Češi si teď mohou koupit ojetá auta překvapivě levně, děkovat lze Němcům

Vývoj cen ojetých vozů v autobazarech nasvědčuje tomu, že přinejmenším v případě některých obchodních třídách je nyní ideální čas něco koupit. Ceny nových aut totiž rostou, ta ojetá ale poslední dobou míří opačným směrem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Češi si teď mohou koupit ojetá auta překvapivě levně, děkovat lze Němcům

9.4.2019 | Mirek Mazal

Češi si teď mohou koupit ojetá auta překvapivě levně, děkovat lze Němcům

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Vývoj cen ojetých vozů v autobazarech nasvědčuje tomu, že přinejmenším v případě některých obchodních třídách je nyní ideální čas něco koupit. Ceny nových aut totiž rostou, ta ojetá ale poslední dobou míří opačným směrem.

Při čtení zpráv z Německa, kde ceny ojetin tlačí dolů přetrvávající nedůvěra v budoucnost ojetých dieselů, bychom jako Češi mohli jásat. Použité nafťáky jsou u nás oblíbenou komoditou, a tak bychom se měli těšit ze široké nabídky relativně zachovalých a současně levných aut. Jak tomu je v reálu ukazují data Cebie, která ve spolupráci se Svazem dovozců automobilů vytvořila přehlednou studii loňského vývoje cen ojetých aut v České republice.

Zveřejněná data potvrzují, že v současnosti je skutečně z čeho vybírat - aut je v nabídce nadstandardně mnoho a současně jsou nabízeny za příznivé ceny. Lze ale předpokládat, že tomu tak nebude dlouho a zvláště u mladých vozů cena poroste. Důvodem je jednak fakt, že Německo nebude zdrojem na západě nechtěných, u nás ale žádaných ojetých aut věčně. A pak platí, že nová auta stále zdražují. To jednak přirozeně tlačí ceny ojetých alternativ výše, navíc samy novější vozy jednou skončí v nabídce bazarů s vyššími cenami.

Abychom byli přesní, od ledna do prosince 2018 došlo k meziročnímu zvýšení cen nových automobilů o 3,24 %. Tempo růstu cen je dlouhodobě trvalé a tento trend se asi jen tak nezmění, neboť na něj tlačí zejména stoupající legislativní požadavky na výrobce vozidel. Automobilky jsou nuceny montovat do aut stále složitější a dražší zejména bezpečnostní a anti-emisní systémy, což žene ceny nahoru, ať už o ten který prvek zákazníci stojí, nebo nikoli.

U ojetin je situace diametrálně odlišná. Průměrné prodejní částky sice zkraje roku 2018 pokračovaly v růstu, od druhého kvartálu dále ale začalo docházet k poklesu danému zejména velkorysou nabídkou zejména některých ojetých aut, nikoli jen z Německa. Například u čtyřletých vozidel pokles průměrné ceny zasáhl zejména segment střední a vyšší střední třídy, který je teritoriem hlavně prémiových značek a největším odbytištěm naftových motorů.

Na rostoucí nabídku reagují i kupující, ovšem nikoli tak, jak by klesající ceny mohly nasvědčovat - zákazníci začali během loňského roku svoje rozhodnutí ohledně koupě vozu více promýšlet a déle odkládat. Průměrná doba prodeje se kvůli tomu prodloužila ze 76 na 99 dnů proti roku 2017. V letošním roce trh mladých ojetin a čtyřletých vozidel ovlivní skutečnost, že v posledním kvartálu loňského roku došlo u nových modelů k zastavení růstu prodejů a tento stav pokračoval i v lednu a únoru 2019. Kvůli tomu by se měly ceny ojetých vozidel postupně lehce zvyšovat, takže příznivá situace na trhu nebude trvat věčně.

