Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Čech po 14 letech prodává své Porsche Cayenne, každý km ho stál 50 Kč jen na ztrátě hodnoty
9.4.2019 | Mirek Mazal
Jen zřídka se stává, aby si první majitel nechal auto tohoto typu po tak dlouhou dobu. I díky tomu mohl okusit ohromný sešup hodnoty luxusních SUV.
Když jsme s kolegou nedávno korzovali Českou republikou, potkali jsme na silnici jedno z místních Ferrari FF. Vzácný úkaz pochopitelně rozdmýchal automobilové debaty a kolega v jednu chvíli pronesl: „Skutečně bohatý člověk se nepozná podle toho, že má Porsche 911 nebo Ferrari 488 GTB. Pozná se podle toho, že si může dovolit jezdit autem jako je Porsche Panamera, Porsche Cayenne nebo Ferrari FF.”
Je to zdánlivý nesmysl, neboť sportovní modely jsou obvykle dražší než ty praktické, ale to je jen jeden úhel pohledu. Sporťáky těchto značek postupem času ztrácejí hodnotu relativně málo a pokud koupíte správně, nemusí ji ztratit také vůbec. Pochopitelně, pořád musíte být bohatí, abyste si je mohli dovolit, musíte být ale ještě mnohem bohatší, abyste si mohli pořídit auto jako FF nebo Cayenne a snášet ohromné náklady ztráty hodnoty vozu s každým ujetým kilometrem.
Že není přehnané to tvrdit, dokazuje jedna pozoruhodná ojetina, která se o víkendu objevila v prodeji. Je z roku 2005, kdy jeden český zákazník navštívil pražské zastoupení Porsche a nakonfiguroval si model Cayenne Turbo za cenu 4,7 milionu korun. Příplatková výbava obsahovala položky jako parkovací asistent za 46 tisíc Kč, Sport Design Paket za 111 tisíc, tovární zvýšení výkonu na 500 koní za 428 tisíc, litá kola Sport Techno R20 (100 tisíc Kč), televizní tuner (33 tisíc Kč), tónovaná skla (31 tisíc Kč) a k tomu všemu pozornost jako karbonové doplňky (97 tisíc Kč). Není divu, že se faktura pod tíhou některých cifer prohýbala až k zemi.
Mít skoro 5 milionů na Porsche Cayenne chce hodně bohatého kupce, jeho skutečné finanční možnosti ale rezonují teprve při pohledu na sumu, za kterou dnes auto posílá do světa. První vlastník jej měl skutečně celých 14 let, a tak na vlastní kůži pocítil, co to je pád hodnoty až na samotné dno. Pověřený prodejce ojetin za něj dnes požaduje snad až vtipných 429 tisíc korun - tedy sumu odpovídající jen původní hodnotě vesměs softwarového zvýšení výkonu o 50 koní. Zbylé více jak 4 miliony Kč odnesl čas.
Leckdo možná řekne: „Vrak!” Ale to je omyl. Skoro plně vybavený Cayenne se zvýšeným výkonem má dnes najeto jen 79 805 kilometrů, což je na auto tohoto typu za 14 let velmi málo. A soudě podle stavu interiéru nemáme o nájezdu důvod pochybovat, vůz vypadá mimořádně zachovale. Prvního uživatele tak silný stroj vyšel na více než přes 50 Kč na každém kilometru jen za pokles hodnoty, což je při tak dlouhém užívání vozu extrémní číslo.
Však si představte, že si sjedete z Prahy do Brna a stálo vás to přes 10 000 Kč. A ještě jste si nekoupili benzin (toho tady je třeba opravdu hodně...), nemáte pneumatiky, brzdy, (i těch je třeba hodně...), nebyli jste na běžné servisní prohlídce, nic se nepokazilo. A také jste nedojeli zpět. Většina obyčejných Čechů by na náklady jedné cestu do Brna a zpět v tomto autě nevydělala za měsíc, Cayenne Turbo ji s nadhledem zvládne za pár hodin.
Pochopitelně, auto není zajímavé jen z pohledu nákladů na provoz pro dosavadního majitele, může to být i zajímavá koupě. Za 429 tisíc dostanete pořád spoustu původního Cayenne Turbo, třebaže za boháče už v něm s jeho stárnoucím vzhledem asi nebudete. Počítat bude třeba dále s nemalými provozními náklady, ale velký pokles hodnoty už vás nečeká - tedy alespoň ne takový, který by se blížil desítkám korun za ujety kilometr. Na každý pád je to nevídaná nabídka, v České republice obzvlášť.
Porsche v původní ceně 4,7 milionu Kč po ujetí skoro 80 tisíc km stojí jen 429 tisíc korun, přitom vypadá skvěle. První majitel si pohár hořkosti poklesu hodnoty vypil až do dna
Zdroj: Tipcars
Bleskovky
Nejnovější články
- Jen dekádu staré elektromobily předčasně umírají „v chudobě”, majitelce Tesly původně za miliony zbylo jen 58 tisíc
před 7 hodinami - Němci vyzkoušeli Škodu Octavia IV jako ojetinu, smysl dává hlavně s démonizovaným motorem
před 8 hodinami - Dodge se znovu pokouší ukončit výrobu auta kvůli jeho obřímu motoru V8, i když si ho loňský rok koupil rekordní počet lidí
před 10 hodinami - Škoda chystá závodní elektrický Enyaq, to už je opravdu tragédie v přímém přenosu
před 11 hodinami - Fisker padá stále níž, poškozená auta má opravovat díly z vraků a vyřazených vývojových vozů
dnes