Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Fiasko tříválcových turbomotorů nekončí. Ford uznal vadnost skoro 45 tisíc jednotek
1.10.2018 | Petr Prokopec
Nápad pohánět více jak tunová auta „třemi plechovkami od Coca-Coly” s výkonem více jak 100 koní se od začátku jeví být vadným. Po pěti letech se realita ukazuje v plné nahotě.
Extrémní downsizing z podstaty nemusíme. Nikoliv proto, že by nám ochrana životního prostředí byla ukradená, ale proto, že reálný pozitivní dopad přílišného zmenšování motorů je stěží hmatatelný, zatímco jeho nevýhody je těžké přehlédnout. Vrcholem tohoto trendu jsou malé tříválcové motory, které nikdy nemohou být opravdu dobré a kultivovanost, uživatelskou přívětivost a příjemný průběh výkonu mění za nevýznamný pokles navíc papírové spotřeby. Konfrontace s tříválci je marností už krátkodobě a to pořád není cely obraz jejich nedostatků.
Dalším slabým místem je spolehlivost, která při zachování stejného přístupu ke konstrukci musí být z logiky věci jen horší. Ostatně si stačí představit 1,5metrového hubeného chlapíka, kterého necháte vykopat 10metrový tunel. A aby to přitom zvládl rychleji než dvoumetrový Goliáš, naládujete ho všemi možnými podpůrnými prostředky. S jejich pomocí pak vše samozřejmě zvládne, možná i skutečně rychleji než urostlejší kolega, nicméně pokud k takové praxi přistoupíte několikrát, onoho hubeňoura v podstatě zlikvidujete.
Stejné je to s nepřiměřeně malými motory, jakkoliv se samozřejmě jejich výrobci dušují tím, že na jejich výrobu použili jen nejpokročilejších materiálů na světě. Ve skutečnosti ovšem pod kapotou najdete nadále ve větší míře hlavně ocel, hliník a plasty. Všeho je ale trochu méně, což sice snižuje hmotnost a přispívá tak k lepší ovladatelnosti i nižší spotřebě, zároveň se ale dané komponenty musí více namáhat. A právě proto jsou nezřídka žíznivější a nepřekvapivě také poruchovější.
Na vlastní kůži se o tom nyní přesvědčuje Ford, který s přeplňovanými litrovými tříválci začal ze všech velkých výrobců v masové míře nejdříve. A tak je to právě on, kdo již hezkých pár let řeší problém s jednotkami 1,0 EcoBoost. Ty vyrobené v období od října 2011 do října 2013 měly totiž problémy s přehříváním, což vyústilo v nutnost různě velkých oprav, které se u motorů objevují dodnes. Část potíží byla vyřešena při pozdější svolávají akci (2015), ani ta ale nevyřešila spor ohledně placení. Kdo si totiž nechal motor opravit sám, čekal jej různě nepříjemně vysoký účet.
Ford se snažil s řadou lidí individuálně domluvit, přičemž nabízel zejména částečné uhrazení faktury. Nicméně s tím majitelé nesouhlasili, došlo proto na hromadnou žalobu, dle které by automobilka měla nabídnout kompenzaci ve výši jedné miliardy liber (cca 28,8 mld. Kč). To už je nemalé sousto i na značku o velikosti Fordu, modrý ovál tedy nejspíše i při vidině této hrozby začal konečně konat, a to samozřejmě ve prospěch zákazníků.
Ford nové přiznal, že potížemi je stiženo nemalých 44 682 agregátů a právě veškeré jejich opravy a výměny půjdou na jeho účet. Rozhodnutí má i retrospektivní charakter, a tak své peníze dostanou zpětně také ti, kteří si motor dávno nechali opravit. A to nebude málo lidí - Ford dále přiznal, že oprava byla nutná v neskutečných 96 procentech dotčené produkce.
Na případu Fordu můžeme vidět, jaké problémy s tříválci mohou být - tak rozsáhlé potíže s pohonnými jednotkami zánovních aut nepamatujeme už hodně dlouho. A je třeba se ptát, co automobilka tímto downsizingem vlastně získala - místo staršího motoru nabídla uživatelsky neohromující, reálně nepříliš efektivní a postupně se porouchávající pohonnou jednotku s o pár gramů nižšími papírovými emisemi CO2. To nevypadá jako výhra, pro zákazníka rozhodně ne.
Nedostatky se pochopitelně objevily - a ještě mohou objevit - až s delším odstupem času a můžeme se jen ptát, jaká bude bilance podobných tříválců jiných výrobců. Škoda nemá problém montovat 1,0 TSI do Octavie nebo Karoqu, BMW používá svůj tříválec 1,5 dokonce v řadě 3, modelu střední třídy. Ani v jednom z těchto aut nejsou ničím, po čem byste měli důvod toužit, takže proč vůbec riskovat koupí motoru z podstaty zranitelnější konstrukce? Tříválce nám nedávaly smysl nikdy. A po tomto fiasku prvních litrových EcoBoostů nám jej dávají ještě méně.



O tříválcích, bez ohledu na značku, mluvíme již od jejich příchodu jako o slepé uličce. V případě Fordu jsme se bohužel nemýlili
Fóra majitelů Fordů jsou plná zmínek o motorech s prasklými komponenty nebo úniky oleje vinou zjevné neschopnosti raných 1,0 EcoBoost dlouhodobě zvládat vyšší zátěž
Bleskovky
- Kamion plný aut dostal smyk na dálnici, po proražení svodidel se zasekl na hraně srázu
před 11 hodinami - Poškozený tovární prototyp se v provozu jen tak nevidí, je to samozvaný mistr světa
včera - Sociální sítě jednou zafungovaly, spojily majitele dvou aut se stejným problémem
12.12.2019 - Kombík schopný jet přes 300 km/h ukázal, co umí na mokré německé dálnici
11.12.2019 - Tatry s pohonem 8x8 ve světě dodnes ohromují v extrémních terénních závodech
8.12.2019
Nejdiskutovanější články
- Ani nová nejlevnější Dacia neunikne tlaku EU, bude ještě o něco komplikovanější
26.11.2019 (4) - Proč elektromobily dál mizerně fungují v zimním počasí? Část slabin nemá řešení
4.12.2019 (2) - Němci vyzkoušeli ojetou Dacii Logan kombi, zdánlivě lákavé nabídce radí se vyhnout
3.10.2019 (2) - Muž najel s Pagani Huayra za tři dny víc kilometrů než ostatní majitelé za rok dohromady
21.10.2019 (1) - Elektrické experimenty BMW definitivně končí, znamenají konec jedné éry
19.9.2019 (3) - Rusové ukázali nové interiéry svých vlaků, těm českým ujíždějí o parník
20.11.2019 (1) - Trump vzal Kalifornii právo určovat tvrdší emisní limity, pro svět aut to může být spása
20.9.2019 (1) - Policejní Tesla Model S totálně selhala při pronásledování podezřelého
27.9.2019 (4) - Pokus automobilky ulehčit život manažerům svéráznou výbavou skončil velkým fiaskem
19.10.2019 (1) - Test ukázal, že klíčový asistenční systém moderních aut je povětšinou úplně k ničemu
5.10.2019 (2)
Živá témata na fóru
- Hon na piráty 21:27 - ctrl_j
- po 30 letech s favoritem -> Mazda 3 2019?? 21:17 - Shr3k
- Benzínová čtyřkolka do milionu 20:45 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 20:40 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 20:39 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 17:57 - rhinos
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 16:09 - vonkreuz
- Politický koutek 15:10 - Stepan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10:45 - Stepan
- Co právě teď posloucháte? 09:17 - vonkreuz
Autobazar
Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i
r.v. 2016
260 000,- KčFord Fiesta 1.25 i
r.v. 2013
130 000,- KčŠkoda Fabia 1.2
r.v. 2005
70 000,- KčRenault Megane 1.6 16V
r.v. 2012
106 000,- KčVW Golf 1.6 TDI
r.v. 2016
340 000,- KčRenault Scenic 1.4 TCe
r.v. 2010
165 000,- Kč