Diesely jsou dnes o čtvrtinu úspornější než v roce 2000, říká britská studie

Podle zprávy Society of Motor Manufacturers and Traders jsou dnešní diesely o 23 procent čistší než před 14 léty. Hovoří však zejména o emisích CO2.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Diesely jsou dnes o čtvrtinu úspornější než v roce 2000, říká britská studie

27.3.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Diesely jsou dnes o čtvrtinu úspornější než v roce 2000, říká britská studie

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Podle zprávy Society of Motor Manufacturers and Traders jsou dnešní diesely o 23 procent čistší než před 14 léty. Hovoří však zejména o emisích CO2.

Naftové motory udělaly za poslední dvě až tři dekády obrovské pokroky, od dýchavičných dvou- a vícelitrových atmosférických motorů, které se jen stěží dostaly přes stovku koní, k dnešním turbodieselům, u kterých není až takový problém dostat sto koní z každého litru objemu. S tímto rychlým vývojem se samozřejmě i mění skladba výfukových plynů, a to dost rapidně.

Diesely dneška vypouštějí do ovzduší v průměru 129,2 g CO2/km, což ve srovnání s rokem 2000 znamená snížení o 23 % z hodnoty 167,7 g/km. Nejlepší diesel dnes vypouští 83 gramů CO2 na kilometr. Emise CO2 nových benzínových motorů klesly o něco více, o 29,7 % oproti roku 2000, kdy byl průměr 183,2 g CO2/km. Dnešní průměrná hodnota je 128,8 g/km a nejlepší benzínové auto, pomineme-li hybridy a elektromobily, zvládá 90 g CO2/km. Samozřejmě se bavíme o papírových hodnotách, nikoliv o realitě všedního dne.

Je však nutné dodat, že ačkoliv je oxid uhličitý v současnosti démonizován, je nejdůležitějším stavebním prvkem pro všechny rostliny, tedy třeba i pro pěstování jídla, a svět by se bez něj neobešel. Není nijak cítit, onen kyselý zápach z výfuků moderních naftových motorů nejde na jeho triko. Není v obvyklých koncentracích nikterak nebezpečný pro člověka a konečně - není ani plynem s nejsilnějším skleníkovým efektem, překonává jej například metan.

Emise CO2 zkrátka nemají nic společného s čistotou a je velkou otázkou, zda jsou nějak škodlivé v jakémkoli jiném smyslu slova. Jde nakonec jen o ekvivalent spotřeby paliva (spotřeba 1 l paliva na 100 km znamená 24 g CO2/km u benzinových a 26,7 g u naftových motorů), nic jiného.

Publikovaná studie SMMT (ke stažení v PDF zde) je plná grafů, mezi nimiž naštěstí nechybí ani koláč, ukazující podíl aut na celkovém CO2 produkovaném člověkem v rámci Velké Británie. Činí jen 13,4 %, což je oproti produkci energie třetinová položka. Zvyšující se podíl elektromobilů na silnicích tedy sice může zmenšit tuto část, na objemu CO2 produkovaném výrobou energie se však promítne spíše opačně...


Diesely jsou dnes o čtvrtinu úspornější než v roce 2000, říká britská studie - 1 - diesely jsou cim dal cistsi 01Diesely jsou dnes o čtvrtinu úspornější než v roce 2000, říká britská studie - 2 - diesely jsou cim dal cistsi 02
Jak naftové, tak benzínové motory dělají dle britské studie velké pokroky ve snižování spotřeby a emisí

Diesely jsou dnes o čtvrtinu úspornější než v roce 2000, říká britská studie - 3 - diesely jsou cim dal cistsi 03Diesely jsou dnes o čtvrtinu úspornější než v roce 2000, říká britská studie - 4 - diesely jsou cim dal cistsi 04
První graf ukazuje podíly na celkovém objemu CO2 vyprodukovaném člověkem v Británii, na druhém vidíme vývoj průměrných emisí CO2 nových aut

Zdroj: SMMT

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše