Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Auta v Ženevě si myslí, že jsou o 800 km jinde v roce 2036, ukazují zranitelnost vozů budoucnosti
11.3.2019 | Petr Miler
Když usednete do naprosté většiny exponátů současného autosalonu v Ženevě, zjistíte, že podle navigace jsou úplně jinde a v jiné době. Posun v čase a prostoru? Ne až tak docela.
Před pár dny byl zahájen další ročník ženevského autosalonu a i když nepřináší zdaleka tolik zajímavého jako v dřívějších letech, seznámili jsme vás s řadou jeho novinek. Od nejnovější Škody přes silné motory Volkswagenu či nejdražší nové auto světa až po tuningové premiéry, na všem se dá najít něco zajímavého. Jedna pozoruhodná věc ale spojuje naprostou většinu tamních exponátů, ať už se pokouší oslovit jakoukoli klientelu - „myslí si”, že jsou jinde než ve skutečnosti jsou, navíc o 17 let později.
Neděláme si legraci, platí to snad o všech autech vybavených navigačním systémem. Když jej spustíte, ukáže se vám jako pozice vozu město Buckingham ve Spojeném království a jako aktuální čas konec roku 2036. Vypadá to velmi podivně. Otevřela se snad v Ženevě červí díra, kterou můžete vstoupit do budoucnosti automobilismu více, než by se vám před návštěvou autosalonu mohlo zdát? Realita je trochu méně fantastická.
Co přesně se v Ženevě stalo, osvětluje Julian Thomas, šéf firmy Racelogic, kterou můžete znát třeba díky jejím „hračičkám” přesně měřícím akceleraci vozu. Tato společnost vyrábí také zařízení LabSat, které dokáže simulovat signál GPS vysílaný družicemi a „namluvit” tak navigačním systémům, že se ve skutečnosti nachází jinde - kdekoli, jak si v LabSatu nastavíte. A právě toto zařízení nejspíše stojí za tím, co se nyní v Ženevě děje, neboť pozice oněch aut přesně odpovídá britskému sídlu Racelogicu.
Thomas se v této věci ozval aktivně sám proto, že nechce být podezírán, že celý kousek marketingovou akcí firmy. „Je to mimořádně nelegální, takže by to byla velmi bezohledná akce,” říká Thomas. Podle něj je adresa jím řízené společnosti implicitně nastavena jako ta, kterou LabSat po spuštění vysílá, pokud není nastavená jiná. Zároveň ale dodává, že běžně ovlivňuje jen prostor několika metrů v okolí zařízení, takže modifikace signálu v prostoru prakticky celého výstaviště Palexpa chce přinejmenším silnější anténu.
Proč někdo toto v Ženevě dělá - a zda je to úmysl, nebo nedopatření - nikdo neví. Automobilky si ale stěžují. Šéf bezpečnosti autosalonu Philip Echivard potvrdil, že přijal stížnosti od Audi, Peugeotu, Renaultu, Rolls-Roycu, Volkswagenu, Daimleru a BMW na to, že signál negativně ovlivňuje prezentaci vozů, neboť před potenciálními zákazníky vypadají jako nefunkční nebo zranitelné. Ani jedno se nehodí, Echivardovi a jeho lidem se ale do chvíle přípravy tohoto článku nepodařilo zjistit, kdo za popsaným stavem stojí, natož aby problém vyřešili.
Je to na první pohled spíše úsměvná historka, když se nad ní ale hlouběji zamyslíme, je spíše varovná. Moderní auta stále více spoléhají na podobné vymoženosti v situacích, kdy něco dělají za nás. Už teď částečně jsou a do budoucna mají být řízena stále více autonomně a signál GPS hraje a bude hrát v jejich navigaci zásadní roli. Co vše by bylo možné s autem udělat, pokud je už teď možné jej tak snadno zmást falešným signálem určujícím jeho pozici, nechceme ani domýšlet - nabízí se to jako snadná cesta k řadě skrytých zločinů.

Auta na ženevském autosalonu jsou nyní skálopevně přesvědčena, že se nachází ve Velké Británii v roce 2036



Může za to fiktivní signál GPS vysílaný nejspíše zařízením LabSat od firmy Racelogic, které má jinak sloužit k testování navigačních systémů. Právě to bez dalšího nastavení vysílá signál odpovídající sídlu výrobce, tedy Buckinghamu ve Velké Británii
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
Pokud bude nové BMW řady 3 opravdu vypadat takhle, bude to pro fanoušky další těžká rána
včera
Hackeři konečně našli smysluplné využití nabíjecích stanic elektromobilů, dokážou na nich hrát Doom
24.11.2025
Řidič natočil, jak mu cestu zkřížilo stádo tisíců kusů „vysoké”. Ani nedohlédl na konec „fronty zvířat”, která chtěla přejít silnici
23.11.2025
Nejnovější články
Majitel po 643 ujetých km s novým elektromobilem radši zahodil 400 tisíc Kč, než aby s ním dál musel jezdit
před 9 hodinami
Korejci zkouší ohromit Evropany neobvyklou novinkou, půjde po krku těm nejlepším Audi, BMW a Mercedesům
před 11 hodinami
Ani Porsche si s elektrickým Cayenne nechce moc špinit ruce, radši se chlubí předchůdcem s dnes nemyslitelnou technikou
včera
Další majitel poznal skrytou cenu elektromobility, za opravu ťukance mu servis naúčtovat přes 460 tisíc
včera
Pokud bude nové BMW řady 3 opravdu vypadat takhle, bude to pro fanoušky další těžká rána
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
