Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
BMW se dál zoufale snaží dokázat, že nová generace jeho řady 1 je krokem vpřed
16.8.2019 | Petr Prokopec
Když auto zbavíte několika na trhu unikátních vlastností a okleštíte nabídku dostupných verzí, za pokrok to lze označit jen stěží. BMW ale dál bojuje o to, abychom si to mysleli.
Pro BMW se z minulosti evidentně stalo břímě. Mnichovská automobilka po léta platila za výrobce aut favorizujících pravověrné řidiče a spíše konzervativněji smýšlející zákazníky. Proto se pod kapotou objevovaly atmosférické řadové šestiválce, jenž skrze manuální převodovku roztáčely zadní nápravu. Po stránce designové tu pak byly tradiční prvky jako čelní ledvinky či boční Hofmeisterova křivka, zatímco v interiéru se středová konzole stáčela k osobě sedící za volantem. Z čeho však BMW po dlouhou dobu profitovalo, to se nyní obrací proti značce jako zrcadlo nezajímavosti některých moderních modelů.
Mnichov již nějaký ten čas nefavorizuje nadšené řidiče, ale spíše davy okouzlené image značky. Z toho důvodu jsou pro automobilkou prioritou nikoliv sportovně laděné sedany a kupátka, nýbrž SUV. Po stránce motorické pak nemáte jinou šanci než sáhnout po přeplňování, obdobné to pak za chvíli bude i s ručně řazenými převodovkami. A aby toho nebylo málo, minulostí se pozvolna začíná stávat i pohon zadních kol. Tato koncepce totiž znovu láká už jen ony řidiče, nikoliv však širokou veřejnost.
I to je důvod, proč BMW v případě třetí generace řady 1 přesedlalo na modulární platformu UKL, s níž je spojené Mini či MPV řady 2. Primárně jsou tedy poháněna přední kola, ta zadní se pak mohou připojit díky systému xDrive. Zatímco tedy dosud byl nejmenší mnichovský model naprostým unikátem, neboť na trhu neexistoval jiný kompakt se zadním pohonem nebo šestiválcovým motorem, nyní po stránce koncepce zcela zapadá do průměru. Fandové už nad jedničkou dávno zlomili hůl, její přijetí ale obecně nebylo nejvřelejší, a tak se automobilka dále snaží dokázat, že novinka je krokem vpřed.
Svědčí o tom přiložené video, na kterém sama firma obě generace přímo srovnává. Tu novější pochopitelně označuje za lepší, a to po všech stránkách. Design a podobné subjektivní záležitosti nechme stranou, krom toho ale značka argumentuje hlavně tím, že novinka přináší zákazníkům daleko více užitku než její předchůdce.
Na videu je tedy zdůrazněno, že nový model navyšuje prostor pro hlavy cestujících vzadu o 19 milimetrů a pro kolena o 33 mm. Stejně tak je vyzdvižena úhlednější palubní deska, kterou je možné vůbec poprvé doplnit i barevným head-up displejem, či „uklizenější” středový tunel. Dále BMW klade důraz na lepší vnitřní osvětlení, LEDky však mohou nově prosvětlit i prostranství před dveřmi. A aby toho nebylo málo, jsou přátelštější i multimédia iDrive.
Právě tento popis věrně dokumentuje, jak moc se BMW vzdálilo od svých kořenů. Dříve bychom se dočkali důrazu na sportovní chování či onen šestiválec pod kapotou, tady ale najednou BMW nemá o čem mluvit. Šestiválcové motory jsou nyní u řady 1 věcí zapovězenou, i vrcholné provedení 140i pohání přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec stejně jako třeba vrcholný VW Golf. A když automobilka před léty tvrdila, jak skvělá je koncepce s motorem vpředu a pohonem zadních kol, která mimo jiné umožňuje rovnoměrné rozložení hmotnosti mezi nápravy, nyní by při popisu pohonu předních kol a motoru vpředu nutně musela uznat, že to není nic až tak ohromujícího.
Je pochopitelně čistě na vás, jak novinku z Mnichova vnímáte, posunem vpřed ale vzhledem k přepřáhnutí na méně sofistikovanou koncepci a méně sofistikované motory být nemůže. Stejně tak nemůže být zajímavější tím, že nabízí méně motorů a méně svobody při volbě převodovek a počtu hnaných náprav. Lze pak jen dodat, že automobilkou zmíněná pozitiva jsou jistě pozitivy a stojí za potlesk, ale těch mohla dosáhnout třeba i jen prodloužením rozvoru a přepracováním interiéru, jako to udělala v případě řady 3. V té chvíli by Mnichov zvládal oslovit novou i dosavadní klientelu, s puristy se ale nyní musí rozloučit. Těm nová jednička nemá co nabídnout.










BMW srovnalo novou řadu 1 s tou předchozí. A nepřekvapivě v ní vidí jen samá pozitiva, i když objektivně to tak lze vnímat jen stěží
Zdroj: BMW@Youtube
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu včera 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů včera 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada 4.11.2025
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejnovější články
Mercedes se zpožděním začal prodávat nové CLA i se spalovacími motory. Tristní techniku z Číny doprovází ještě tristnější ceny
před hodinou
A tak se to prostě stane: Automobilka odpískala příchod hned dvou hotových elektrických modelů pro nezájem
před 2 hodinami
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
včera
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
