Fiat si zlepšuje obchodní výsledky na úkor dealerů, vnutil jim 40 tisíc neprodaných aut

Italská část koncernu FCA neprožívá zrovna nejlepší časy a její prodeje v Americe jsou doslova tragédie. U dealerů tak v tuto chvíli stojí desítky tisíc neprodaných aut.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Fiat si zlepšuje obchodní výsledky na úkor dealerů, vnutil jim 40 tisíc neprodaných aut

14.11.2019 | Petr Prokopec

Italská část koncernu FCA neprožívá zrovna nejlepší časy a její prodeje v Americe jsou doslova tragédie. U dealerů tak v tuto chvíli stojí desítky tisíc neprodaných aut.

Na první pohled se může zdát, že koncern Fiat Chrysler Automobiles (FCA) byl zachráněn francouzskou skupinou PSA Peugeot Citroën. Obě strany vytvoří čtvrtou největší automobilku na světě, která navíc hodlá zachovat veškeré značky, jenž pod ně aktuálně spadají. To je více než zásadní sdělení, neboť to znamená, že přežije i Lancia, která měla původně zamířit do záhrobí. Nicméně na domácím italském trhu se prodá za jediný měsíc pomalu více aut, než kolik Fiat nastřádal v Americe registrací od počátku roku. Je tedy logické, že si Lancia zaslouží zachránit.

Spíše bychom ale měli dodat, že záchranu potřebuje především Fiat a Alfa Romeo, a to právě v souvislosti se severoamerickými prodeji. Situace je letos ještě horší než loni, v případě první zmíněné značky lze hovořit víceméně o tragédii. Dáno je to tím, že portfolio Fiatu je poměrně zastaralé. Proto ostatně inkriminované vozy setrvávají - stejně jako auta Alfy Romeo - na skladě mnohem déle, než je zdrávo. Zatímco totiž prodejci Jeepu, Dodge či Chrysleru zvládají vyprodávat své zásoby mezi 69 a 100 dny, což je běžný průměr, s Italy je spojen až půlrok.

Jak tedy naznačuje agentura Bloomberg, která vychází z výpovědí několika prodejců, jenž zastřešil anonymitou, FCA přistoupilo k pochybné praxi, s kterou má ovšem nemalou zkušenost. Řeč je o tzv. strategii „sales bank“, kdy automobilka nutí prodejce k odběru aut, jenž si nevyžádali, natož aby pro ně měli zákazníky. Pokud ale chtějí něco nabízet zákazníkům, v podstatě nemají jinou možnost, neboť objednávky jednotlivých aut jsou v takové chvíli mimo hru. Místo toho musí dealeři odebrat určitou várku vozů, jejichž skladbu určí právě výrobce.

Chrysler přitom takovou strategii v minulosti použil několikrát, zejména v roce 2009, kdy na značku naplno dopadla hospodářská krize. Ani tlak na dealery však nezabránil jejímu pádu do bankrotu a bylo třeba pomoci americké vlády, aby značka zamířila zpět nad hladinu. Pomohlo tomu i její spojení s Fiatem, který se evidentně danou praktikou nakazil. Zřejmě tedy bude špetka pravdy na tom, že italsko-americký koncern měl letos v jednu chvíli na skladě hned 40 tisíc aut, jenž si nikdo neobjednal a o která v USA prakticky nikdo nemá zájem.

Podle dostupných dat navíc měla mít automobilka na konci třetího kvartálu u dealerů zhruba 5 000 aut, po necelých dvou měsících je jich tedy osmkrát tolik. Že FCA takto vylepšuje své jinak tristní výsledky konci roku, je nabíledni.


Fiat si zlepšuje obchodní výsledky na úkor dealerů, vnutil jim 40 tisíc neprodaných aut - 1 - Alfa Romeo Fiat problemy v USA 2019 01Fiat si zlepšuje obchodní výsledky na úkor dealerů, vnutil jim 40 tisíc neprodaných aut - 2 - Alfa Romeo Fiat problemy v USA 2019 02Fiat si zlepšuje obchodní výsledky na úkor dealerů, vnutil jim 40 tisíc neprodaných aut - 3 - Alfa Romeo Fiat problemy v USA 2019 03Fiat si zlepšuje obchodní výsledky na úkor dealerů, vnutil jim 40 tisíc neprodaných aut - 4 - Alfa Romeo Fiat problemy v USA 2019 04Fiat si zlepšuje obchodní výsledky na úkor dealerů, vnutil jim 40 tisíc neprodaných aut - 5 - Alfa Romeo Fiat problemy v USA 2019 05
O vozy Alfy Romeo a Fiatu v USA není zájem, automobilka tak dealery nutí k odběrům aut, jenž si nevyžádali oni ani zákazníci

Zdroj: Bloomberg

Petr Prokopec

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše