Reklama

Domnělá spása Maserati je čím dál větší průšvih, přes šílení po SUV ho lidé nechtějí

Situace už zašla tak daleko, že kvůli němu musí mateřský koncern „dočasně propustit” tisíce lidí. Ti budou až po celý rok dostávat plat i bez práce.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Domnělá spása Maserati je čím dál větší průšvih, přes šílení po SUV ho lidé nechtějí

8.12.2018 | Petr Prokopec

Situace už zašla tak daleko, že kvůli němu musí mateřský koncern „dočasně propustit” tisíce lidí. Ti budou až po celý rok dostávat plat i bez práce.

SUV Levante mělo Maserati znovu vrátit na výsluní. Italové pro to udělali vše, co mohli. Dali mu pohlednou karoserii, pod níž navíc napěchovali výkonné pohonné jednotky, očekávaný zájem se ale bohužel nedostavil. Automobilka v roce 2017 prodala po celém světě pouze 45 tisíc aut, přičemž SUV sice bylo každým druhým registrovaným vozem, nicméně podle plánu si majitele měl tou dobou najít skoro dvojnásobný počet. Navíc je třeba dodat, že i tyhle loňské sněhy jsou pryč.

V letošním roce se trojzubec propadá ještě více, za čímž stojí hned několik faktorů. A všechny souvisejí právě s SUV, o kterém lze nyní již definitivně prohlásit, že z nějakého důvodu minulo terč. Registrace v Evropě za prvních deset měsíců poklesly o 24 % na pouhých 3 777 exemplářů, ve Státech pak 14% pokles vyústil v 4 205 prodaných vozů. Ještě horší je situace v Číně. Detailní výsledky za třetí kvartál sice chybí, nicméně celkově tamní registrace značky činí 8 828 aut, což je o 32,6 % méně než loni.

Výsledek na největším trhu světa samozřejmě lze na jedné straně omluvit změnami v přístupu vlády k dováženým vozům. Ty byly zatíženy vysokými daněmi, nicméně Čína v dubnu oznámila, že sazby od června poklesnou. Řada automobilek, Maserati nevyjímaje, proto rozhodla, že své dodávky poněkud utlumí a rozjede až ve chvíli, kdy bude možné snížit ceny. Italové tak očekávali, že ve třetím čtvrtletí se tempo prodejů nejen srovná, ale že kromě dohnání ztrát z předchozích měsíců své prodeje ještě navýší. Nic z toho se ale nestalo.

Kupříkladu 859 aut dodaných v říjnu představuje meziroční pád o 34,4 %. Nestojí za ním sice jen Levante, nicméně i v jeho případě registrace zanedbatelně klesají. Jelikož navíc výhled do budoucna není moc růžový, došlo k tomu, k čemu již několikrát v minulosti - k omezení výroby. Tentokrát je ale opravdu razantní.

Mateřský koncern FCA rozhodl, že v továrně v Mirafiori, kde se Levante vyrábí, zásadně omezí provoz a situaci využije k její přestavbě. Co je pozoruhodné, s dělníky zde pracujícími se nerozloučí, ani je nepošle na delší dovolenou, ale „dočasně je propustí”. To je vskutku neobvyklý institut, který se dotkne 3 225 lidí - od 1. ledna 2019 zůstane doma 2 445 dělníků a od 4. března dalších 800. „Dočasné propuštění” bude v závislosti na okolnostech trvat až do 31. prosince 2019 a všichni dotčení zaměstnanci budou po tu dobu pobírat snížený plat - část jej uhradí Fiat Chrysler Automobiles, část italská vláda.

Něco takového přinejmenším z automobilového světa nepamatujeme. Různé státem podporované programy, které vedou k zachování pracovních míst ve chvílích, kdy velký zaměstnavatel zažívá těžkosti, nejsou ničím neobvyklým. Toto řešení je ale opravdu velkorysé, řekli bychom italsky velkorysé. 14 tisíc zaměstnanců koncernu GM, které čeká propuštění, by o tom mohlo vyprávět.

Co bude s Maserati poté, je v tuto chvíli velkou otázkou. Žádný zásadní nový model se nerýsuje a když v tuto chvíli na zákazníky nezabírá relativně mladé portfolio v čele s moderním SUV, která dnes lidé kupují jako na běžícím pásu, máme obavu, že spasit tuto značku bude skoro nadlidský úkol. Uvidíme, jestli se s ním někdo z FCA zvládne popasovat...

Domnělá spása Maserati je čím dál větší průšvih, přes šílení po SUV ho lidé nechtějí - 1 - Maserati Levante omezeni vyroby 01Domnělá spása Maserati je čím dál větší průšvih, přes šílení po SUV ho lidé nechtějí - 2 - Maserati Levante omezeni vyroby 02Domnělá spása Maserati je čím dál větší průšvih, přes šílení po SUV ho lidé nechtějí - 3 - Maserati Levante omezeni vyroby 03
SUV Levante mělo být pro Maserati záchranou, stávající registrace jsou však výrazně horší než ty loňské, které rozhodně nebyly světoborné. Značka proto omezí produkci a „dočasně propustí” tisíce lidí

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše


Reklama