Čína je největším trhem už i pro BMW, jako jediná má ještě velký potenciál

Bylo asi jen otázkou času, kdy se nejlidnatější země světa stane i tou ekonomicky nejvýznamnější. Viděno prodeji dražších aut ten čas právě přichází.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Čína je největším trhem už i pro BMW, jako jediná má ještě velký potenciál

13.7.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Čína je největším trhem už i pro BMW, jako jediná má ještě velký potenciál

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Bylo asi jen otázkou času, kdy se nejlidnatější země světa stane i tou ekonomicky nejvýznamnější. Viděno prodeji dražších aut ten čas právě přichází.

Museli byste žít dlouho mimo civilizaci, abyste nepostřehli, co se za poslední dekády stalo z Čínské lidové republiky. Země s cca 1,4 miliardy obyvatel se alespoň v případě ekonomických pravidel zbavila části komunistických okovů a začala více využívat potenciál plynoucí ze své velikosti a lidnatosti. Dnes na světě existuje jen velmi málo významných automobilek, které by si na Číně nezakládaly (kupříkladu Fiat patří mezi ně) a daleko největším odbytištěm je tato destinace třeba i pro českou Škodu.

Daleko zajímavějším faktem ale je, jak se rádoby rovnostářská země s vedením, které připomíná české časy Milouše Jakeše a jemu podobných, stala klíčovým trhem i pro výrobce drahých a luxusních vozů. Minimálně první přídomek si navíc v tomto případě musíte dát na druhou, neboť země v Číně platí velmi vysoká dovozní cla a daně na luxusní zboží, která skutečně výjimečná auta jako Ferrari, Rolls-Royce nebo Bentley zdražují na až absurdní ceny mnohonásobně vyšší, než na jaké jsme zvyklí z ostatních koutů světa. Přesto je i pro tyto značky Čína jedním z největších trhů, pro Bentley dokonce aktuálně tím úplné největším.

Poněkud méně věhlasné značky už dříve investovaly do výroby přímo za Velkou zdí, a tak jsou alespoň dovozních cel zbaveny. Patří mezi ně i německá trojka Audi, BMW a Mercedes (poslední už dokonce i vstupuje do tamních firem, jakkoli nějaký „joint-venture” s lokální společností musí mít pro výrobu v Číně každý zahraniční výrobce), která si trh „prémiových” vozů prakticky rozebrala. Možná vás překvapí, že největší podíl na něm drží čtyři kroužky (29,6 %) zatímco modro-bílá vrtule (23,6 %) a třícípá hvězda (20,6 %) zůstávají o něco pozadu. Přesto dnes bude řeč právě o druhé jmenované společnosti.

Podle zprávy agentury Bloomberg se totiž letos stala Čína pro BMW už jeho vůbec největším odbytištěm, když se v ní za první polovinu roku prodalo více než aut než na dosavadním „bavorském” trhu číslo jedna - ve Spojených státech. S ohledem na předpokládaný růst (10 procent u BMW, 15 procent u Mini) se dá očekávat, že nůžky mezi USA a Čínou se v tomto směru (a možné nejen v něm...) budou dále rozevírat.

Optimistické je přitom i samotné BMW, které navzdory zpomalujícímu se růstu vidí očima Karstena Engela, šéfa čínského zastoupení firmy, v tamním trhu ještě velký potenciál. Podle něj v PRC (to není nadávka, ale zkratka People’s Republic of China) jen dnes existuje přes 100 měst s více než milionem obyvatel, kde nenajdeme ani jednoho dealera prémiové značky. Na rozdíl od prakticky „vytěžené Evropy” a nepříliš rychle vpřed se ženoucím Spojeným stárům tak v Číně je možné je možné prodávat ještě o mnoho více aut, než dnes. Pochopitelně, podobné záměry mají jistě další němečtí konkurenti, z těch ale BMW strach - prý si konkurence užívá a dovoluje mu dále růst.

Pokud se vám tedy některé novinky BMW nebudou líbit, můžete jejich charakter více než na Barrosa svádět třeba na Čínany. Úleva pro mysl to možná bude lepší, je ale třeba dodat, že „čínská auta od BMW” jsou trochu jiná už kvůli tamní výrobě a uzpůsobování vkusu lokální klientele. I tak je ale třeba se smířit s ním, že specifické choutky evropské klientely budou vzhledem ke stavu vývoji místní ekonomiky, přetrvávající síle té americké a rostoucímu významu Číny ovlivňovat rozhodování výrobců aut stále méně...


Čína je největším trhem už i pro BMW, jako jediná má ještě velký potenciál - 1 - BMW 3 F30 LWB 18Čína je největším trhem už i pro BMW, jako jediná má ještě velký potenciál - 2 - BMW 3 F30 LWB 20Čína je největším trhem už i pro BMW, jako jediná má ještě velký potenciál - 3 - BMW 3 F30 LWB 22Čína je největším trhem už i pro BMW, jako jediná má ještě velký potenciál - 4 - BMW 3 F30 LWB 01Čína je největším trhem už i pro BMW, jako jediná má ještě velký potenciál - 5 - BMW 3 F30 LWB 02Čína je největším trhem už i pro BMW, jako jediná má ještě velký potenciál - 6 - BMW 3 F30 LWB 03Čína je největším trhem už i pro BMW, jako jediná má ještě velký potenciál - 7 - BMW 3 F30 LWB 04Čína je největším trhem už i pro BMW, jako jediná má ještě velký potenciál - 8 - BMW 3 F30 LWB 05Čína je největším trhem už i pro BMW, jako jediná má ještě velký potenciál - 9 - BMW 3 F30 LWB 06Čína je největším trhem už i pro BMW, jako jediná má ještě velký potenciál - 10 - BMW 3 F30 LWB 07Čína je největším trhem už i pro BMW, jako jediná má ještě velký potenciál - 11 - BMW 3 F30 LWB 08Čína je největším trhem už i pro BMW, jako jediná má ještě velký potenciál - 12 - BMW 3 F30 LWB 09Čína je největším trhem už i pro BMW, jako jediná má ještě velký potenciál - 13 - BMW 3 F30 LWB 10Čína je největším trhem už i pro BMW, jako jediná má ještě velký potenciál - 14 - BMW 3 F30 LWB 11Čína je největším trhem už i pro BMW, jako jediná má ještě velký potenciál - 15 - BMW 3 F30 LWB 12Čína je největším trhem už i pro BMW, jako jediná má ještě velký potenciál - 16 - BMW 3 F30 LWB 13Čína je největším trhem už i pro BMW, jako jediná má ještě velký potenciál - 17 - BMW 3 F30 LWB 14Čína je největším trhem už i pro BMW, jako jediná má ještě velký potenciál - 18 - BMW 3 F30 LWB 15Čína je největším trhem už i pro BMW, jako jediná má ještě velký potenciál - 19 - BMW 3 F30 LWB 16Čína je největším trhem už i pro BMW, jako jediná má ještě velký potenciál - 20 - BMW 3 F30 LWB 17
Mnohá BMW jsou v Číně upravována s ohledem na vkus tamní klientely, třeba tohle je prodloužená trojka F30. Jistě i proto se automobilce na čínském trhu daří...

Zdroj: Bloomberg

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.