Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Oportunismus? Nový Cayenne je o 50 kg těžší kvůli jedinému crash testu
21.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Celých 50 kilogramů výztuh navíc má nové Porsche Cayenne jen kvůli tomu, aby obstálo v nejnáročnější nárazové zkoušce dneška. Funguje to ale i jinde?
Nárazový test amerického institutu pro silniční bezpečnost (IIHS) nazvaný „small overlap” podle toho, že se překážka a příď auta překrývají jen málo, je pro auta velmi náročný splnit. Celou energii nárazu totiž musí vůz pohltit jen rohem karoserie, náraz je veden jen čtvrtinou přídě do pevné překážky.
Je relativně nový a když jím před pěti léty prošla první várka aut, odhalil zranitelnost vozů vyvíjených pro „normované nárazy”. Většina tehdejších modelů byla postavena tak, aby obstály v do té doby obvyklých zkouškách a v té nové se najednou i modely prestižních značek začaly hroutit jako domečky z karet. Začalo se tehdy mluvit o oportunismu a konstrukci aut oddané papírové, nikoli skutečné bezpečnosti.
Můžete namítnou, že není problém vymyslet nový crash test, ve kterém auta neobstojí, „píchnutí” do boku vozu kovovou tyčí by auta též nepřešla jen tak. Test s malým překrytím přídě a překážky ale není nesmysl, je velmi výmluvný - hlavně nehody při chybě při předjíždění vypadají mnohdy právě takto.
Automobilky se od té doby samozřejmě snaží v této zkoušce uspět co nejlépe. Nové Porsche Cayenne není výjimkou, a tak bylo speciálně upraveno, aby právě v tomto testu zabodovalo - dostalo výztuhy v podběhu, které celkem přidávají 50 kilogramů k váze auta. Uvedl to Rudiger Jahn z vývojového oddělení Porsche na tiskové konferenci nedaleko Düsseldorfu.
Konkrétně byla přidána ocelová výztuha - v jinak z většiny hliníkové karoserii - do prostoru levého předního podběhu, která má zmírnit deformaci těchto míst směrem do prostoru pro nohy řidiče. Za ní je diagonální nosník, který je na druhém konci připevněn k podélnému nosníku karoserie a má převádět energii nárazu právě do podélného nosníku.
Cayenne nové generace je ve výsledku o 65 kg lehčí než generace předchozí, takže jen touhle věcí pozbylo skoro poloviny z celkové úspory hmotnosti. A my se musíme ptát, jestli je to tak správně. Nový Cayenne je zkrátka o 50 kg těžší specificky kvůli nárazovému testu čtvrtinou přídě dle regulí IIHS, o to Porsche šlo především.
Je to tedy jen drahý oportunismus, který zbaví Porsche špatného hodnocení ve sledovaném testu a ve skutečnosti zhorší aktivní bezpečnost kvůli hmotnosti navíc? Nebo tahle výztuha má svůj přínos i ve skutečném světě a těch 50 kilogramů snadno obětujete záchraně života či zdraví? Nejsou to nemístné otázky, nebylo by to vůbec poprvé, kdy bylo auto stavěno jen na jeden typ normovaného crash testu...
Nové Cayenne je pevnější tam, kde to vyžaduje IIHS. Má to ale cenu nadváhy 50 kg? Bude to fungovat i v jiném než normovaném nárazu?
Zdroj: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 2 hodinami - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 3 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 5 hodinami - Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 6 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva