Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Designéři by měli přestat „schovávat” radary do přídí aut. Je to horší než lepší
29.4.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Snaha začlenit radary automatického brzdění do přídě tak, aby nebyly vidět, je pochopitelná. Jenže pokusy o to obvykle končí pravým opakem.
Jistě jste si toho na nových autech všimli. Na přídi, typicky v horní části masky chladiče, se objevují pasáže, které vypadají, jako by byla ta část chladiče zaslepena kusem neprodyšného plastu. Pokud jste si lámali hlavu, co to je, odpověď je jednoduchá - není to omezení vstupu pro chladící vzduch třeba u méně výkonných verzí, za tímto plastem schovává radar, který dnešní auta potřebují zejména pro systémy automatického brzdění, adaptivní tempomaty a jim podobné funkce.
Poměrně dlouho byly tyto radary integrovány do přídí způsobem, který možná pobuřoval, ale aspoň se nepokoušel tvářit, že tam nejsou. Vzpomeňme například současnou Octavii před faceliftem, která se dočkala nejprve kulatého a posléze obdelníkového „výřezu” ve spodní části masky chladiče, v němž se tento radar nacházel. Žádná nádhera, zejména ono kulaté provedení (rychle nahrazené obdelníkovým) bylo docela bizarní, ale proč ne, prostě radar, navíc začleněný do míst, na kterém vaše oči v prvé řadě nespočinou. Takto tomu bylo i u jiných aut, pak ale automobilky houfně zavelely k obratu.
Takto byl radar umístěn na Octavii III před faceliftem - první provedení mělo krátkou životnost, druhé vydrželo až do faceliftu
Radary tak začaly být integrovány do horní části masky chladiče. Věříme, že to má i své technické důvody, problém, na který narážíme, je ale jinde - designéři je tam začali umísťovat způsobem, který se snaží splynout s okolím. Protože ale radar musí být kompletně zakryt plastem - a masky chladiče nebývají nepřetržitými kusy plastu - je onen kus plastu vždycky vidět. A většinou tím spíše, čím více se snaží schovat. Však pokud najednou na přídi vidíte plast s namalovaným žebrováním, nemůžete se neptat, co se tím kdo snažil dokázat. Je to prostě falešná mřížka a jako všechny falešné věci je v designu aut je jednoduše směšná.
Můžeme najít hromady příkladů téhle divné destičky v masce chladiče, někdy viditelné velmi dobře, jindy trochu hůř. A začít musíme právě u Škody Octavia, která se s faceliftem vydala přesně tímto směrem. Místo viditelného, ale nikoli rušivého řešení je tu rázem pěst na oko přímo uprostřed masky chladiče. Můžeme kvitovat, že se vlastně ani nesnaží tvářit jako žebrování, ale masku ve výsledku rozděluje na dvě půlky. Někomu možná výsledek připomene BMW, ale my nejsme z těch, toto není hezké
Octavia III před faceliftem a po něm. Brali bychom to snad jen tehdy,
kdyby se designéři snažili umístěním radaru odlákat pozornost od kontroverzních světel
Dalším příkladem z mnoha budiž Hyundai Genesis, u něhož je až příliš dobře vidět, kde končí a kde začíná skutečná maska. A nebo Volvo S80. U něj byl dříve kryt radaru dokonce matný a opravdu nepřehlédnutelný. Facelift jej více schoval, ale že na předku něco nehraje, poznáte též.
Ani Hyundai, ani Volvo nedokážou radar v přídi reálně schovat
Dalším velmi nešťastným případem je Mercedes třídy E poslední generace, tedy W213. Platí to o výbavových verzích s variací na klasickou masku Mercedes-Benz, která má několik vodorovných žeber a jedno svislé přímo uprostřed. I zde je krycí plast radaru jak pěst na oko. To stejné auto, jen s jinou výbavou, ovšem ukazuje, že tuto věc lze vyřešit i velmi elegantně, i když sama maska s gigantickým logem Mercedesu leckomu elegantní nepřijde.
Na druhé dvojici fotek níže se pořád díváme na třídu E W213, ale žádný kousek plastu nevidíme. Ne že by jiná maska nemohla mít v nose radar, ona ho má, ale je schovaný mnohem lépe - je v onom obřím logu značky. To je tvořeno onou plastovou destičkou a radar skrývá velmi umně a elegantně. Tady jeho přítomnost nikdo ani nezaznamená.
Mercedesu E se to daří, ale jen v jedné verzi. V té druhé je zvolené řešení opět velmi nešťastné
BMW se kupodivu k těmto hrátkám nepřidalo a do ledvinek žádné takovéto kousky plastu nedává. Minulá i současná generace řady 5 má radar umístěný dole, v mřížce v nárazníku, jako kdysi Octavie. Je viditelný, to samozřejmě, ale není rušivým elementem hlavního designového prvku přídě, kterým maska chladiče nepochybně je. Dole v nárazníku není potřeba ho skrývat, kamuflovat ho jako část masky.
BMW zůstává u spodního přiznaného umístění. A dělá dobře
Prosíme, skončete s tou falší, radary „schované” v maskách chladičů nikoho neoblbnou. Jedinou výjimkou je ona alternativní verze Mercedesu třídy E, málokdo jiný má ale možnost umístit radar do takových míst. Ostatní jej mohou buď prostě přiznat v místech, kde si jej málokdo všimne, nebo jej nepřiznat tam, kde je jeho neviditelné zakomponování do vzhledu prakticky nemožné. Designéři nyní bůh ví proč preferují druhé řešení, měli by ale zůstat u toho prvního. Výsledky snah radary takto „schovávat” jsou horší než lepší...
Inspirace: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 11 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Češi ve velkém odmítají tankovat benzin s vyšším podílem etanolu, raději si připlatí za ten bez něj
19.3.2024 - Jeden z četných propadáků Hondy dostal facelift. Víc úspěchu by mu nepřinesl, i kdyby byl vidět
19.3.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia zná své první ceny. I se 192 koňmi je levnější než skutečná Fabia v základu
19.3.2024 - Bentley našlo nový diplomatický výraz pro odpor zákazníků k vnucovaným autům, odložilo elektrické plány
20.3.2024 - BMW unikly ještě lepší záběry jeho nového X, nejlépe ukazují, proč budou mít SUV značky znovu navrch
20.3.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 20:50 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 16:19 - honziss
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda