Ceny ojetých aut raketově rostou, třikrát více než u těch nových. A líp už nebude

Postupný růst cen aut je normální, stejně jako u jiného zboží, v případě ojetin ale ceny za posledních 10 let vyletěly vzhůru o 75 procent. Co za tím vězí?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Ceny ojetých aut raketově rostou, třikrát více než u těch nových. A líp už nebude

14.10.2019 | Petr Prokopec

Ceny ojetých aut raketově rostou, třikrát více než u těch nových. A líp už nebude

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Postupný růst cen aut je normální, stejně jako u jiného zboží, v případě ojetin ale ceny za posledních 10 let vyletěly vzhůru o 75 procent. Co za tím vězí?

Dominujícím trendem v rozvinutých světových ekonomikách začíná být růst cen ojetých vozů. Aktuální data ze Spojených států říkají, že průměrná desetiletá ojetina tam nyní stojí 8 657 USD, tedy asi 203 tisíc Kč. Nominálně vám tato hodnota asi mnoho neřekne, oproti roku 2010 jde ale o neskutečný 75procentní nárůst. Ceny nových aut se přitom během stejného období zvedly pouze o 25 procent.

Podobné informace jsou slyšet i z dalších míst světa, Evropu nevyjímaje. A člověk se musí ptát, co za tím vězí. Odpověď není jednoduchá, naznačuje ale, že lépe hned tak nebude. Či spíše lépe nebude už nikdy.

Prvním důvodem je globální ekonomická krize, která propukla v roce 2008 a citelně zasáhla trhy s novými auty. Například v USA se do té doby prodávalo okolo 16,5 milionu nových aut ročně, s příchodem recese však registrace klesly na 13,2 milionu vozů. A v roce 2009 se jednalo dokonce jen o 10,4 milionu aut. „Neprodaná” auta oproti normálu nyní na trhu ojetin chybí a pochopitelně způsobují převis poptávky nad nabídkou, což ceny ojetin tlačí nahoru.

Situace na trhu nových aut zlepšila až před 5 lety, kdy registrace znovu narostly na 16,5 milionu vozů, to ale neznamená, že za 5 let bude zase hej. Naznačuje to analytik George Augustaitis ze společnosti CarGurus, který sice říká, že situace by se měla okolo roku 2022 zlepšit, ale ne zase o tolik, pokud vůbec. Do hry totiž vstupují další faktory, které situaci opět zkomplikují.

Tím prvním je, že stále více lidí má problémy se splácením leasingů a půjček na nové vozy. Znovu v USA je nyní více než 7 milionů lidí, kteří jsou minimálně 90 dnů pozadu se splácením svého vozu, což je o milion více než v roce 2010, kdy byla krize na vrcholu. Nová auta jsou navíc díky moderním technologiím stále dražší, a tak spolu se zpřísňováním pravidel půjček dosáhne na nové vozy stále méně lidí.

I tito lidé ale budou muset něčím jezdit, což znovu zvýší poptávku po ojetinách, což bude opět zvyšovat tlak na růst cen. Faktorem je také to, že auta vydrží stále více a lidé si je také nechávají déle, což jen zintenzivňuje oddalování charakteru nových vozů od představ části zákazníků. To známe hlavně v Evropě, kde existuje spousta lidí netoužících třeba po tříválcové Fabii, raději si nechají tu čtyřválcovou, kterou mají, déle než plánovali.

Když si k tomu připočteme, že i tento faktor dále podpoří tlak zejména EU na rozvoj elektrické mobility, což z trhu nových aut vyžene další zákazníky směrem k ojetinám a donutí další majitele neprodávat své současné vozy, skutečně nelze očekávat, že by ojetiny mohly kdy zlevnit. V případě evropského kontinentu se tak předpokládá, že se za pár let dočkáme nejstaršího vozového parku v moderní historii, což zcela jistě nejde ruku v ruce s touhami politiků po stále bezpečnějších a „zelenějších” autech. Pochybujeme ale, že si kvůli tomu někdy přiznají, že na začátku kolotoče vedoucího k tomuto výsledku stáli často i oni sami...


Ceny ojetých aut raketově rostou, třikrát více než u těch nových. A líp už nebude - 1 - Ojeta auta kterym se Cesi vyhybaji obloukem PerexCeny ojetých aut raketově rostou, třikrát více než u těch nových. A líp už nebude - 2 - Prodej ojetin v CR 2017 autobazary perex
Ceny ojetin míří rapidně vzhůru všude ve světě, Evropu nevyjímaje. Důvodem jsou následky někdejší ekonomické krize, rostoucí ceny nových vozů, stále větší trvanlivost těch starších i vzdalování charakteru nových aut od představ části zákazníků

Zdroj: Reuters

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše