Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
EU potichu zavedla nařízení, které může zničit všechny automobilové závody
6.11.2018 | Petr Prokopec
Evropská unie málokdy něco přímo zakazuje, její nařízení ale mívají nepřímo stejný dopad. Další nová povinnost může v Evropě znamenat konec třeba i pro F1.
V roce 2007 došlo na jedné slovinské farmě k incidentu, který v první chvíli působil banálně, nicméně ve výsledku může vést ke konci motorsportu v Evropě. Dělník Damijan Vnuk byl sražen z žebříku přívěsem couvajícího traktoru na soukromé pozemku. Za újmu na zdraví se domáhal kompenzace z tzv. povinného ručení, u pojišťovny ale narazil. Dle pojišťovny má být pojistné plnění z pojištění odpovědnosti vyplaceno pouze v případě, kdy se incident odehraje na veřejné komunikaci. A tou soukromý pozemek jednoznačně není.
Právní bitva se neskutečně natáhla, až v roce 2014 skončila u evropského soudního dvora. Ten se přiklonil na stranu pana Vnuka, ovšem trochu jiným způsobem. Neboť šlo o incident, který se odehrál na pozemku firmy, u které byl zaměstnán, bylo vše řešeno jako pracovní úraz a odškodné bylo panu Vnukovi vyplaceno z kapsy jeho zaměstnavatele. To vypadá jako rozumné rozuzlení celé situace, které pořád nemá nic společného s auty ani motoristickým sportem, to by se ale do hry nesměla zapojit Evropská komise.
Ta rozhodla, že pro zabránění opakování podobných případů bude vyžadovat, aby byla na celém území Unie nezávislou třetí stranou pojištěna veškerá motorová vozidla určená k provozu po zemském povrchu a poháněná mechanickým ústrojím, a to bez ohledu na lokaci či čas. To vzbudilo nevoli u prakticky všech členských států, neboť takto široce pojaté pravidlo by mohlo být vykládáno jakkoliv a zahrnovat by klidně mohlo i traktorové sekačky na trávu.
Odpor jednotlivých zemí ale nebyl úspěšný, neboť v květnu letošního roku Evropská komise potvrdila, že neomezené pojištění bude povinné pro „jakýkoliv druh vozidla, pokud mezi jeho běžné funkce patří přeprava, a to bez ohledu na terén, kde se vozidlo nachází, a bez ohledu na skutečnost, zda stojí nebo je v pohybu“. To skutečně znamená, že pojistit bude nutné i ony sekačky nebo třeba golfové vozíky. Jenže zatímco takové stroje vám pojišťovna pojistí za drobné bez větších problémů, v případě automobilových závodů to tak jednoduché není.
„Toto nařízení se vztahuje na jakékoliv motorové vozidlo, na jakémkoliv povrchu, kdekoliv v Evropské unii,“ uvedl Chris Aylett, šéf asociace motorsportu. A dodal, že v jeho důsledku mohou být jakékoliv závody v Evropě od počátku příštího roku fakticky ilegální. „Žádná pojišťovna totiž nebude krýt riziko nehod v rámci motorsportu. Není možné převzít odpovědnost za veškerá možná zranění osob, která se na závodní dráze odehrají.“
Motoristický sport je z podstaty riziková záležitost, a protože pojištění musí být dle nového nařízení neomezené a kryté třetí stranou z řad licencovaných institucí, nebude pojišťovna vůbec ochotna takové riziko nést, nebo bude pojistné tak vysoké, že jej nikdo nebude ochoten zaplatit. Je to patová situace, která v tuto chvíli nemá rozumné řešení.
Současný stav může napravit evropský parlament na svém prosincovém zasedání, kde bude sporný zákon ještě jednou probírán. Hlasovat se bude o tom, zda jej opravdu aplikovat na veškerá vozidla na jakémkoliv povrchu. „Pokud ovšem EU nezmění jeho znění nebo pojišťovny kompletně nezmění svůj přístup, motorsport se stane ilegálním,“ varuje Aylett.
Jsme tedy zvědavi, zda Bruselu dojde, jaký nesmysl zase jednou vytáhl a zda jej napraví. Aylett přitom dodává, že záchranou pro závody v Evropě by nebyl ani Brexit, neboť Velká Británie si i po vystoupení z EU má zachovat zákony platící na zbytku kontinentu a tamní nejvyšší soud již rozhodl, že toto nařízení musí být implementováno do britských zákonů. Silverstone by tedy osiřel, stejně jako další okruhy či lokality, kde se jedou závody F1, rallye či třeba WTCC. A je otázkou, jak by to bylo s jízdami na těchto místech čistě pro radost - ani na soukromé vyjížďky na závodní okruhy se dnes povinné pojištění odpovědnosti nevztahuje...






Pojistit třeba závody Formule 1 je prakticky nemožné, respektive sumu požadovanou pojišťovnami by nikdo nezaplatil. Motorsport tak díky nařízení EU může od příštího roku v Evropě skončit
Zdroj: Auto Express
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Vracející se Honda Prelude poprvé ukázala svůj interiér. Od pohledu je to zklamání, detaily ale potěší
4.4.2025Porsche je na tom tak zle, že může prodat zbytek Bugatti prťavému Rimacu, i když dřív chtělo udělat pravý opak
5.4.2025Lada Niva Travel dostane masku chladiče ve stylu Audi. Je to jedna z řady dalších novinek, které ji stihnou
5.4.2025K mání je spása českých staromilců, úplně poslední Škoda Octavia s motorem bez turba se dá koupit nejetá
5.4.2025Muž vyhrál v loterii Porsche 911 GT3 RS i s milionem na provoz, záhy ho totálně zničil při nehodě. A na krku má policii
5.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva