Fiat 500 WRX STI: fiátek s 2,5l turbem a 337 koňmi je k mání

Pokud máte rádi původní Fiat 500, ale je pro vás příliš slabý, pořiďte si toto Frankensteinovo monstrum. Zvládá čtvrtmíli pod 12 vteřin a smí na silnice.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Fiat 500 WRX STI: fiátek s 2,5l turbem a 337 koňmi je k mání

1.12.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Fiat 500 WRX STI: fiátek s 2,5l turbem a 337 koňmi je k mání

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Pokud máte rádi původní Fiat 500, ale je pro vás příliš slabý, pořiďte si toto Frankensteinovo monstrum. Zvládá čtvrtmíli pod 12 vteřin a smí na silnice.

Když se řekne Fiat 500, člověk si vybaví jednak novou pětistovku a jednak původní stroj z 50. let. Byl malý a byl vozem pro masy. A měl motor vzadu a náhon zadních kol, což je dost podobné třeba dnešnímu Renaultu Twingo; Fiat 500 dnes má motor vpředu jako drtivá většina ostatních aut podobné velikosti.

Motor vzadu má třeba také Porsche 911 a majitele této pětistovky napadlo dozadu namontovat boxer. Jen nikoliv z Porsche, ale ze Subaru. Je tu 2,5litrový boxer z Imprezy WRX STI, lehce upravený na vyšší výkon - dává 300 whp, wheel horsepower, koní na kolech, pochopitelně zadních, čtyřkolku tu nehledejte. Pokud budeme počítat s 10% ztrátou v pohonném ústrojí a přepočteme výkon na evropské koně (PS), dostame se k nějakým 337 koním produkovaným motorem.

To je slušná porce výkonu nejen na malý Fiátek, takže tu najdete odpovídající vylepšení i na dalších místech. Přední brzdy např. údajně pocházejí z Mini Cooperu, vzadu jsou bubny, a o tuhost karoserie i bezpečnost se stará trubkový rám. Právě tuhost asi bylo potřeba vylepšit, protože karoserie je původní, jen blatníky jsou nastavené laminátem, aby ukryly větší kola na širším rozchodu.

Vylepšen je samozřejmě podvozek, aby sílu zvládnul, a převodovka je manuální pětikvalt Porsche G50 se samosvorem z posledních sérií 911 930 Turbo, odkud pocházejí také poloosy. Výfuk je dělaný zakázkově a má keramický potah, motor má programovatelnou řídící jednotku Stinger Engine Management a samozřejmě nechybí mezichladič stlačeného vzduchu z WRX STI, namontovaný pod křídlem.

Tedy, po pravdě, tohle auto má s Fiatem 500 společného dost málo, v podstatě jen karoserii včetně dveří a palubní desky - ale ta třeba dostala nové podsvícené budíky. A mohla dopadnout o hodně hůř, ale také o něco lépe, třeba mohl zůstat sériový volant. Stejně tak není úplně elegantní, jak motor a zejména výfuk trčí ze zádě auta, ale u tak titěrného stroje si člověk asi nemůže moc vybírat.

V každém případě je to zajímavá stavba a je i s wheelie barem vzadu legální pro silniční provoz, alespoň v Coloradu, kde žije její majitel. Je schopná také na čtvrtmíli, kde zvládne čas 11,99 s s cílovou rychlostí 186,7 km/h, protože váží 770 kg. A nyní je na prodej na eBay s vyvolávací cenou 15 600 dolarů, tedy cca 400 tisíc korun. Ovšem, byla by potřeba ji přestěhovat z USA a s přihlášením by to nemuselo být snadné, ale takové auto jinde jen tak nekoupíte...


Fiat 500 WRX STI: fiátek s 2,5l turbem a 337 koňmi je k mání - 1 - fiat 500 sti 01Fiat 500 WRX STI: fiátek s 2,5l turbem a 337 koňmi je k mání - 2 - fiat 500 sti 02Fiat 500 WRX STI: fiátek s 2,5l turbem a 337 koňmi je k mání - 3 - fiat 500 sti 03Fiat 500 WRX STI: fiátek s 2,5l turbem a 337 koňmi je k mání - 4 - fiat 500 sti ulice 01Fiat 500 WRX STI: fiátek s 2,5l turbem a 337 koňmi je k mání - 5 - fiat 500 sti ulice 02Fiat 500 WRX STI: fiátek s 2,5l turbem a 337 koňmi je k mání - 6 - fiat 500 sti ulice 03Fiat 500 WRX STI: fiátek s 2,5l turbem a 337 koňmi je k mání - 7 - fiat 500 sti ulice 04Fiat 500 WRX STI: fiátek s 2,5l turbem a 337 koňmi je k mání - 8 - fiat 500 sti ulice 05Fiat 500 WRX STI: fiátek s 2,5l turbem a 337 koňmi je k mání - 9 - fiat 500 sti ulice 06Fiat 500 WRX STI: fiátek s 2,5l turbem a 337 koňmi je k mání - 10 - fiat 500 sti 04Fiat 500 WRX STI: fiátek s 2,5l turbem a 337 koňmi je k mání - 11 - fiat 500 sti 05Fiat 500 WRX STI: fiátek s 2,5l turbem a 337 koňmi je k mání - 12 - fiat 500 sti 06Fiat 500 WRX STI: fiátek s 2,5l turbem a 337 koňmi je k mání - 13 - fiat 500 sti 07Fiat 500 WRX STI: fiátek s 2,5l turbem a 337 koňmi je k mání - 14 - fiat 500 sti 08Fiat 500 WRX STI: fiátek s 2,5l turbem a 337 koňmi je k mání - 15 - fiat 500 sti 09Fiat 500 WRX STI: fiátek s 2,5l turbem a 337 koňmi je k mání - 16 - fiat 500 sti 10Fiat 500 WRX STI: fiátek s 2,5l turbem a 337 koňmi je k mání - 17 - fiat 500 sti 10aFiat 500 WRX STI: fiátek s 2,5l turbem a 337 koňmi je k mání - 18 - fiat 500 sti 11Fiat 500 WRX STI: fiátek s 2,5l turbem a 337 koňmi je k mání - 19 - fiat 500 sti 12Fiat 500 WRX STI: fiátek s 2,5l turbem a 337 koňmi je k mání - 20 - fiat 500 sti 13Fiat 500 WRX STI: fiátek s 2,5l turbem a 337 koňmi je k mání - 21 - fiat 500 sti 14Fiat 500 WRX STI: fiátek s 2,5l turbem a 337 koňmi je k mání - 22 - fiat 500 sti 15Fiat 500 WRX STI: fiátek s 2,5l turbem a 337 koňmi je k mání - 23 - fiat 500 sti 16
Útroby Fiatu 500 STI jsou zajímavé... a nepocházejí z Fiatu 500

Zdroje: eBay

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.