Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jaké je řídit stroj, o kterém jsme v mládí snili? Slova novináře vás asi zklamou
16.8.2018 | Petr Prokopec
Je to kus techniky, na který jsme už jako mládí kluci koukali s obdivem pro jeho majestátnost. Ale jaké je skutečně usednou za volant kombajnu? A jak vůbec funguje?
Zakladatel britského magazínu Evo a jeho někdejší šéfredaktor Harry Metcalfe sice nedosahuje takové popularity jako třeba Jeremy Clarkson, to ovšem neznamená, že by neměl na automobilový průmysl svůj vliv. Ve skutečnosti jej má možná i větší než Jezza, neboť je od roku 2013 poradcem divize Special Vehicle Operations automobilek Jaguar Land Rover. Zároveň je také majitelem exkluzivní automobilové sbírky, do níž patří třeba Pagani Zonda.
Mimo to Metcalfe provozuje na YouTube svůj kanál zvaný Harry's Garage (Harryho garáž). Za čtyři roky svého působení oslovil 189 tisíc odběratelů, přičemž ve svých příspěvcích se věnoval i své automobilové sbírce. Značnou pozornost získala videa s různými staršími Lamborghini a Ferrari, která jsou Harryho častými společníky při projížďkách napříč Evropou.
Nejnověji se ovšem Metcalfe nezaměřil na žádný ze svých exotických vozů. Místo toho věnuje pozornost stroji diametrálně odlišnému. Harry je rovněž majitelem rozsáhlé farmy, a proto si koupil nejen pár traktorů, ale dokonce i kombajn. Právě ten je středobodem nového příspěvku, kde se dozvíme, jak tento pomocník zemědělců funguje a především to, jak se vlastně řídí.
Harry svůj popis začíná u vpředu umístěného přiháněče, který se otáčí stejně rychle, jak se stroj pohybuje. Jeho účelem je přisunutí obilních klasů k žací liště, jež se postará o jejich seseknutí. Dopravník je následně přesune přes lapač kamenů až k mlátícímu bubnu, kde je separováno zrno od slámy a plev. Tento „odpad“ pak následně přes třasadlo a drtič míří za kombajn do pole.
Samotné zrno je skladováno do násypky, do které je průhled z kabiny. V té si dnes řidič užívá klimatizace a vzduchu zbaveného všeho prachu, který při sklízení obilí vzniká. Harryho stroj pohání devítilitrový turbodiesel naladěný na maximální výkon 381 koní napájených z dvěstěpadesátilitrové nádrže. Nejvyšší rychlost je omezena na 25 km/h, což je při šířce skoro přes 3 metry a hmotnosti 15 tun skoro až moc.
Ze záběrů je to patrné, že i při takto nízkém tempu je ovladatelnost vozu nadmíru obtížná. A jakkoliv oproti minulosti došlo k navýšení komfortu, Harry říká, že v kabině nestále poskakuje, jako kdyby seděl na žhavých uhlících. Pokud jste tedy někdy snili o tom, jaké by to bylo řídit takový kolos, slova Harryho Metcalfa vás asi zklamou. Sledovat jej ovšem rozhodně není nuda, neboť jak zmiňuje jeden z komentářů pod videem, pouze Metcalfe dokáže natočit 24 minutový pořad o kombajnu zábavným způsobem.
Zakladatel magazínu Evo na novém videu přiblížil, jak funguje a jak se ovládá kombajn. O něčem takovém se z úst člověka rozumějícího autům běžně nedozvíte nic
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejčtenější články
- Němci vybrali pohodlné ojetiny, které vás nezruinují koupí ani provozem. Je mezi nimi i Škoda Octavia
27.3.2024 - Firma, která předělává spalovací auta na elektrický pohon, je na hranici bankrotu, bez peněz zastavila činnost
27.3.2024 - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
28.3.2024 - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
28.3.2024 - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
28.3.2024
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB