Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Autonomní řízení mohou nakonec ocenit i nadšení řidiči. Porsche má nápad
14.3.2017 | Petr Prokopec | 5 příspěvků
Rozličné formy autopilotu nejsou věcí, kterou by aktivní řidiči nadšeně vítali. Německá značka ale má plán, jak z nich udělat zajímavou věc i pro ně.
Do autonomního řízení jsou vkládány nemalé naděje, zároveň se ale jeho příchodu někteří poněkud děsí. Výsledkem totiž bude ztráta kontroly nad vozem, kterou předáme umělé inteligenci. Ta sice může reagovat naprosto bezchybně, zároveň jí však chybí jakékoliv emoce, a tak může způsobit i větší katastrofu, než jakou byste způsobili sami. Ostatně i proto třeba BMW řeší, koho systém v případě nouze obětuje, zda vás či chodce. A jeho rozhodnutí nemusí být totožné s tím, které byste učinili vy.
Není to ovšem jediný případ, kdy mohou být chybějící emoce problémem. Příchodu autonomního řízení se neobává jen část „spotřebitelů”, ale i nadšení řidiči, kteří to vnímají jako hrozbu pro svou zálibu - řízení. Je to pochopitelné, pokud vás baví řízení, asi se nebudete bavit, když bude řídit „někdo” jiný, přinejmenším ne tak moc. Není všechno ale tak černé, jak se může zdát.
Porsche nám teď dokonce dokázalo v souvislosti s autonomním řízením vykouzlit úsměv na rtech. Německá značka zvažuje takový druh technologie, který by nebyl až tak primárně určen k přebírání kontroly nad vozem. Místo toho o systému přemýšlejte jako o učiteli, jako o závodním jezdci, který sedí vedle vás a radí vám.
„My u Porsche si myslíme, že jakmile vjedete na závodní okruh, je to příležitost, jak použít aplikaci, díky které vás kupříkladu po trati sveze Mark Webber (samozřejmě ten virtuální - pozn. red.) a ukáže vám, kdy brzdit, kdy přidávat plyn a kudy vede ideální stopa,“ uvedl k tématu šéf značky ze Zuffenhausenu Oliver Blume. Přitom dodal, že následně se již volantu chopíte vy a zkusíte využít právě nabitých vlastností.
„Na konci dne můžete porovnat výsledky systému a svoje. Přitom si můžete říci: „Ale, Mark Webber je o deset sekund rychlejší než já - proč?“ Poté se podíváte na detaily a zjistíte, že později brzdí, lépe akceleruje a lépe drží ideální stopu,“ rozvádí budoucnost dále Blume. „Je to velmi typická aplikace pro autonomní řízení - udělá z vás lepšího řidiče, je to bezpečný vzdělávací systém a myslím, že našimi zákazníky bude ceněný.“
To nezní vůbec špatně - jednou byste po okruhu jeli vy, jednou zase „Webber” a snažili byste se mu přiblížit čtením jeho jízdy. Jen na okruhové ježdění se ale systém specializovat nebude, jistotou je také autonomní provoz na veřejných silnicích. Nicméně zde je již podle šéfa značky jakákoliv volba čistě na vás - sám o sobě ale časté aktivaci autopilota nevěří. „Majitelé Porsche totiž vždy chtějí řídit.“ Jde tedy o technologii, kterou mohou ocenit i nadšení řidiči. Kdy ji ale mohou čekat? Stejně jako u zbytku značek to není jisté, dříve než v roce 2020 ale stoprocentně nikoliv...
Autonomní řízení Porsche by mohli ocenit i nadšení řidiči. Značka totiž zvažuje systém, který by vás spíše učil - za pomoci virtuálních pilotů typu Marka Webbera - než aby vám bral kontrolu nad vozem
Zdroj: Car Advice
Další zajímavé články:
Diskuze 5 příspěvků
Bleskovky
- Podívejte se, jakým úžasným způsobem zachránilo 13 kamioňáků život mladému muži
včera (30) - První korejský hot hatch vyzval na souboj „originál” z Německa. Jak dopadl tentokrát?
24.4.2018 (22) - Mladík bez řidičáku se předváděl v McLarenu a nezvládl to. Je k nevíře, jaké auto trefil
24.4.2018 (7) - Automobilka stvořila video s návodem, jak řadit s manuálem. U nás se jí asi všichni vysmějí
24.4.2018 (11) - Až takhle rychlý dnes může být „obyčejný“ kompakt za statisíce
23.4.2018 (19)
Nejdiskutovanější články
- Stát chce drasticky zpoplatnit vlastnictví starších aut. Nové poplatky by je prakticky zabily
28.3.2018 (628) - Autor první Octavie říká, že Hyundai neudělá všechna stejná. Důvod Češi pochopí
9.4.2018 (137) - V SSSR postavili i největší obrněný transportér historie. To pravé překvapení se ale skrývalo uvnitř
1.4.2018 (116) - O nové diesely už nestojí ani Češi. Největší oběť odlivu zájmu uhodnete
6.4.2018 (108) - Krize aut, co nejsou VW Passat, pokračuje. Jeho další kdysi úspěšný konkurent končí
28.3.2018 (99) - Tohle předvedla Škoda Karoq v losím testu. Ve srovnání s BMW X2 je to k nevíře
18.4.2018 (85) - Logo Škody na krytech motorů vážně skrývá překvapení, čínské video není hoax
7.4.2018 (76) - Až takové slevy teď dávají na nové diesely v Německu. Dealeři ani nemají na výběr
16.4.2018 (74) - Lidl začne nabízet ojetá BMW. Budou asi levnější než kde jinde, jako všechno
26.3.2018 (71) - Test srovnal brzdnou dráhu levných pneu české značky s Micheliny a spol. Výsledky překvapí
4.4.2018 (70)
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Audi A4 - servis ojetého auta 00:30 - retron
- Lampárna (stěžovatelna) 21:03 - Stepan
- BMW Divize 20:22 - Vrooom
- Jaké auto vybrat 20:14 - Luky-12
- Policejní Passaty, Superby a neoznačená měřící vozidla 19:56 - Shr3k
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 19:41 - řidičBOB
- Lyžárna 19:13 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 18:24 - řidičBOB
- Benzín, nejlíp automat rozmezí do 200t 17:18 - MMKS
- KARTCROSS - Hodně zábavy za málo peněz 14:21 - Klouczech
Autobazar
BMW 5 530 d xDrive
r.v. 2017
1 560 000,- KčBMW 5 520 d xDrive
r.v. 2015
670 000,- KčBMW 5 530 d xDrive
r.v. 2012
680 000,- KčBMW 5 525 d xDrive
r.v. 2013
650 000,- KčBMW 5 520 d xDrive
r.v. 2015
670 000,- KčBMW 5 525 d xDrive
r.v. 2013
650 000,- KčBMW 5 530 d xDrive
r.v. 2017
1 560 000,- KčBMW 5 530 d xDrive
r.v. 2012
680 000,- Kč