Bašta odbytu většiny automobilek se dále hroutí, problémy se ve spirále vrátí i k nám

Automobilky si zvykly na časy relativní pohody, kdy se o jejich rostoucí prodeje dokola staral zdánlivě nekonečný vzestup největšího automobilového trhu světa. V Číně ale nyní odbyt aut klesá a v dohledné době se na tom nic změnit nemá.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Bašta odbytu většiny automobilek se dále hroutí, problémy se ve spirále vrátí i k nám

15.12.2019 | Petr Prokopec

Bašta odbytu většiny automobilek se dále hroutí, problémy se ve spirále vrátí i k nám

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Automobilky si zvykly na časy relativní pohody, kdy se o jejich rostoucí prodeje dokola staral zdánlivě nekonečný vzestup největšího automobilového trhu světa. V Číně ale nyní odbyt aut klesá a v dohledné době se na tom nic změnit nemá.

Závěr roku znamená nejen všemožné bilancování předchozích měsíců, současně se objevují prognózy pro další období. Jednou z nich je odhad dalšího dění na čínském trhu v příštím roce a jak už asi tušíte, není vůbec příznivý. Čínská asociace automobilových výrobcům CAAM (China Association of Automobile Manufacturers) předpokládá, že po loňském tříprocentním a letošním osmiprocentním pádu přijde další, tentokrát dvouprocentní propad. Klesat se tedy bude třetí rok v řadě a zamává to s celým světem.

Důležitost čínského trhu osvětluje pohled do historie. Od roku 1990 registrace jen rostly, přičemž ještě v roce 1998 činily jen 1,98 milionu aut. V zemi s více než miliardou obyvatel se tedy prodávalo méně aut než v Německu. Ovšem od té doby zájem konstantně a hlavně rychle stoupal, v roce 2017 tak byla překročena hranice 28 milionů aut prodaných v jednom kalendářním období. Z tohoto rekordu by však Čína měla v příštím roce klesnout „jen“ na 25,3 milionu nových vozů.

Je otázkou, zda to bude konečná, neboť aktuální vývoj je důsledkem hned několika faktorů v čele s předčasným zavedením přísnějších emisních limitů. Kromě toho je však čínská ekonomika ohrožována obchodní válkou se Spojenými státy. Výrobci musí také čelit navyšující oblibě sdílení aut a spolujízd, pročež příští rok nemusí být posledním, který je spojen s pádem. „Na obzoru nejsou žádném známky zlepšení,“ uvedl k tématu Luo Lei, zástupce generálního tajemníka asociace CAAM.

Zajímavé je, že zahraniční značky si vedou mnohem lépe než domácí. Na koni jsou především automobilky z Německa a Japonska, jejichž tržní podíl se za prvních jedenáct letošních měsíců navýšil o 5,5 procenta. I tak ovšem firmy jako Volkswagen, BMW, Mercedes či Honda bijí na poplach. Zájem o nová auta totiž stagnuje či klesá po celém světě. Analytická společnost LMC Automotive tak předpokládá, že po loňském a letošním pádu přijde příští rok zlepšení jen o necelé procento.

S ohledem na enormní investice do elektromobility tak výrobci budou zjevně muset utahovat opasky více, než se předpokládalo. Propouštění tedy nejspíše čeká nikoli desetitisíce, ale skutečně spíše statisíce lidí. Že to zamává s ekonomikou, nejspíše nemusíme dodávat. Stejně jako tu skutečnost, že první věcí, kterou si lidé v krizi odpustí, je právě nákup nového automobilu. Sestupová spirála se zdá být na dosah a Českou republiku stěží mine - i pro Škodu je Čína vůbec největším odbytištěm a její odbyt tam celý letošní rok klesá v řádu desítek procent.


Bašta odbytu většiny automobilek se dále hroutí, problémy se ve spirále vrátí i k nám - 1 - Cina vyhled pro rok 2020 01Bašta odbytu většiny automobilek se dále hroutí, problémy se ve spirále vrátí i k nám - 2 - Cina vyhled pro rok 2020 02Bašta odbytu většiny automobilek se dále hroutí, problémy se ve spirále vrátí i k nám - 3 - Cina vyhled pro rok 2020 03
Prodeje v Číně mířily dolů v 17 měsících za poslední rok a půl. A ani výhled do budoucna rozhodně není dobrý

Zdroj: Bloomberg

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.