Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Experiment Googlu na zaměstnancích ukázal, proč lidem nelze svěřit poloautonomní řízení
13.9.2019 | Petr Prokopec
Google až po šesti letech zveřejnil výsledky experimentu, který provedl na vlastních zaměstnancích. Svěřil jim auto s poloautonomním řízením a čekal, jak s ním budou zacházet.
Plné autonomní řízení je aktuálně utopií, která se ještě hezkých pár let realitou nestane. Je v tuto chvíli přinejmenším softwarově a legislativně nemožné nahradit takto lidského řidiče a je otázkou, jestli to v divočejším prostředí například městských ulic vůbec někdy možné bude - proměnných je příliš mnoho a lidskou intuici nikdo zatím nenahradil.
Dostupné jsou ale v tuto chvíli rozličné poloautonomní systémy, které dokáží převzít řízení alespoň po určitý čas v určitých místech. Hodně si na nich zakládá třeba Tesla, zrovna z jejího příkladu ale víme, že lidé na systém zvaný Autopilot často spoléhají více, než by měli. To už víme, nové ale je, že ke stejnému zjištění už před šesti léty došel Google a jeho divize pro vývoj autonomních vozů zvaná Waymo.
Na chvíli se tedy vrátíme do roku 2013, kdy Google s vývojem autonomních systémů nebyl tak daleko, jako nyní. V té době se americký internetový gigant rozhodl, že provede experiment na vlastních lidech. Umožnil tehdy zaměstnancům, aby systém poloautonomního řízení otestovali na cestách do práce či během víkendových projížděk. Podmínkou bylo, že musí dávat pozor a vždy očima sledovat vozovku. Ruce z volantu pak sice sejmout mohli, ovšem pouze za předpokladu, že zůstanou ve střehu. Pokud by přitom došlo k porušení pravidel, byl by zaměstnancům vůz odebrán.
I přes takto jasně stanovená pravidla, k jejichž respektování se lidé museli zavázat, ale vše ale dopadlo v podstatě stejně jako u Tesly. Zaměstnanci tedy namísto řízení a sledování vozovky psali textové zprávy na telefonu, používali laptop či si nanášeli make-up. Kromě toho jeden z nich za volantem usnul. Právě to dle Johna Krafcika, šéfa společnosti Waymo, která je pokračovatelem původního projektu, vedlo k okamžitému zastavení experimentu. A pochopení, že semi-autonomní řízení nic neřeší, že je nutné jít jen za plnou autonomií.
Lidé jsou zkrátka příliš pohodlní tvorové, aby navzdory známým - v tomto případě velmi dobře známý rizikům - neriskovali a neulehčili si život, když to zrovna jde. Svěřit jim poloautonomní řízení je tak krajně nezodpovědné, neboť auto v určité chvíle nebude řídit nikdo - řidič bude spoléhat na systém, který nezvládne vše a systém bude spoléhat na zásah řidiče, který nemusí přijít. To je vskutku výbušná kombinace.
Proto Google chce dosáhnout stavu, kdy bude řidič buď řidič, nebo vůz, nic jiného. To je chvályhodný a zcela rozdílný přístup, než jaký je spojen se zmíněnou Teslou. Ta disponuje autonomním řízením úrovně SAE2, ve své podstatě tak jde jen o sofistikovanější adaptivní tempomat doplněný aktivním monitoringem jízdních pruhů. Jinými slovy tu tak máme stejnou technologii, na jaké svého času pracoval i Google. Nicméně přestože kalifornská automobilka musí vědět, k čemu v jejich vozech dochází, systém bez skrupulí prodává, a to navíc ještě pod zavádějícím názvem Autopilot.
Google zkusil, zda se jeho zaměstnanci chovají v semi-autonomním voze zodpovědně. Po pár týdnech raději experiment odvolal, dělali přesně to, co neměli, přes příslib, že tak pod hrozbou odebrání vozu neučiní
Zdroj: Waymo
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
Nejnovější články
- Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 22 minutami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před hodinou - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
včera - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva