Designéři by měli přestat „schovávat” radary do přídí aut. Je to horší než lepší

Snaha začlenit radary automatického brzdění do přídě tak, aby nebyly vidět, je pochopitelná. Jenže pokusy o to obvykle končí pravým opakem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Designéři by měli přestat „schovávat” radary do přídí aut. Je to horší než lepší

29.4.2017 | Marek Bednář | 39 příspěvků

Snaha začlenit radary automatického brzdění do přídě tak, aby nebyly vidět, je pochopitelná. Jenže pokusy o to obvykle končí pravým opakem.

Jistě jste si toho na nových autech všimli. Na přídi, typicky v horní části masky chladiče, se objevují pasáže, které vypadají, jako by byla ta část chladiče zaslepena kusem neprodyšného plastu. Pokud jste si lámali hlavu, co to je, odpověď je jednoduchá - není to omezení vstupu pro chladící vzduch třeba u méně výkonných verzí, za tímto plastem schovává radar, který dnešní auta potřebují zejména pro systémy automatického brzdění, adaptivní tempomaty a jim podobné funkce.

Poměrně dlouho byly tyto radary integrovány do přídí způsobem, který možná pobuřoval, ale aspoň se nepokoušel tvářit, že tam nejsou. Vzpomeňme například současnou Octavii před faceliftem, která se dočkala nejprve kulatého a posléze obdelníkového „výřezu” ve spodní části masky chladiče, v němž se tento radar nacházel. Žádná nádhera, zejména ono kulaté provedení (rychle nahrazené obdelníkovým) bylo docela bizarní, ale proč ne, prostě radar, navíc začleněný do míst, na kterém vaše oči v prvé řadě nespočinou. Takto tomu bylo i u jiných aut, pak ale automobilky houfně zavelely k obratu.

Designéři by měli přestat „schovávat” radary do přídí aut. Je to horší než lepší - 1 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 18 TSI 024Designéři by měli přestat „schovávat” radary do přídí aut. Je to horší než lepší - 2 - Test Skoda Octavia III Combi 4x4 2013 prvni 18 TSI 15
Takto byl radar umístěn na Octavii III před faceliftem - první provedení mělo krátkou životnost, druhé vydrželo až do faceliftu

Radary tak začaly být integrovány do horní části masky chladiče. Věříme, že to má i své technické důvody, problém, na který narážíme, je ale jinde - designéři je tam začali umísťovat způsobem, který se snaží splynout s okolím. Protože ale radar musí být kompletně zakryt plastem - a masky chladiče nebývají nepřetržitými kusy plastu - je onen kus plastu vždycky vidět. A většinou tím spíše, čím více se snaží schovat. Však pokud najednou na přídi vidíte plast s namalovaným žebrováním, nemůžete se neptat, co se tím kdo snažil dokázat. Je to prostě falešná mřížka a jako všechny falešné věci je v designu aut je jednoduše směšná.

Můžeme najít hromady příkladů téhle divné destičky v masce chladiče, někdy viditelné velmi dobře, jindy trochu hůř. A začít musíme právě u Škody Octavia, která se s faceliftem vydala přesně tímto směrem. Místo viditelného, ale nikoli rušivého řešení je tu rázem pěst na oko přímo uprostřed masky chladiče. Můžeme kvitovat, že se vlastně ani nesnaží tvářit jako žebrování, ale masku ve výsledku rozděluje na dvě půlky. Někomu možná výsledek připomene BMW, ale my nejsme z těch, toto není hezké

Designéři by měli přestat „schovávat” radary do přídí aut. Je to horší než lepší - 3 - kryci plast radaru skoda octavia 01Designéři by měli přestat „schovávat” radary do přídí aut. Je to horší než lepší - 4 - kryci plast radaru skoda octavia 02
Designéři by měli přestat „schovávat” radary do přídí aut. Je to horší než lepší - 5 - kryci plast radaru skoda octavia 03Designéři by měli přestat „schovávat” radary do přídí aut. Je to horší než lepší - 6 - kryci plast radaru skoda octavia 04
Octavia III před faceliftem a po něm. Brali bychom to snad jen tehdy, kdyby se designéři snažili umístěním radaru odlákat pozornost od kontroverzních světel

Dalším příkladem z mnoha budiž Hyundai Genesis, u něhož je až příliš dobře vidět, kde končí a kde začíná skutečná maska. A nebo Volvo S80. U něj byl dříve kryt radaru dokonce matný a opravdu nepřehlédnutelný. Facelift jej více schoval, ale že na předku něco nehraje, poznáte též.

Designéři by měli přestat „schovávat” radary do přídí aut. Je to horší než lepší - 7 - kryci plast radaru hyundai genesis 01Designéři by měli přestat „schovávat” radary do přídí aut. Je to horší než lepší - 8 - kryci plast radaru hyundai genesis 02
Designéři by měli přestat „schovávat” radary do přídí aut. Je to horší než lepší - 9 - kryci plast radaru volvo s80 01Designéři by měli přestat „schovávat” radary do přídí aut. Je to horší než lepší - 10 - kryci plast radaru volvo s80 02
Designéři by měli přestat „schovávat” radary do přídí aut. Je to horší než lepší - 11 - kryci plast radaru volvo s80 03Designéři by měli přestat „schovávat” radary do přídí aut. Je to horší než lepší - 12 - kryci plast radaru volvo s80 04
Ani Hyundai, ani Volvo nedokážou radar v přídi reálně schovat

Dalším velmi nešťastným případem je Mercedes třídy E poslední generace, tedy W213. Platí to o výbavových verzích s variací na klasickou masku Mercedes-Benz, která má několik vodorovných žeber a jedno svislé přímo uprostřed. I zde je krycí plast radaru jak pěst na oko. To stejné auto, jen s jinou výbavou, ovšem ukazuje, že tuto věc lze vyřešit i velmi elegantně, i když sama maska s gigantickým logem Mercedesu leckomu elegantní nepřijde.

Na druhé dvojici fotek níže se pořád díváme na třídu E W213, ale žádný kousek plastu nevidíme. Ne že by jiná maska nemohla mít v nose radar, ona ho má, ale je schovaný mnohem lépe - je v onom obřím logu značky. To je tvořeno onou plastovou destičkou a radar skrývá velmi umně a elegantně. Tady jeho přítomnost nikdo ani nezaznamená.

Designéři by měli přestat „schovávat” radary do přídí aut. Je to horší než lepší - 13 - kryci plast radaru mercedes e w213 01Designéři by měli přestat „schovávat” radary do přídí aut. Je to horší než lepší - 14 - kryci plast radaru mercedes e w213 02
Designéři by měli přestat „schovávat” radary do přídí aut. Je to horší než lepší - 15 - kryci plast radaru mercedes e w213 03Designéři by měli přestat „schovávat” radary do přídí aut. Je to horší než lepší - 16 - kryci plast radaru mercedes e w213 04
Mercedesu E se to daří, ale jen v jedné verzi. V té druhé je zvolené řešení opět velmi nešťastné

BMW se kupodivu k těmto hrátkám nepřidalo a do ledvinek žádné takovéto kousky plastu nedává. Minulá i současná generace řady 5 má radar umístěný dole, v mřížce v nárazníku, jako kdysi Octavie. Je viditelný, to samozřejmě, ale není rušivým elementem hlavního designového prvku přídě, kterým maska chladiče nepochybně je. Dole v nárazníku není potřeba ho skrývat, kamuflovat ho jako část masky.

Designéři by měli přestat „schovávat” radary do přídí aut. Je to horší než lepší - 17 - kryci plast radaru bmw 535i f10 01Designéři by měli přestat „schovávat” radary do přídí aut. Je to horší než lepší - 18 - kryci plast radaru bmw 535i f10 02
Designéři by měli přestat „schovávat” radary do přídí aut. Je to horší než lepší - 19 - kryci plast radaru bmw 530e g30 01Designéři by měli přestat „schovávat” radary do přídí aut. Je to horší než lepší - 20 - kryci plast radaru bmw 530e g30 02
BMW zůstává u spodního přiznaného umístění. A dělá dobře

Prosíme, skončete s tou falší, radary „schované” v maskách chladičů nikoho neoblbnou. Jedinou výjimkou je ona alternativní verze Mercedesu třídy E, málokdo jiný má ale možnost umístit radar do takových míst. Ostatní jej mohou buď prostě přiznat v místech, kde si jej málokdo všimne, nebo jej nepřiznat tam, kde je jeho neviditelné zakomponování do vzhledu prakticky nemožné. Designéři nyní bůh ví proč preferují druhé řešení, měli by ale zůstat u toho prvního. Výsledky snah radary takto „schovávat” jsou horší než lepší...

Inspirace: Jalopnik

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 39 příspěvků

Autobazar

zobrazit vše