V závěru roku 2018 došlo k částečné obměně nejprodávanějších modelů v jednotlivých třídách, do popředí zájmu se navíc dostaly benzínové motory. Nástup zážehových jednotek byl citelný, přesto popularita naftových agregátů oproti očekávání výrazně nepoklesla. Diesel má pořád své místo jak u nových, tak ojetých vozidel. Ceny aut s benzínovými motory narostly, na rozdíl od vznětových konkurentů. Období značného převisu nabídky ojetých vozidel s dieselovým motorem ale již skončilo a v příštím období lze očekávat, že ceny již klesat nebudou.

Hlučnější motory jsou navíc upřednostňovány u dovozů. Nejlepším příkladem je klasický Volkswagen Passat, který je v 91 % případů dovážen s dvoulitrovým turbodieselem. Za zmínku stojí i poměrně vysoký nárůst obvyklých cen u ojetých vozidel s ostatními druhy pohonů. Například užitková Dacia Dokker s továrním LPG dosáhla meziročního růstu ceny o 13,61 %, dražší Volkswagen e-Golf si připsal navíc 5,36 %.


Češi si teď mohou koupit ojetá auta překvapivě levně, děkovat lze Němcům - 1 - Vyvoj cen ojetin podle Cebie 01Češi si teď mohou koupit ojetá auta překvapivě levně, děkovat lze Němcům - 2 - Vyvoj cen ojetin podle Cebie 02
Tržní podíl jednotlivých segmentů čtyřletých ojetin a vývoj cen ojetých vozů v posledních letech

Pohyby cen u čtyřletých automobilů v jednotlivých obchodních třídách

Dále si probereme, jak se ceny u čtyřletých vozů vyvíjely v jednotlivých třídách. Zde uvidíte, že se pokles ceny netýkal zdaleka všech segmentů. Z dále přiložené grafiky je pak patrné, že v minulosti byly ceny ještě nižší a podle očekávání analytiků dojde do budoucna znovu k jejich zvýšení. Je tedy nyní ten pravý čas na nákup ojetiny? Dost možná, u mladších ojetých vozů tomu vše nasvědčuje.

Mini a malá vozidla - nárůst ceny o 7 %

V kategorii mini a malých modelů došlo k nárůstu ceny o 7 %. Nejprodávanějším automobilem v tomto žebříčku byla Škoda Fabia 1,0 TSI výbavového stupně Ambition, kterou následoval Renault Clio a Dacia Sandero. Do trojice nejlepších se těsně nedostaly Hyundai i20, dále Škoda Citigo a Toyota Yaris.

Tři nejprodávanější modely obsadily 58,88 % segmentu, který tvořil 20,04 % trhu čtyřletých ojetin. Průměrné ceny rostou a v posledních dvanácti měsících se posunuly výše o 7 %. Největším skokanem byl Renault Clio (o 8,72 %). Hlavním ekonomickým tahounem je však Fabia, která zde vládne (45,74 %) a mohla si dovolit zdražit o 7,11 %. Nabídku ovlivňuje relativně nízká konkurence v tomto žádaném segmentu.

Nižší střední a střední třída - pokles ceny o 0,21 %

Nižší střední a střední třídu loni postihl pokles cen o 0,21 % Největší podíl měla v této kategorii čtyřletých aut Škoda Octavia, jejíž podíl stoupl na 31,73 %. Další pozice si rozdělily Škoda Rapid a Hyundai i30. Tyto tři varianty zaujímají velmi silné postavení, protože jejich podíl v segmentu činil 60,16 %. V závěsu se umístil Volkswagen Golf spolu s Kio Cee'd, kdy ani jeden jmenovaný neměl ani 5 %. Golf si brousil zuby na lepší výsledek, překvapením je i pokles celého segmentu na podíl 32,33 % trhu.

