Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Čtyřletý evropský boj proti dieselům už se obrátil proti jeho strůjcům
2.11.2019 | Petr Prokopec
Chtěli automobilismus ohleduplnější k přírodě a jednom aspektu možná uspěli, v jiném ale dosáhli pravého opaku. Loňské průměrné emise CO2 u aut byly v Evropě nejvyšší od roku 2014 a poprvé po 12 letech výrazně vzrostly.
Před čtyřmi lety se celý svět dozvěděl o podvodech Volkswagenu s emisemi dieselových motorů. Do značné míry šlo pouze o špičku ledovce, neboť jisté pochybnosti o reálných emisích pohonných jednotek byly spojené i s řadou dalších automobilek. Nicméně všechny následovaly rad doktora Plzáka daleko více než VW a raději zatloukaly. Němci se oproti tomu přiznali, za což jim zejména Amerika vystavila tučnou pokutu. Tím ale pro nový svět celý skandál skončil, na osudu samotných turbodieselů se nikterak nepodepsal.
Ve Státech tedy docházelo k přirozenému vývoji, který nakonec popularitu „producentů sazí“ dokonce zvýšil díky většímu povědomí o nich. Evropa se však rozhodla kráčet zcela jiným směrem. Zejména politici změnili ze dne na den svůj postoj a motory, které do té doby vychvalovali, začali náhle zavrhovat. Vzduchem tak začala poletovat značná nejistota spojená hlavně se zákazy takové motory v budoucnu užívat, a to logicky zákazníky vyplašilo.
Je přitom třeba dodat, že zákonodárci se zaštiťovali zejména snahou o zlepšení životního prostředí, díky čemuž se dočkali bouřlivého potlesku aktivistů. Jak ale dokládají data společnosti JATO Dynamics, výsledek čtyřletého boje proti dieselům žádná pozitiva nepřináší. Vliv nastalých změn na emise NOx je nepopsatelný a byť je možná nenulový, není to mince s jednou stranou. Loni totiž pro změnu vzrostly průměrné emise CO2 u všech aut prodaných v Evropě, a to o 2,4 gramu na kilometr na 120,5 g/km. Jde tak o nejvyšší úroveň od roku 2014, přičemž JATO za tímto růstem vidí právě klesající poptávku po dieselových motorech.
Emise CO2 se přitom konstantně snižovaly od roku 2007. Nicméně zatímco v roce 2015 pokles činil 4,1 gramu, o rok později šlo již pouze o 1,4 gramu. Ve stejné době se začal snižovat zájem o diesely, jejich registrace totiž oproti předchozímu období vzrostly jen o jedno procento. V roce 2017 ale již byly dole o 8 procent, zatímco průměrné emise CO2 se zvýšily o 0,3 gramu na kilometr. To šlo označit za nicotné, byl to ale jen náznak toho, co ještě přijde.
Situace zatím vyeskalovala loni, kdy pád dieselů již byl 18procentní, z čehož vzešel onen 2,4gramový nárůst emisí. Je přitom více než pravděpodobné, že letos tomu bude podobně, což pro automobilky představuje zásadní problém. Již za pár měsíců totiž začne platit nový limit ve výši 95 gramů CO2 na kilometr, který zjevně řada výrobců nemá šanci splnit. Zvláště když se elektrifikace nerozmáhá takovou měrou, s jakou se počítalo, ve většině zemí se nerozmáhá skoro vůbec.
JATO poukazuje na skutečnost, že pouze v Norsku, Finsku a Nizozemí došlo ke snížení emisí CO2, a to samozřejmě díky vysokým registracím elektrických aut. Ta jsou totiž na těchto trzích dotována mnohem více než ve zbytku Evropy, Norsko navíc není členem EU. Touto cestou se nejspíše rozhodne kráčet i Německo, kde je ostatně politický a aktivistický boj proti dieselům největší. Paradoxně právě zde zájem o ně pozvolna opět roste, na rozdíl od dalších zemí.
Otázkou je, co se bude dít dále. Felipe Munoz z JATO ovšem dodává, že „pokud tento trend bude pokračovat, automobilky musí přijmout mnohem drastičtější opatření, aby bylo dosaženo krátkodobých cílů“. Vůbec bychom se tak nedivili, kdyby začalo docházet k pozvolnému zdražování benzinových modelů, zatímco s diesely by byly spojovány stále větší slevy. Pokuty za nadlimitní CO2 totiž mohou být takřka likvidační.
Pro trpké zasmání pak lze dodat ještě jeden paradox vyplývající především z německé války proti dieselům. Nic podstatného nevyřeší ani zamýšlené zpětné osazování starších dieselů novými anti-emisními systémy. V té chvíli totiž sice poklesnou emise NOx, ovšem protože motory budou muset v jistých chvílích vykazovat vyšší teplotu, spotřeba stoupne a s ní přímo úměrné emise CO2 též.
Jistě, NOx a CO2 nejsou srovnatelné škodliviny - NOx vás může zabít, CO2 je spíše strašák spojený s globálními změnami klimatu. Bojuje se ale proti oběma a větším tématem jsou rozhodně CO2. Pokud tedy strůjci boje proti dieselům dosáhli svého v první oblasti, boj se proti nim obrátil v té druhé. A nezdá se, že by existovalo řešení, jak z toho ven - elektromobily při svých současných cenách a použitelnosti nejsou pro naprostou většinu lidí schůdnou alternativou ke spalovacím motorům.
Evropský a zejména německý boj proti dieselům má své nezpochybnitelné výsledky. Množství emisí CO2 u aut načíná narůstat, loni se dostala na nejvyšší úroveň od roku 2014 a vůbec poprvé od roku 2007 výrazně rostla
Zdroj: JATO Dynamics
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 3 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejnovější články
- Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 2 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 3 hodinami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 4 hodinami - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 5 hodinami - Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva