Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Den konce doby neutuchající popularity SUV se blíží, ukazují statistiky
14.7.2019 | Petr Prokopec
Sázka na SUV je dnes pro automobilky skoro sázkou na jistotu, jenže tahle doba nebude trvat věčně. Data ukazují, že už teď je stále těžší je prodat a situace se bude jen zhoršovat.
Dominance SUV je drtivá v naprosté většině vyspělých zemí, ve Spojených státech je ale natolik enormní, že Ford a General Motors zcela opouští sedany, hatchbacky a další tradiční karosářské styly. Je otázkou, jak moc riskují, neboť chování publika je často nevyzpytatelné. Z nejnovějších dat zpracovaných Wall Street Journal (WSJ) je navíc patrné, že trh se blíží svému zahlcení. Ne každý vůz se tak stane finanční jistotou, zvláště když meziroční růst začíná pozvolna klesat. Podle WSJ tak SUV čeká možná již jen pár let na výsluní, než zájem o ně prudce klesne.
Než se ovšem podíváme do budoucna, je třeba na skok zamířit zpátky do minulosti. Konkrétně do roku 2008, kdy byla na obzoru globální ekonomická krize. Ta, stejně jako rostoucí ceny paliva, měla nemalý vliv na automobilový trh, kde velké vozy jako SUV náhle přestaly být žádoucími a lidé místo nich začali častěji usedat za volant menších aut s méně žíznivými motory. Nicméně i za této situace vozy s vyšší stavbou karoserie a zvýšeným podvozkem nikdy úplně nevymizely z trhu - tedy až na Hummer jakožto největší oběť krize - což jen dokazuje, kterak tuhý je jejich kořínek.
V mezičase ceny paliva ve Státech začaly opětovně klesat, což začalo zvedat zájem publika o SUV. Na to samozřejmě zareagovali výrobci, kteří začali upravovat svou nabídku přesně dle požadavků trhu. A jelikož ten chtěl podvozek vysoko nad zemí, došlo k expanzi, která stále neskončila. Zatímco v roce 2014 bylo ve Státech v prodeji 70 různých SUV a spřízněných crossoverů, letos jsme již na 96. A do roku 2023 má toto číslo stoupnout na 149 aut. Tedy jinými slovy, za necelých deset let se nabídka více než zdvojnásobí.
Ze strany výrobců je tento krok plně pochopitelný, SUV se prodávají snáze a vzhledem k vyšším cenám přinášejí větší zisk než sedany či hatchbacky. Navíc, zatímco tradiční karosářské styly jsou často prodávány s vysokými slevami s tím, jak se blíží konci svého životního cyklu, auta se zvýšenou karoserií se většinou prodávají za stejné částky i na jeho konci. Nicméně jak jsme již naznačili, je otázkou, jak dlouho takový stav vydrží. Nikoliv jen proto, že trh bude stále zahuštěnější, ale i proto, že zájem roste stále menší měrou.
Statistická data naznačují, že prodeje SUV a crossoverů za první letošní pololetí vzrostly ve Státech meziročně o 1,6 procenta. Ještě loni ve stejné době však byl tento posun 13,2procentní. Prodat vůz dnes zabere daleko více času, v průměru crossovery a SUV stráví u dealerů 71 dní. Loni to ovšem bylo jen 63 dnů, předloni pak dokonce pouze 51. Oslovit zákazníka je tedy stále náročnější, odměna za danou činnost je navíc neustále nižší. Jakkoliv třeba u sedanů se 79 dny je prodej ještě delší a výdělek ještě nižší.
Jsme tedy zvědavi, kdy se SUV dotknou absolutního stropu, neboť právě poté přijde strmý pád. Podle Toyoty bude soudobý trend ještě pár let pokračovat. Na rozdíl od Fordu či GM však Japonci nehodlají vše vsadit na jednu kartu a sedany i hatchbacky ponechávají v nabídce také v Americe. Jejich tržní podíl v novém světě tak velmi pravděpodobně jen poroste, neboť postupně začnou přebírat zákazníky právě oněm riskujícím americkým automobilkám. V Evropě pak má totéž následovat jen s menším zpožděním, stejně jako dřívější nástup popularity SUV, která se svého času zdála být jen americkou libůstkou.
SUV je v nabídce stále více...
...daná expanze navíc ještě neskončila. Ostatně i taková Škoda počítá s tím, že zahustí svou nabídku o více aut se zvýšeným podvozkem
Zdroj: The Wall Street Journal
Bleskovky
- Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024 - Majiteli jen dva roky starého auta odešel motor a Audi ho odmítlo opravit v záruce. Expert ukázal, co vedlo k neštěstí za 700 tisíc
6.5.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Tesla už má problémy i v Číně. Její prodeje se tam propadly skoro o pětinu, i když trh a soupeři rostou
před 57 minutami - Studie potvrzuje tristní zážitky majitelů elektromobilů. Dochází jim „šťáva”, na dobití čekají hodiny, trápí je všechny obsazené nabíječky
před 2 hodinami - Nejnovější BMW vypadá jako prase s nanesenou rtěnkou, i za takové auto ale dnes musíme být rádi
před 3 hodinami - Lucidu dochází baterky. Dál pálí hotovost, prodělal 16 miliard za kvartál. Kdy majitelům dojde trpělivost?
před 5 hodinami - Nový Duster se do detailu odhalil jako Renault, při jeho ceně to bude obrovský hit
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.08. 14:20 - řidičBOB
- BMW Divize 05.08. 14:02 - Snowman000
- Lampárna (stěžovatelna) 05.08. 11:31 - M.Z.
- Samosvorné diferenciály pro BMW 05.08. 08:28 - code
- Elektromobily a vse kolem nich 05.08. 08:13 - honziss
- Policejní kontroly a měření 05.08. 06:50 - řidičBOB
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.07. 23:55 - volfi
- Volkswagen obecne 05.07. 21:13 - řidičBOB