Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Den konce doby neutuchající popularity SUV se blíží, ukazují statistiky
14.7.2019 | Petr Prokopec
Sázka na SUV je dnes pro automobilky skoro sázkou na jistotu, jenže tahle doba nebude trvat věčně. Data ukazují, že už teď je stále těžší je prodat a situace se bude jen zhoršovat.
Dominance SUV je drtivá v naprosté většině vyspělých zemí, ve Spojených státech je ale natolik enormní, že Ford a General Motors zcela opouští sedany, hatchbacky a další tradiční karosářské styly. Je otázkou, jak moc riskují, neboť chování publika je často nevyzpytatelné. Z nejnovějších dat zpracovaných Wall Street Journal (WSJ) je navíc patrné, že trh se blíží svému zahlcení. Ne každý vůz se tak stane finanční jistotou, zvláště když meziroční růst začíná pozvolna klesat. Podle WSJ tak SUV čeká možná již jen pár let na výsluní, než zájem o ně prudce klesne.
Než se ovšem podíváme do budoucna, je třeba na skok zamířit zpátky do minulosti. Konkrétně do roku 2008, kdy byla na obzoru globální ekonomická krize. Ta, stejně jako rostoucí ceny paliva, měla nemalý vliv na automobilový trh, kde velké vozy jako SUV náhle přestaly být žádoucími a lidé místo nich začali častěji usedat za volant menších aut s méně žíznivými motory. Nicméně i za této situace vozy s vyšší stavbou karoserie a zvýšeným podvozkem nikdy úplně nevymizely z trhu - tedy až na Hummer jakožto největší oběť krize - což jen dokazuje, kterak tuhý je jejich kořínek.
V mezičase ceny paliva ve Státech začaly opětovně klesat, což začalo zvedat zájem publika o SUV. Na to samozřejmě zareagovali výrobci, kteří začali upravovat svou nabídku přesně dle požadavků trhu. A jelikož ten chtěl podvozek vysoko nad zemí, došlo k expanzi, která stále neskončila. Zatímco v roce 2014 bylo ve Státech v prodeji 70 různých SUV a spřízněných crossoverů, letos jsme již na 96. A do roku 2023 má toto číslo stoupnout na 149 aut. Tedy jinými slovy, za necelých deset let se nabídka více než zdvojnásobí.
Ze strany výrobců je tento krok plně pochopitelný, SUV se prodávají snáze a vzhledem k vyšším cenám přinášejí větší zisk než sedany či hatchbacky. Navíc, zatímco tradiční karosářské styly jsou často prodávány s vysokými slevami s tím, jak se blíží konci svého životního cyklu, auta se zvýšenou karoserií se většinou prodávají za stejné částky i na jeho konci. Nicméně jak jsme již naznačili, je otázkou, jak dlouho takový stav vydrží. Nikoliv jen proto, že trh bude stále zahuštěnější, ale i proto, že zájem roste stále menší měrou.
Statistická data naznačují, že prodeje SUV a crossoverů za první letošní pololetí vzrostly ve Státech meziročně o 1,6 procenta. Ještě loni ve stejné době však byl tento posun 13,2procentní. Prodat vůz dnes zabere daleko více času, v průměru crossovery a SUV stráví u dealerů 71 dní. Loni to ovšem bylo jen 63 dnů, předloni pak dokonce pouze 51. Oslovit zákazníka je tedy stále náročnější, odměna za danou činnost je navíc neustále nižší. Jakkoliv třeba u sedanů se 79 dny je prodej ještě delší a výdělek ještě nižší.
Jsme tedy zvědavi, kdy se SUV dotknou absolutního stropu, neboť právě poté přijde strmý pád. Podle Toyoty bude soudobý trend ještě pár let pokračovat. Na rozdíl od Fordu či GM však Japonci nehodlají vše vsadit na jednu kartu a sedany i hatchbacky ponechávají v nabídce také v Americe. Jejich tržní podíl v novém světě tak velmi pravděpodobně jen poroste, neboť postupně začnou přebírat zákazníky právě oněm riskujícím americkým automobilkám. V Evropě pak má totéž následovat jen s menším zpožděním, stejně jako dřívější nástup popularity SUV, která se svého času zdála být jen americkou libůstkou.
SUV je v nabídce stále více...
...daná expanze navíc ještě neskončila. Ostatně i taková Škoda počítá s tím, že zahustí svou nabídku o více aut se zvýšeným podvozkem
Zdroj: The Wall Street Journal
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 4 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 5 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 6 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 8 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva