Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jsou auta až takové zlo? Neuvěříte, o jaké emise se v EU starají jen mikrovlnky
24.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Politici si našli v automobilech ideálního strašáka, o emise CO2 se ale starají veškeré spotřebiče energie. Ty už ale jako druh hodný vymýcení nikdo neprezentuje.
Automobily se spalovacími motory jsou leckdy nazývány jednou z největších hrozeb pro planetu Zemi. Nejradikálnější politici a ekoaktivistické spolky se dokonce snaží nazvat každý ujetý kilometr hřebíkem do její rakve a za svůj cíl často mají úplný zákaz aut se spalovacími motory. Zastoupit by je přitom měly elektromotory a další druhy alternativního hnacího ústrojí, od nichž si většina lidí slibuje zelenější trávu a modřejší nebe.
Proč o tom ale mluvíme? Především proto, že automobily rozhodně nejsou takovou hrozbou, jaká je nám zákonodárci či aktivisty prezentována. Je třeba si uvědomit, že skleníkové plyny vypouštíme do vzduchu naprosto všichni a nejde jen o dýchání. V tomto ohledu je velmi často uváděn dobytek a jeho zažívací trakt. Skot oběma jeho konci vypouští do vzduchu uniká metan. Ten, jak naznačují poslední výzkumy, je do atmosféry uvolňován ve výrazně vyšší míře než bylo dosud uváděno a jedním z jeho velkých producentů je amazonský prales.
Na skot či lesy už se ukazuje, domácí spotřebiče prozatím prochází bez větší pozornosti. Pokud spotřebiče ale vezmeme všeobecně, také při jejich výrobě, činnosti a recyklaci vzniká CO2. A nejde o zanedbatelné množství, jak naznačuje studie Univerzity v Manchesteru. Tamní vědci spočítali, že v případě domácích spotřebičů to jsou mikrovlnky a jejich spotřeba elektrické energie, co má největší vliv na životní prostředí. Pouhých 19 mikrovlnek za rok vyprodukuje stejně emisí CO2 jako automobil.
Když si vezmete, jak velká a často používaná věc je auto a jak malou a zřídka užívanou je mikrovlnná trouba, je skoro neuvěřitelné, že odevšad slýcháme jen o autech. A to není vše. V Evropě je ročně registrováno „jen” okolo 15 milionů nových aut, ve srovnání s tím jsou mikrovlnné trouby daleko větším bestsellerem. Na konci dekády by roční prodeje měly dosáhnout 135 milionů kusů. Jde tedy o devítinásobek produkce aut, díky čemuž onen poměr 19:1 nepředstavuje žádnou propast.
Na „veřejnou popravu“ by ani toto samozřejmě nestačilo, nicméně mikrovlnky jsou jen jednou součástí domácností. Dále tu máme ledničky, mrazáky, myčky, pračky, televize a další elektroniku. Jejich okamžitá spotřeba energie a s tím související produkce CO2 sice může být nižší než u mikrovlnných trub, nicméně třeba takovou lednici či mrazák nemáte zapnuté jen na pár minut týdně. A dá se tedy předpokládat, že pokud bychom spočítali veškerou spotřebu elektřiny domácí elektroniky a na ni navazující emise, nejspíše bychom se dostali k daleko vyššímu číslu než u automobilů. A to jsme pořád nezatopili, neohřáli vodu, nepustili v létě klimatizaci...
Možná si říkáte, že objevujeme Ameriku, že to přece víte. Věříme vám, nejsme si ale jisti, jak moc velké povědomí o těchto souvztažnostech panuje u širší veřejnosti. Těm je něco vykreslováno jako zlo a jsou to auta. I když reálně nejsou z hlediska produkce skleníkových plynů ničím až tak výjimečným, jak ukazuje i ono srovnání s mikrovlnnými troubami...


Mikrovlnky možná sice souhrnně neprodukují tolik CO2 jako auta, je jich však mnohem víc. A jejich prodej roste...



...kromě toho jde jen o jedny z mnoha domácích elektrických spotřebičů
Zdroj: The Guardian
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 10 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
před 2 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 3 hodinami
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 5 hodinami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 6 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
