, jsou obdivuhodné a vězte, že většinou si na běžných silnicích budete říkat, že jste mohli být ještě rychlejší. Následný výjezd, kdy se auto zaklesne na zadní kolo a postupně řadíte v nejvyšších otáčkách je doslova famózní. Rychlosti, kterých dosahujete jsou sice daleko za povolenými limity, ale to ani na sekundu neregistrujete. V ten okamžik pro vaši mysl existujete pouze vy a váš vůz. Velký podíl na tom má i pro daný segment spíše menší hmotnost, která je dána celohliníkovou karoserií.

Jakmile se přesvědčíte o čitelnosti a naprosté nezákeřnosti nového Ferrari, není problém vypnout stabilizační systém - stačí kratičký pohyb manettinem nahoru (CTS). Už v režimu „Sport“ bylo možné větším přidáním plynu vyvolat ve výjezdu ze zatáčky mírnou a elektronikou kontrolovanou přetáčivost, ale s tím, jak vypnete elektroniku úplně, vystoupá adrenalin do ještě větších výšit. 460 koní budí respekt, ale už několikrát zmiňovaná čitelnost a rychlé reakce stojí při vás. Výjezdy ze zatáček jen s mírným prokluzem a za pomoci pouze samosvorného diferenciálu, stejně tak jako přesné ovládání vozu na brzdách - to jsou jen některé z požitků, které dokáže nové Ferrari zprostředkovat.

Kromě motoru a jízdních vlastností je potřeba pochválit také převodovku, která má poprvé u Ferrari dvouspojkovou koncepci. Má sedm rychlostí, spojky v olejové lázni a dodává ji Getrag. V samočinném režimu řadí velmi jemně a ve vhodných okamžicích. V manuálním režimu už tak plynulá naštěstí není. Při akceleraci je cítit, jak se sepnutí obou spojek při výměně rychlostí překrývá. Automobil škubne, ozve se krátký, ale intenzivní zvuk jako když brzdí soustruh, ale samotná změna rychlostí je v podstatě okamžitá bez přerušení toku výkonu ke kolům. Při podřazování jsou hlavně u nižších rychlostí samozřejmostí efektní a hlavně účinné meziplyny.

Divoká jízda ve Ferrari California (první test) - 4 - Prvni test Ferrari Califronia 03Divoká jízda ve Ferrari California (první test) - 5 - Prvni test Ferrari Califronia 04Divoká jízda ve Ferrari California (první test) - 6 - Prvni test Ferrari Califronia 05

Praktičtější interiér

Interiér jasně ukazuje, že California je laděná praktičtěji než typ F430 s přibližně stejnou cenovkou. Dvojice předních sedadel je komfortní a prostorná, použité materiály kvalitní a dobře zpracované. Ferrari si zachovává styl, který je patrný také na větších dvanáctiválcích. California je samozřejmě hlavně dvoumístným vozem, nicméně nabízí možnost objednat také verzi se sedadly 2+2. Zadní dvojice míst je ale pouze nouzová a dospělý na nich může sedět pouze napříč. Ať už jsou vzadu místa nebo ne, California nabízí v rámci vozů Ferrari jednu novinku - tou jsou sklopná zadní sedadla, která umožňují například převoz lyží nebo jiných dlouhých předmětů uvnitř vozu. Univerzálnost tohoto automobilu ukazuje také pevná skládací střecha s rychlým fungováním.

Divoká jízda ve Ferrari California (první test) - 7 - Prvni test Ferrari Califronia 06Divoká jízda ve Ferrari California (první test) - 8 - Prvni test Ferrari Califronia 07

Ferrari California ukázalo, že je i přes větší univerzálnost, a můžeme dodat i praktičnost, plnohodnotným Ferrari se vším, co k němu patří. Dokáže nabídnout zcela výjimečné jízdní zážitky a emoce. Současně je ale potřeba mít na paměti, že právě California má z celého výrobního programu maranellské značky nejvíce konkurentů. Na druhou stranu ji to ale asi nemusí zajímat, protože dodací lhůty se pohybují kolem dvou let.

Technické údaje

Motor

Zážehový vidlicový osmiválec s přímým vstřikováním. Rozvod 2x DOHC.
Objem 4297 cm3
Největší výkon 338 kW (460 k) při 7750 1/min.
Největší točivý moment 485 N.m při 5000 1/min.
Palivo: Natural 98
Přenos výkonu: Sedmistupňová dvouspojková převodovka. Pohon zadních kol.

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 310 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: pod 4 s
Spotřeba paliva (l/100 km)
Kombinace: 13,1
Objem palivové nádrže: 78 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4563 mm
Šířka: 1902 mm
Výška: 1308 mm
Rozvor náprav: 2670 mm
Pohotovostní hmotnost: 1735 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 240 l

Výbava a cena

Základní cena vč. DPH: 4 500 000 Kč

Zhodnocení

Plusy:
+ vynikající jízdní vlastnosti
+ zvuk a síla motoru
+ silné a neúnavné karbonové brzdy
+ snadná obsluha
+ komfort

Minusy
- dlouhé čekací lhůty
- provozní náklady

Autoforum.cz

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.