MPV - nárůst ceny o 5,13 %

Vozidla z kategorie MPV loni zdražila o 5,13 %. Dominantou se stala Dacia Dokker, která dosáhla podílu 13,45 %, a přeskočila tak o více než jeden procentní bod dlouhodobou jedničku Hyundai ix20, jejíž podíl klesl na 12,2 %. Mezi top 3 se poprvé v roce 2018 probojoval Volkswagen Caddy, naopak vypadl Citroën Berlingo, ten klesl na čtvrté místo s podílem 6,19 %.

Tři nejprodávanější exempláře tvořily 32,28 % tohoto segmentu, jehož tržní podíl klesl na 11,35 %. Průměrná cena u čtyřletých MPV vozidel představuje mírné snížení, jelikož lidé celkově přestávají kupovat MPV.

SUV a terénní vozidla - nárůst ceny o 7,17 %

V této kategorii zazářila Dacia Duster, která byla podle Cebie nejprodávanějším čtyřletým modelem mezi teréňáky a SUV. Na podíl 8,77 % dokázal nejlépe zareagovat Peugeot 2008 a Hyundai Tucson. Dohromady tvoří tyto vozy jen necelou pětinu segmentu (18,23 %). Celá skupina přitom zaujímá 30,23 % trhu a přes drobnou ztrátu oproti předchozímu období si stále drží velmi silnou pozici díky přeběhlíkům z verzí MPV.

Ceny po dlouhodobé stagnaci začaly na počátku roku 2017 růst, avšak ve třetím kvartálu loňského roku došlo k zastavení stupňování a ve čtvrtém kvartálu výzkumníci evidovali výraznější pokles. I přes různé stavy loni průměrná cena u ojetých kusů celého segmentu vzrostla o 7,17 %. Nejvíce přidal Peugeot u typu 2008 (+15,4 %), Hyundai s Tucsonem zvolil opačnou cestu (-7,17 %). Lidé stále více vyhledávají vyšší posed a lepší výhled z místa řidiče, za poslední čtyři roky se podíl těchto vozů v rámci celého trhu zdvojnásobil.

Vyšší střední třída a ostatní vozidla - pokles ceny o 1,04 %

Největší podíl měla v tomto segmentu čtyřletých ojetin opět domácí značka Škoda se svým Superbem (42,72 %), za povedeným zástupcem Mladé Boleslavi teprve našly své místo stálice jako Mercedes-Benz třídy E a BMW řady 5. Tyto nejprodávanější modely loni významně posílily a tvořily již téměř tři pětiny prodejů (58,91 %). Nejdražší třída zastupovala na trhu čtyřletých vozidel tradičně jen malý podíl, který přesto loni mírně narostl na 6,06 %.

Sledované ceny však začaly loni klesat, konkrétně ve třetím kvartálu byl zastaven růst pocházející z předloňského období. Během léta 2018 došlo k poklesu cen, který pokračoval i ve čtvrtém kvartálu. V meziročním srovnání byla loni průměrná cenovka ojetin o 1,04 % nižší. Nejvíce klesla cena BMW, a to o 4,19 %. I přes to, že je tento segment zastoupen prémiovými vozy s výkonnými motory, mezi nejprodávanější modely se v tomto segmentu dále řadí vozidla s naftovými motory. Tlak ekologů na čistší životní prostředí způsobuje snížení bazarových cen. Dalším výrazným faktorem způsobujícím levnější dostupnost ojeté vyšší střední třídy je příznivá ekonomická situace ve společnosti. Finančně zajištění zájemci volí konfiguraci a výrobu nového automobilu, což také oslabuje zájem o ojetiny a tlačí na snížení jejich cen.

Češi si teď mohou koupit ojetá auta překvapivě levně, děkovat lze Němcům - 3 - Vyvoj cen ojetin podle Cebie 03Češi si teď mohou koupit ojetá auta překvapivě levně, děkovat lze Němcům - 4 - Vyvoj cen ojetin podle Cebie 04
Vývoj ceny ojetých a nových automobilů v jednotlivých obchodních třídách v posledních letech

Zdroj: Cebia

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše