Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ceny ojetých aut raketově rostou, třikrát více než u těch nových. A líp už nebude
14.10.2019 | Petr Prokopec
Postupný růst cen aut je normální, stejně jako u jiného zboží, v případě ojetin ale ceny za posledních 10 let vyletěly vzhůru o 75 procent. Co za tím vězí?
Dominujícím trendem v rozvinutých světových ekonomikách začíná být růst cen ojetých vozů. Aktuální data ze Spojených států říkají, že průměrná desetiletá ojetina tam nyní stojí 8 657 USD, tedy asi 203 tisíc Kč. Nominálně vám tato hodnota asi mnoho neřekne, oproti roku 2010 jde ale o neskutečný 75procentní nárůst. Ceny nových aut se přitom během stejného období zvedly pouze o 25 procent.
Podobné informace jsou slyšet i z dalších míst světa, Evropu nevyjímaje. A člověk se musí ptát, co za tím vězí. Odpověď není jednoduchá, naznačuje ale, že lépe hned tak nebude. Či spíše lépe nebude už nikdy.
Prvním důvodem je globální ekonomická krize, která propukla v roce 2008 a citelně zasáhla trhy s novými auty. Například v USA se do té doby prodávalo okolo 16,5 milionu nových aut ročně, s příchodem recese však registrace klesly na 13,2 milionu vozů. A v roce 2009 se jednalo dokonce jen o 10,4 milionu aut. „Neprodaná” auta oproti normálu nyní na trhu ojetin chybí a pochopitelně způsobují převis poptávky nad nabídkou, což ceny ojetin tlačí nahoru.
Situace na trhu nových aut zlepšila až před 5 lety, kdy registrace znovu narostly na 16,5 milionu vozů, to ale neznamená, že za 5 let bude zase hej. Naznačuje to analytik George Augustaitis ze společnosti CarGurus, který sice říká, že situace by se měla okolo roku 2022 zlepšit, ale ne zase o tolik, pokud vůbec. Do hry totiž vstupují další faktory, které situaci opět zkomplikují.
Tím prvním je, že stále více lidí má problémy se splácením leasingů a půjček na nové vozy. Znovu v USA je nyní více než 7 milionů lidí, kteří jsou minimálně 90 dnů pozadu se splácením svého vozu, což je o milion více než v roce 2010, kdy byla krize na vrcholu. Nová auta jsou navíc díky moderním technologiím stále dražší, a tak spolu se zpřísňováním pravidel půjček dosáhne na nové vozy stále méně lidí.
I tito lidé ale budou muset něčím jezdit, což znovu zvýší poptávku po ojetinách, což bude opět zvyšovat tlak na růst cen. Faktorem je také to, že auta vydrží stále více a lidé si je také nechávají déle, což jen zintenzivňuje oddalování charakteru nových vozů od představ části zákazníků. To známe hlavně v Evropě, kde existuje spousta lidí netoužících třeba po tříválcové Fabii, raději si nechají tu čtyřválcovou, kterou mají, déle než plánovali.
Když si k tomu připočteme, že i tento faktor dále podpoří tlak zejména EU na rozvoj elektrické mobility, což z trhu nových aut vyžene další zákazníky směrem k ojetinám a donutí další majitele neprodávat své současné vozy, skutečně nelze očekávat, že by ojetiny mohly kdy zlevnit. V případě evropského kontinentu se tak předpokládá, že se za pár let dočkáme nejstaršího vozového parku v moderní historii, což zcela jistě nejde ruku v ruce s touhami politiků po stále bezpečnějších a „zelenějších” autech. Pochybujeme ale, že si kvůli tomu někdy přiznají, že na začátku kolotoče vedoucího k tomuto výsledku stáli často i oni sami...
Ceny ojetin míří rapidně vzhůru všude ve světě, Evropu nevyjímaje. Důvodem jsou následky někdejší ekonomické krize, rostoucí ceny nových vozů, stále větší trvanlivost těch starších i vzdalování charakteru nových aut od představ části zákazníků
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 2 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 3 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 4 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 6 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 14:36 - Stepan
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz