Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Automobilkám se vrací jejich liknavost, mají stále větší problém prodat nová auta
3.7.2019 | Petr Prokopec
Vývoj prodejů nových aut je na obou stranách Atlantiku negativní a američtí ekonomové už mluví o situaci předcházející další krizi. Automobilky na ni mají svůj podíl, jejich inovace už část zákazníků neoslovují.
Letní prázdniny jsou tu v plné síle, což znamená jediné - za sebou máme první polovinu letošního roku. Co se přitom týče prodejů nových aut, pak uplynulých šest měsíců nepatří zrovna mezi období plná optimismu. Evropa se až do dubna držela pod loňskými registracemi, jenž nedokázalo vykompenzovat ani lehčí květnové vzedmutí. Červnová data pak sice ještě k dispozici nejsou, lichotivá ale nejspíše nebudou. Analytici totiž v mezičase již stihli pozměnit předpověď po zbytek roku, a zatímco ještě v lednu prorokovali, že prodeje skončí 1 procento v plusu, nyní již mluví o procentu jdoucím do minusu.
Ještě o poznání hůře vypadá situace ve Spojených státech, kde sice taktéž ještě nejsou k dispozici ucelené oficiální statistiky, nicméně předběžně se za první letošní pololetí počítá s propadem vůči loňsku o 2,9 až 3,3 procenta. Ani v tomto případě navíc nelze posloužit pozitivní předpovědí, neboť ekonomové začínají stále častěji zmiňovat inverzní křivku výnosů. Tou je míněn stav, kdy je výnos z dlouhodobých investic nižší než v případě těch krátkodobých. Křivka se přitom za poslední rok zplošťovala, uplynulou neděli ale dosáhla kritického bodu.
Takto je označována situace, kdy je křivka výnosů inverzní po tři měsíce v řadě. Přesně to se nyní stalo a ekonomové začínají bít na poplach. Jde totiž o ukazatel, jenž je signálem nastupující krize, která by měla přijít do 9 až 18 měsíců. Jako vůbec první přitom na dané propojení poukázal profesor Campbell Harvey v 80. letech minulého století. Od té doby pak inverzní křivka výkonů již sedmkrát předpověděla příchod ekonomické recese. A jelikož ani jednou nedošlo na minutí terče, je nanejvýš pravděpodobné, že nás další nepříjemné období zakrátko skutečně čeká.
Je samozřejmě otázkou, nakolik se recese může přesunout z Ameriky do Evropy, nicméně jak bylo patrné v roce 2008, oba kontinenty dělilo jen několikaměsíční zpoždění. V dnešní době, kdy jsou nejvýznamnější světové ekonomiky spojeny jako nikdy dříve, je prakticky vyloučeno, že by se něco podobného dotklo jen jednoho světadílu.
Automobilový průmysl má šanci situaci zvrátit, aby se tak ale stalo, museli by výrobci jít na ruku zákazníkům a nabídnout něco citelně lepšího, po čem budou znovu toužit. A to bude v době, kdy charakter nových vozů určují více tržní regulace než potřeby zákazníků, velmi obtížné. Automobilkám se vrací jejich liknavost, kdy s bujícími regulacemi nebojovali, ale přizpůsobovali se jim. A vrátit čas se zdá být nemožné.
Dovolte nám to vysvětlit. Už léta platí, že auta není možné rozdělovat na vyloženě špatná, průměrná a dobrá, automobilky už hezkou řádku let chrlí vozy průměrné, dobré a ještě lepší. Vozy se rychle staly velmi bezpečnými, rychlými, komfortními a vybavenými a i když budete mít v rukou třeba „jen” ojetou Fabii třetí generace v lepší specifikaci, k dispozici budete mít vše od vysoké bezpečnosti přes moderní multimédia až po výkonný přeplňovaný motor, který s autem zvládne jet i 200 km/h bez velké péče o cokoli.
Za této situace Škoda přichází s nabídkou, kdy vám Fabii 1,2 TSI vymění už jen za verzi s litrovým tříválcem a prakticky tímtéž ostatním. A není to jen případ Škody, není to jen případ pár let starých vozů. Kolik lidí skutečně touží vyměnit ještě šestiválcové BMW za modernější auto s čtyřválcovým turbem? Kdo chce přijít o dále nedostupnou manuální převodovku? Kdo touží vyměnit ještě nějak opravitelné auto za stroj, ve kterém se většina klíčových komponentů dá měnit už jen kus za kus? To všechno jsou faktory, které hrají roli a které by nenastaly, kdyby automobilky více naslouchaly svým zákazníkům.
Úplně nové vozy si dnes kupují primárně lidé, který neustále potřebují mít něco nového a papírové parametry jsou pro něj důležitější než realita. A to prostě nejsou všichni. Z aut toho v posledních letech zmizelo hodně a i když to jistě postrádá menšina zákazníků, je to právě jejich nezájem, který automobilky připravuje o možnost dále prodejně růst - tihle lidé už na trhu nových aut nejsou a pokud se něco nezmění, už ani nebudou.



Prodeje nových aut váznou v Evropě...


hg
...i v Americe. USA se navíc již třetí měsíc v řadě potýkají s inverzní křivkou výnosů. To znamená jediná - na obzoru je další krize, která by navíc nyní evropské výrobce mohla zasáhnout citelněji než ta z roku 2008
Zdroj dat: Bloomberg
Bleskovky
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
před 25 minutami
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
včera (3)
Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
26.10.2025 (2)
Nové na MotoForum.cz
- Kdy bude Bulega testovat Ducati MotoGP? 09:43
- Zbude jedno místo pro Salače? včera 15:04
- Update Noah Dettwiler včera 14:44
- Ducati Monster 2026: s dvouválcovým motorem V2 včera 08:00
- Aktuálně ze Sepangu 26.10.2025
Nejčtenější články
Proslulí němečtí ničitelé krásných aut dostali výjimečnou šanci udělat auto pro jednou hezčí, ani tu nevyužili
27.9.2025
Nové Audi RS6 nachytali při testech. Má znovu spalovací motor, i když takové auto už vůbec nemělo existovat
27.9.2025
Volkswagen teď sám začal dělat to, kvůli čemu ještě loni žaloval své vlastní dealery
28.9.2025
Čínské Porsche za cenu Škody vyzvala na souboj násobně dražší vrcholná Tesla. Neměla to dělat
28.9.2025
Německé automobilové firmy začínají padat jako kostky domina. A pokud nekrachují, propouští ve velkém
28.9.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
