Američané odstřelili obětního beránka v kauze Dieselgate. Dostal 7 let skoro za nic

Nechceme bagatelizovat podvody VW, opravdu ale patří do vězení člověk, který je neinicioval, software nestvořil a o všem se dozvěděl až v roce 2015?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Američané odstřelili obětního beránka v kauze Dieselgate. Dostal 7 let skoro za nic

7.12.2017 | Petr Prokopec | 11 příspěvků

Nechceme bagatelizovat podvody VW, opravdu ale patří do vězení člověk, který je neinicioval, software nestvořil a o všem se dozvěděl až v roce 2015?

Kauzu Dieselgate nám naposledy připomenula zprvu neúspěšná a posléze dokonaná demolice stadionu Pontiac Silverdome. Právě na jeho přilehlých parkovištích jsou dočasně zaparkovány vozy s cinklými TDI, jež musel Volkswagen stáhnout ze silnic. Nyní je na ně může po řádné modifikaci vrátit, je ale zatím otázkou, co s nimi skutečně udělá. Poslední dění ale naznačuje, že půjdou zpět do amerického provozu - sice stály na výkupech hodně a něco bude stát i znovuuvedení do provozu, ale Američané o Volkswageny s TDI nyní stojí, tak proč jim je nedat.

Dnes ale nebudeme mluvit o budoucím osudu vykoupených aut, místo toho se zaměříme na ty modifikované. Musíme se přesunout z Ameriky do Evropy, konkrétně pak do Velké Británie. Tamní šéf Volkswagenu Paul Willis měl Dopravní komisi vysvětlit, zda stížnosti 16 904 motoristů na zhoršené fungování dieselových vozů VW po modifikaci softwaru jsou oprávněné.

Willis uvedl, že dosud bylo opraveno téměř 820 tisíc aut, přičemž v průměru je software přehrán u 3 500 týdně. Ony stížnosti tedy představují méně než dvě procenta z celkového koláče. Navíc VW „neidentifikoval žádnou systematickou chybu, která by vedla ke zhoršení výkonů“. Proto prý byly (nebo budou) všechny stížnosti vyřízeny na individuální bázi. Čeho se ale zákazníci dočkají, není jisté - pokud by totiž měl oněch 17 tisíc stížností VW řešit byť „jen” rok, znamená to odbavit jich skoro 500 za den, okolo 60 každou pracovní hodinu, jednu za minutu. Ani si nedovedeme představit, kolik by Němci jen kvůli tomu museli zaměstnat, aby takovou horu případů zvládl odbavit.

Šéf britského zastoupení na každý pád podotýká, že na kompenzace jako ve Spojených státech v Evropě rozhodně nedojde. „Tamní problém je zcela odlišný od situace v Evropě.“ Bude tedy ještě zajímavé, zda se ony stížnosti přemění v žaloby či nikoliv. Stejně tak se můžeme ptát, jaký je skutečný stav věci - dá se předpokládat, že ne všichni nespokojení majitelé se rozhodnou Volkswagenu poslat rozhořčený dopis...

Vrátit se tedy můžeme zpět do Států, kde aktuálně padl rozsudek, na jehož základě byl odsouzen někdejší manažer značky Oliver Schmidt. Ten až do února 2015 ve své kanceláři v americkém Auburn Hills v Michiganu dohlížel na emisní problémy, přičemž právě v dané době se měl v Německu dozvědět o existenci podvodného softwaru. Rozhodl se jej ale držet pod pokličkou.

„Jste hlavním konspirátorem zodpovědným za snahu o utajení masivního podvodu, ke kterému došlo ve Spojených státech na americkém zákazníkovi,“ slyšel Schmidt od soudce Seana F. Coxe. Vyšetřovatelé mu pro změnu sdělili, že spáchal 11 závažných trestních činů, za které mu hrozilo až 169 let ve vězení. Jelikož se však Schmidt přiznal, bylo nakonec od jeho stíhání ve většině bodů upuštěno.

Nakonec si tedy někdejší manažer Volkswagenu odsedí sedm let, přičemž zároveň má zaplatit i pokutu ve výši 400 000 USD (cca 8,62 milionu korun). Je přitom zjevné, že Schmidt je obětním beránkem celé kauzy, neboť pokud se dle soudu o podvodném softwaru dozvěděl teprve předloni, jen stěží jej mohl vymyslet. Navíc ani ve své funkci nebyl tím, kdo by jeho používání nařídil či o čemkoli podstatném rozhodl. Schmidt byl pěšák, ne „hlavní konspirátor”.

V podstatě tu tedy máme sedmileté vězení a nemalou pokutu za to, že něco neřekl, což nevypadá na zrovna adekvátní postih - lidí, kteří o problému úřadům mohli říci a neřekli, musely být ve VW desítky. Nemluvě o tom, že pokud se za lhaní dává 7 let, mohla by za mříže usednout prakticky celá populace. Schmidt uvedl, že během jednání se svými nadřízenými mu v podstatě byl sdělen scénář, dle jakého se má chovat a co má a nemá říkat. S tím souhlasil, což „bylo špatné rozhodnutí, jehož lituji.“

Uvidíme přitom, zda je Schmidt posledním odsouzeným či nikoliv, vše ale nasvědčuje první možnosti. Dříve americké úřady poslaly do vězení pouze někdejšího inženýra VW Jamese Lianga, který v srpnu „nafasoval“ 40 měsíců. Na dalších pět stíhaných manažerů Spojené státy nedosáhnou, neboť se jedná o německé občany, kteří mimo americkou půdu nemohou být souzeni a Německo je nevydá.

Schmidt měl v tomto ohledu smůlu, že se letos v lednu vypravil do Spojených států, a to na dovolenou s celou svou rodinou. Po příletu byl zatčen a až do nynějšího soudu zůstával ve vazbě. Stran amerického lidu se proto omluvil i svým blízkým, že jim svým podvolením se tlaku za strany vedení VW přivodil nemalé problémy.

Američané odstřelili obětního beránka v kauze Dieselgate. Dostal 7 let skoro za nic - 1 - VW Dieselgate Oliver Schmidt 01Američané odstřelili obětního beránka v kauze Dieselgate. Dostal 7 let skoro za nic - 2 - VW Dieselgate Oliver Schmidt 02Američané odstřelili obětního beránka v kauze Dieselgate. Dostal 7 let skoro za nic - 3 - VW Dieselgate Oliver Schmidt 03Američané odstřelili obětního beránka v kauze Dieselgate. Dostal 7 let skoro za nic - 4 - VW Dieselgate Oliver Schmidt 04Američané odstřelili obětního beránka v kauze Dieselgate. Dostal 7 let skoro za nic - 5 - VW Dieselgate Oliver Schmidt 05Američané odstřelili obětního beránka v kauze Dieselgate. Dostal 7 let skoro za nic - 6 - VW Dieselgate Oliver Schmidt 06
Někdejší šéf divize emisních problémů Oliver Schmidt byl nově odsouzen americkým soudem za svou účast na kauze Dieselgate. Sedmileté vězení a milionovou pokutu přitom dostal za pouhé lhaní

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 11 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše