Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Carlos Ghosn řekl právníkovi, že Nissan do dvou let zkrachuje, zatím míří tím směrem
23.1.2020 | Petr Prokopec
Je na tom japonská automobilka vážně tak špatně? Nebo z jejího bývalého šéfa mluví hořkost? Pohled na prodeje Nissanu zatím napovídá spíše první možnosti.
Na sklonku roku Carlos Ghosn senzačně uprchl ze spárů japonské justice. O pár dnů později tak mohl uspořádat poprvé po více než roce tiskovou konferenci, kde médiím řekl svou verzi příběhu. Až tak úplně svobodný ale jeho projev, který osvětlil zatčení, pobyt v detenčním zařízení i důvod, proč ke všemu došlo, nebyl. Libanonská vláda, která v podstatě Ghosna chrání před zbytkem světa, totiž sice bývalému šéfovi aliance Renault-Nissan umožnila, aby jmenoval lidi z japonské značky stojící za komplotem, v případě politiků si to ale nepřála.
I proto Ghosn na samotné tiskovce neřekl vše, co bychom chtěli slyšet a jen uvedl, že jeho stanovisko se ztotožňuje se spekulacemi, které se vyrojily v době jeho věznění. Nakolik mají reálný základ, není jisté, nicméně jistou logiku celá záležitost má. Za pádem aliančního šéfa tedy nejspíše skutečně stojí krok francouzské vlády, jenž zvedl hlasovací práva dlouhodobých akcionářů ve veřejně obchodovatelných společnostech na dvojnásobek. Japonci se totiž začali obávat, že je Renault uchvátí, a Ghosnův pád působil jako jediné východisko. Iniciovat pak vše měli lidé z Abeho vlády.
Nakolik se toto povede prokázat, bohužel nevíme. Ghosn sice uvedl, že neutekl před spravedlností, nýbrž pouze před nespravedlností, ovšem do Japonska se k soudu dobrovolně stoprocentně nevrátí. A jiné zemi se nejspíše líčení konat nebude. Obě strany se tedy nejspíše budou střetávat jen mediálně, kdy každá bude tu druhou atakovat novými a novými důkazy. Jejich věrohodnost ale půjde jen stěží ověřit, ostatně Ghosn již během tiskovky uvedl, že s těmi dosavadními bylo žalobci manipulováno.
Otázkou přitom je, zda u toho ještě bude Nissan. Bývalý šéf automobilky totiž v průběhu loňského roku svému obhájci sdělil, že značka do roku 2022 nejspíše zkrachuje. Nobuo Gohara se přitom s Ghosnem setkal pětkrát a měl dovoleno vše, co při více než deseti hodinách rozhovorů padlo, zveřejnit v chystané knize. Sám o sobě je totiž rovněž velkým kritikem japonského justičního systému, pročež věří, že viditelný případ zacházení Japonců s Ghosnem mu pomůže poměry změnit.
Gohara dodal, že o důvodech pádu japonské značky se již její někdejší šéf nezmiňoval, ale to nakonec není až tak podstatné. Velké problémy Nissanu jsou nyní realitou a Ghosn jistě už předloni věděl věci, o kterých nikdo mimo automobilku nemá ani dnes tušení. Je tak dost možné, že trajektorie značky nabrala sestupný směr, který už jednou nabrala. Tehdy zakročil Ghosn, který automobilku před krachem před 20 lety nepochybně zachránil, teď by se ale musel najít někdo jiný. Carlos G. asi nevěří, že takový člověk existuje, zvlášť poté, co se k němu Nissan zachoval tak macešsky, proto onen „pravděpodobný krach”.
Kam Nissan míří, dokládá hlavně pohled na jeho prodeje, v pořádku nejsou nikde na světě. Na svém největším trhu, tedy v USA, šli Japonci dolů o 9,9 procenta, v Evropě a Číně klesali i dvouciferným tempem. A zisk padl k nule. Portfolio značky navíc zastarává a náhrada tu nebude dostatečně rychle. Potíže jsou tedy jistotou a v současné automobilové éře může být jejich řešení problematičtější než jindy.


Dle Carlose Ghosna Nissan do roku 2022 pravděpodobně zkrachuje, zatím míří tím směrem
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
dnes
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nejnovější články
„Továrny tu zůstanou, ale vám už patřit nebudou.” Manažer nastínil budoucnost autoprůmyslu v EU, během pár let pojdou všichni
před 3 hodinami
VW dal u své novinky lidem možnost vybrat si mezi elektrickým a také spalovacím pohonem. 80 procent vzalo to, co si nepřál
před 5 hodinami
Zakladatel AMG musel nechat 60krát nabourat své nové auto, aby mohl poslat do prodeje pouhých 100 kusů
před 6 hodinami
Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
před 8 hodinami
Poslední šance Saabu na záchranu před krachem přišla už moc pozdě. Vznikla v hrstce kusů, jedna teď může být vaše jako velká rarita
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 11.02. 17:48 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.02. 17:10 - řidičBOB
- Jednostopé okénko 11.02. 16:14 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.02. 11:55 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 11.01. 21:57 - Truck Daškam
- Za kolik jezdíte s benzínem? 11.01. 21:25 - abgx1
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.01. 13:18 - pavproch
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 15:55 - delphin
