Ford vysvětlil, proč se automobilky hrnou do autopilotů, i když se říká, že je pohřbí

Mnozí vizionáři predikují éře aut konec a nástup autonomních vozů vidí jako poslední hřebíček do rakve. Podle Johna Riche z Fordu tomu bude přesně naopak a i jeho vize má hlavu a patu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Ford vysvětlil, proč se automobilky hrnou do autopilotů, i když se říká, že je pohřbí

29.8.2019 | Petr Prokopec

Ford vysvětlil, proč se automobilky hrnou do autopilotů, i když se říká, že je pohřbí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Mnozí vizionáři predikují éře aut konec a nástup autonomních vozů vidí jako poslední hřebíček do rakve. Podle Johna Riche z Fordu tomu bude přesně naopak a i jeho vize má hlavu a patu.

Automobil se v průběhu let stal důležitou součástí života naprosté většiny obyvatel rozvinutých zemí. Bez něj by se velmi složitě dostávali do práce, na chaty, za známými či třeba jen na nákup. Digitální technologie na tom leccos změnily. Nakupovat se dá přes počítač, i pracovat se dá snáze čistě z domu a také s přáteli si promluvíte přes Skype. Do přírody zatím musíme osobně a jistě by se našly i další záležitosti, které od počítače nevyřídíte, ale kdo ví, co přijde za pár let.

Auta tak pozbyla část své důležitosti a jejich význam pro společnost obecně klesá. Navíc u některých lidí automobily ztratily i roli symbolu sociálního statutu. Celkově to vede k bezprecedentnímu poklesu zájmu o reálná auta u mladých lidí, kteří jednou rozhodnou o jejich osudu. A nic dobrého se v tomto směru nečeká. John Rich, šéf divize autonomních vozů u Fordu, ovšem aktuální pokles zájmu nevidí jako problém. Dle jeho názoru výrobce ještě čekají světlé zítřky, a to paradoxně ve chvíli, kdy umělá inteligence převezme volant a pedály.

V ten moment se má životní cyklus vozů zkrátit na pouhé čtyři roky a automobilky pak budou sotva stíhat vyrábět. Že jde o názor odporující zdravému rozumu? Na první pohled to tak může vypadat, na ten druhý ale již Rich může mít pravdu. Byť tu stále přetrvává otázka, zda se jeho slova skutečně vyplní.

„Věcí, která mne trápí ze všeho nejméně, je slábnoucí poptávka po autech. Vycucneme na dřeň a následně sešrotujeme každé auto již po čtyřech letech. Všechny důkazů, které jsme viděli, potvrzují, že čím níže klesne cena za přepravu na jeden kilometr, tím více kilometrů najedete,“ uvádí na první pohled poněkud tajuplně Rich v rozhovoru pro The Telegraph s tím, že když najdete řešení, které dovolí obstarávat individuální pasivní přepravu levněji, začnete převážet stále více lidí. Jinými slovy věří, že když jeden vůz bude bez řidiče sloužit řadě pasažérů bez nutnosti platit za služby onoho šoféra, bude využíván velmi intenzivně.

Rich se přitom odkazuje na rozdíly v délce životních cyklů taxíků a aut vlastněných soukromníky. Běžní Američané si totiž aktuálně ponechávají svá auta v průměru 12 let, tedy o téměř tři roky déle, než tomu bylo v roce 2002. I proto klesá poptávka, pro mnoho lidí zkrátka nové modely již nepředstavují lepší produkt, než ten, který již vlastní. V případě taxíků tu ale máme diametrálně odlišnou situaci, průměrný životní cyklus se kvůli vysokým nájezdům pohybuje okolo 3,8 roku. Autonomní auta přitom mají v prvé fázi zamířit právě do tohoto oboru, čtyřletá služba je tak vlastně v jejich případě oproti současnosti dokonce menší přesčas.

Rich předpokládá, že s rozmachem autonomních technologií lidé i v souvislosti s navýšením svého pohodlí jednoduše přesedlají z vlastních aut na robotická, se kterými absolvují požadovanou cestu a poté je nechají jet za dalšími pasažéry. Opotřebení takových vozů se tedy enormně zvýší a po čtyřech letech skutečně nebudou zralá na nic jiného než na sešrotování. Jeho vize je prostá - cestování bude levnější, tím pádem přes výše zmíněné častější a obnova aut intenzivnější. Pro automobilky prý zlatý důl.

Rich nevidí potíž ani v tom, že auta mají být stále častěji elektrická, neboť prý ani časté dobíjení výše popsané nezhatí. Ford prý stejně jako Tesla pracuje na akumulátorech, které vydrží přinejmenším 1,6 milionu kilometrů, tedy více než většina ostatních komponentů v autě.

Z pohledu šéfa autonomních technologií modrého oválu tak budoucnost vypadá růžově, možná až příliš. Jaká však bude realita, je ve hvězdách. S robotickými taxíky by přitom Ford chtěl vyrukovat již v roce 2021, jakkoliv zatím není jisté, co na to řeknou zákonodárci. Je tak dost možné, že křivka prodejů nových aut bude ještě nějakou dobu klesat, než dojde k případnému obratu. Zatím mu ale bezmezně věří nejspíše jen Rich.


Ford vysvětlil, proč se automobilky hrnou do autopilotů, i když se říká, že je pohřbí - 1 - Ford Fusion Hybrid autonomni rizeni 01Ford vysvětlil, proč se automobilky hrnou do autopilotů, i když se říká, že je pohřbí - 2 - Ford Fusion Hybrid autonomni rizeni 02
Ford vysvětlil, proč se automobilky hrnou do autopilotů, i když se říká, že je pohřbí - 3 - Ford Fusion Hybrid autonomni rizeni 03Ford vysvětlil, proč se automobilky hrnou do autopilotů, i když se říká, že je pohřbí - 4 - Ford Fusion Hybrid autonomni rizeni 04
Manažer Fordu věří, že autonomní řízení pokles zájmu o nová auta neakceleruje, zastaví ho

Zdroj: The Telegraph

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.