Elektromobily by bez dotací ani nebyly, říká Mazda. Přijde radši s „dieselem na benzin”

4.8.2017 | Petr Prokopec | 74 příspěvků

Prakticky celý automobilový svět se dnes v jednom šiku žene vstříc elektrické budoucnosti. Tedy skoro celý, jedna firma jde proti proudu.

Mazda dlouhodobě vystupuje nikoliv jako úplný odpůrce elektrifikace aut, ale spíše jako její nejmenší přítel. Japonská automobilka si totiž na jednu stranu pragmaticky uvědomuje, že jednou bez plug-in hybridů či elektromobilů dost možná nepůjde, však stačí jedno politické rozhodnutí. Zároveň ale racionálně preferuje celkově efektivnější řešení a o elektřině chce uvažovat teprve ve chvíli, kdy bude maximalizován potenciál spalovacích jednotek. Během letošního či příštího roku bychom se tak měli dočkat nové generace motorů SkyActiv, které by měly přinést i revoluci v podobě „dieselu na benzin”.

Důvody, proč jde Mazda touto cestou, která v současném automobilovém světě prakticky nemá obdoby, jsou dva. V prvé řadě je třeba si uvědomit, že sice máme tu čest s globální automobilkou, ovšem relativně malou, jejíž finanční možnosti nejsou nekonečné. Mazda tedy musí investovat obezřetně a vkládat prostředky pouze do řešení s jistou návratností. To dnes elektromobily nepředstavují a hned tak představovat nebudou. Třeba Volkswagen si navzdory své současné situace může snadno dovolit „sázet” a případně odepsat „pár miliard” investovaných do získání pozice na trhu, kde třeba nikdy nebude možné počítat s rentabilitou - jen aby mu náhodou něco neuniklo, aby náhodou neztratil pozici lídra. Mazda na něco takového nemá peníze.

Druhým a možná podstatnějším důvodem je, že Japonci v brzkou elektrickou budoucnost prostě nevěří. To nově potvrdil viceprezident Mazdy Robert Davis, mající na starosti zvláštní operace v Severní Americe. Dle něj je „hrozící smrt spalovacích motorů přeceňovaná“ a nikdo z automobilek nepřišel na trh s elektromobilem kvůli tomu, že by byl rozumnou náhradou benzinového či dieselového auta. Motivací jsou především emisní kredity (USA) a nestandardní snížení průměrných emisí CO2, tzv. Superkredity (EU), které jim tyto vozy přinášejí.

„Seberte elektromobilům kredity a současně jim seberete šanci na existenci,“ říká Davis. „Ať si vláda dotace klidně rozdává, ale ať nechá průmysl, aby našel ten nejlepší možný způsob, jak dosáhnout nastavených standardů. Ať už jde o CO2, gramy na kilometr nebo spotřebu paliva. Jen nenařizujte konkrétní způsob pohonu,“ dodává v reakci na to, že vlády zmíněnými kredity netlačí na vznik efektivních nebo úsporných aut, ale na vznik elektrických aut. Která zase tak efektivní být nemusí.

„Dokážeme přece víc než to. Tady nejde o nulové emise, jde o emise, které někam přesouváme, odkládáme je. Musíme pracovat na nejlepších řešení pro přírodu i zákazníka - nepotřebujeme návod, jak toho docílit,“ říká dále k problémům, které de facto nařizování elektromobilů skýtá.

„Všichni nakonec dýcháme jeden a tentýž vzduch, takže je logické, aby každý vůz byl natolik efektivní, jak jen může být. Podle nás nemá smysl vyrábět pár superefektivních aut, abychom vyvážili nedostatečné efektivní zbytek produkce. Takhle my auta nevyrábíme,“ přidává další argument, kam tlak vlád vede - automobilky raději vyrábí většinovou produkci hůře, než by mohly, a od pokut za to si pomáhají omezeným množstvím papírově superefektivních elektromobilů.

Davis zároveň upozorňuje na problém, o kterém se příliš nemluví a jenž má spojitost s lithium-iontovými bateriemi. Ty totiž nelze recyklovat tak snadno jako akumulátory mobilních telefonů. „Tohle je oblast, kde ty největší mozky našeho průmyslu musí promluvit a zajistit, že automobilky budou dělat to, co je nejlepší: soupeřit mezi sebou o srdce i mysl zákazníka,“ uzavírá Davis.

Pochopitelně, nadšenci pro elektromobilitu řeknou, že vlády se svým přístupem snaží nastartovat vývoj elektrických aut, který potenciálně vede k celkově vyšší efektivitě a který by přirozeně nastal až později. Může to znít i rozumně, jenže v podstatě jediným limitem rozmachu elektromobilů jsou dnes akumulátory, jejich cena, energetická hustota, životnost, možnosti recyklace, dostupnost potřebných surovin atd. (je toho vážně hodně...). A nejsme si jisti, jestli zanedbávání efektivity všeho ostatního s cílem nalézt použitelný akumulátor (což je věc, o kterou se lidstvo pokouší už dekády a může se to podařit bez ohledu na rozvoj elektromobilů) je tou správnou cestou.

Mazda stojí nohama na zemi a uvažuje racionálně. A je trochu škoda, že stejně neuvažují i jiní - pokud by totiž byli více slyšet, možná by došlo k alespoň částečnému procitnutí také na politické úrovni, která nyní míří s klapkami na očích jediným směrem...

Elektromobily by bez dotací ani nebyly, říká Mazda. Přijde radši s „dieselem na benzin” - 1 - Mazda 2 wankel range extender 01Elektromobily by bez dotací ani nebyly, říká Mazda. Přijde radši s „dieselem na benzin” - 2 - Mazda 2 wankel range extender 02Elektromobily by bez dotací ani nebyly, říká Mazda. Přijde radši s „dieselem na benzin” - 3 - Mazda 2 wankel range extender 03Elektromobily by bez dotací ani nebyly, říká Mazda. Přijde radši s „dieselem na benzin” - 4 - Mazda 2 wankel range extender 04Elektromobily by bez dotací ani nebyly, říká Mazda. Přijde radši s „dieselem na benzin” - 5 - Mazda 2 wankel range extender 05Elektromobily by bez dotací ani nebyly, říká Mazda. Přijde radši s „dieselem na benzin” - 6 - Mazda 2 wankel range extender 06Elektromobily by bez dotací ani nebyly, říká Mazda. Přijde radši s „dieselem na benzin” - 7 - Mazda 2 wankel range extender 07Elektromobily by bez dotací ani nebyly, říká Mazda. Přijde radši s „dieselem na benzin” - 8 - Mazda 2 wankel range extender 08Elektromobily by bez dotací ani nebyly, říká Mazda. Přijde radši s „dieselem na benzin” - 9 - Mazda 2 wankel range extender 09Elektromobily by bez dotací ani nebyly, říká Mazda. Přijde radši s „dieselem na benzin” - 10 - Mazda 2 wankel range extender 10Elektromobily by bez dotací ani nebyly, říká Mazda. Přijde radši s „dieselem na benzin” - 11 - Mazda 2 wankel range extender 11
Mazda se elektrifikaci až tak úplně nebrání, dokonce postavila i hybridní Wankel. Dělá to ale v rámci hledání co nejefektivnějšího řešení, ne proto, aby postavila „něco elektrického”

Elektromobily by bez dotací ani nebyly, říká Mazda. Přijde radši s „dieselem na benzin” - 12 - HCCI motor 01
Bližší je ji ale myšlenka něčeho jako je „diesel spalující benzin”, motor HCCI. V sériové podobě jej chce jako první automobilka na světě představit už tento měsíc

Zdroj: Auto News

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 74 příspěvků

Autobazar

zobrazit vše