Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
EU plošně zakáže činnost firem upravujících stav tachometrů, na český návrh
19.2.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Od roku 2018 má být v celé EU nelegální jak měnění stavu tachometrů, tak i nabízení takových služeb. Některé státy už mají vlastní zákony na toto téma.
Boj proti stáčení tachometrů autobazary a na ně napojenými podvodníky se občas objeví v médiích, zejména v souvislosti s tím, že některý z politiků chce vytvořit zákony, databáze, směrnice a zákazy, jak se stáčením tachometrů skoncovat. Že jsou takováto specifická opatření přinejmenším zbytečná, snad nemusíme vysvětlovat - k najeté vzdálenosti staršího auta se dost často vztahuje cena jeho a cílené stočení tachometru provedené za účelem vlastního obohacení je možné snadno kvalifikovat jako podvod. Už současná legislativa tedy tento problém řešit umí, otázkou je jen to, zda jsou orgány činné v trestním ochotny zabývat se jistě složitějším dokazováním podvodu než samotné změny.
Česká republika nicméně s nápadem zákonem zakázat, sledovat a postihovat měnit stav tachometrů není první, údajně jsou takovéto praktiky explicitně zakázány například i v Německu, Belgii nebo v USA. Evropská unie se nicméně vyslyšela právě volání české automobilové asociace o takovéto legislativní změny a chce je určitým způsobem aplikovat na celou sedmadvacítku. Od půlky května roku 2018 zakáže EU činnost firem, nabízejících úpravu stavu najetých kilometrů.
„Direktiva explicitně říká, že pokud bylo s tachometrem vozidla manipulováno za účelem snížení nebo zkreslení množství ujetých kilometrů, členský stát zajistí odpovídající potrestání viníka. Komise zároveň považuje nabízení služeb spojených s manipulaci z tachometry za nelegální,” uvedla Violeta Bulc, členka Evropské komise v oboru dopravy.
Šéf britské Automobilové Asociace (AA) s takovýmto opatřením souhlasí, i když Velká Británie už své zákony proti stáčení tachometrů už má. Neočekává, že by stáčení tachometrů ustalo úplně, ale bude prý uzavřena velká díra v britských zákonech, která prý umožňovala úpravu počtu najetých kilometrů legalizovat.
Ačkoli nepředpokládáme, že by uspokojování podobných choutek bylo tím hlavním, co firmy podněcuje nabízet možnost změny stavu tachometru, stále platí, že ve vlastním voze si na tachometru mohu nechat nastavit cokoli. Třeba na sebe nechat každé ráno rozsvítit samé jedničky, na manželku nuly nebo před celou rodinou 2412 km na Štědrý den. Nikomu po tom nic není, nikomu to neubližuje, naopak - mně to dělá radost a za stavu, kdy bude činnost firem to nabízejících potřena, těžko podobné změny dosáhnu vlastními silami.
Snaha zakázat samotnou změnu je zkrátka v příkrém rozporu s klasickou a u nás mnohokrát citovanou právní zásadou abusus non tollit usum - pouhá možnost zneužití nevyžaduje úplný zákaz užití. Jinými slovy: sledovat a trestat musíme pouze ona zneužití, ne jen potenciálně škodlivou činnost, kterou je samotná změna stavu. Pokud z tohoto principu slevíme, můžeme rovnou zakázat prakticky jakoukoli lidskou činnost - zneužitelné je cokoli a zakazovat něco na základě míry, v jaké je to či ono zneužíváno, není žádný princip.
Pragmaticky můžeme říci, že proti „přetáčení” tachometrů lze bojovat i méně „invazivně”. Už před lednovým spuštěním české internetové databáze zdarma existovala placená, ale veřejně dostupná databáze, provozovaná firmou Cebia, kde bylo možno zjistit vývoj stavu tachometru v čase. Existují názory, že se jí nedá úplně věřit, ale pokud graf vypadá jako pila místo aby postupně rostl, je to přinejmenším podezřelé.
Dodat navíc musíme to, že stav tachometru je parametr často přeceňovaný a je nekoncepční bojovat takovými prostředky právě proti změnám jeho stavu. Sto tisíc kilometrů najetých jen a pouze po městě může mít na auto mnohem více devastující efekt, než 300 tisíc kilometrů, které vznikly na dlouhých cestách po celé Evropě. A ohromnou roli samozřejmě hraje také údržba, ale to snad vysvětlovat nemusíme.
Na každý pád jde o další právní plevel s bruselskými kořeny. Že jeho semínka vyklíčila v České republice, za to se můžeme akorát stydět...


Stáčením tachometrů se zabývá už i EU (ilustrační foto)
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
BMW stvořilo nejrychlejší kombík Severní smyčky Nürburgingu, okruhem se prohnal jako černý přízrak
dnesMax Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
2.8.2025Hromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025
Nejnovější články
Majitel špičkové Tesly poznal, zač je v Pardubicích elektrický perník, 24 tisíc ujetých km ho stálo ukrutné peníze
před 10 minutamiNekupujte si elektromobil, v roce 2030 už ho ani nebudete mít čím nabíjet, varují Nizozemci na základě zprávy operátora sítě
před 10 minutamiMuž si v roce 1996 koupil ještě jako „mlaďas” nové BMW. Nechal si ho letoška, najel s ním přes 1 milion km s původní technikou
před 6 hodinamiElektrokola se dnes prohání po silnicích rychlostmi až přes 110 km/h. A některé státy už to „nedávají”
před 8 hodinamiEU opět „vítězí”. Místní výroba je drahá i pro Číňany, odkládají spuštění továrny v Maďarsku, upřednostní Turecko
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 08.04. 23:32 - niemand10
- Politický koutek 08.04. 19:59 - M.Z.
- Onboard videa 08.04. 19:44 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 08.04. 18:16 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 08.04. 15:36 - jerry
- Bellet J 12 RS 08.03. 21:39 - M.Z.
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 08.03. 20:27 - řidičBOB
- Nový C3: vzhled na jedničku 08.03. 11:17 - pavproch