Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Čas změnit zaměstnání. Kolik loni brali nejlépe placení šéfové automobilek?
9.4.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Kdo by nechtěl dobře placenou práci? Pokud vás zajímají auta a nechybí vám ani patřičné schopnosti, můžete vést automobilku. Lépe se platí málokde.
Automobilový sektor je zvláštní obor. Prodávají se tu ve velkém věci za statisíce, někdy i miliony a pokud jde o obraty, najdeme jen pramálo větších firem. Takový koncern Volkswagen prodá přes 10 milionů aut a jeho obraty ročně šplhají do stovek miliard dolarů. Existují v podstatě jen tři obory, které s obraty dokáží dostat do podobných výšin - firmy obchodující v obrovském měřítku s ropou, plynem, elektřinou či dalšími energiemi (jako Shell, Exxon, BP), pár obřích obchodních řetězců (Walmart) a několik výrobců elektroniky (Samsung, Apple).
Zní to jako záruka pohodové existence, jenže není tomu tak. Automobilky, včetně těch největších, mají ekonomické problémy docela pravidelně, a to kvůli relativně malým ziskovým maržím. Například zmíněný Volkswagen musel loni „obrátit” 217 miliard dolarů, aby vydělal něco málo přes 5, to jsou asi 2,5 procenta z obratu. Pochopitelně, více jak 100 miliard korun zisku jsou v absolutním měřítku obrovské peníze, ale když si vezmete, co všechno VW musí dělat (mj. zaměstnávat přes 610 tisíc lidí v nepočtu továren, vývojových center a administrativních budov), aby z každé koruny obratu dosáhl na 2,5 haléře, musí se člověk ptát, jestli to za všechna s tím spojená rizika stojí. Protože stačí velmi málo, aby byl relativně malý ziskový potenciál přebit nějakým drahým průšvihem. A zrovna u VW o tom teď vědí své.
Zdálo by se tedy, že pracovat u automobilky není žádné terno, protože v malých maržích bývá málo peněz pro všechny a pro všechno, jenže minimálně pohledem nejvyššího vedení to špatné zaměstnání není. Forbes prošel loňské příjmy šéfů automobilek a dobral se trojice nejlépe placených manažerů nikoli jen pohledem základního platu, ale i všech bonusů a kompenzací. A špatně si dotyční opravdu nevedou.
Může vás zarazit, že jsou všichni šéfy amerických firem (jakkoli ne vždy musí být v USA formálně registrovány), ale tak to zkrátka je - je hlavně americkým zvykem odměňovat nejvyšší vedení vysokými částkami a i pohled na nejlépe placené manažery bez ohledu na obor (kteří si vydělají i dvakrát až třikrát více) ukáže téměř bezvýhradně americké CEO. Je ale třeba říci, že šéf zmíněného, aktuálně největšího Volkswagenu (obratem i počtem prodaných aut) si loni přišel na 10,7 milionu USD (268,5 milionu Kč) a za touto... nesvatou trojicí zaostal jen o málo.
Na nejvíce si tedy loni přišla šéfka General Motors Mary Barra, která si odnesla domů v přepočtu 22,6 milionu USD (567,3 milionu korun). Základní plat přitom má „jen” 2 miliony USD, zbytek činí bonusy a kompenzace. Druhé místo obsadil ředitel Fordu Mark Fields, který za Barra zaostal jen o málo a vydělal si 22,1 milionu USD (554,7 milionu Kč). A třetí byl Sergio Marchionne, šéf FCA, s příjmem „už jen” 11,99 milionu USD (298,7 milionu Kč).
To jsou slušné peníze, řekli bychom. Aktuální průměrný plat v ČR činí 25 tisíc Kč, takže pokud máte právě onen průměrný plat a chcete si vydělat to, co Mary Barra za rok, stačí vám 1 891 let práce. Tak... na shledanou v roce 3908.
Mary Barra z GM je aktuálně nejlépe placenou šéfkou automobilky na světě
Mark Fields z Fordu zaostává jen o málo
Sergio Marchionne vedoucí FCA je třetí s větřím odstupem, pořád je na tom ale lépe než ředitel největšího Volkswagenu. I když se s polovičním obratem zasloužil o třetinové zisky...
Zdroj: Forbes
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 45 minutami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 2 hodinami - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva