Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Firma rozebírající auta dokončila „pitvu” Tesly Model 3. Co objevila, umí překvapit
17.7.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Šéf firmy v únoru přirovnával novinku kalifornské automobilky ke Kie z 90. let a spáry její karoserie označil za viditelné z Marsu. Kompletní rozborka ale posouvá obrázek o autu jinam.
Na počátku letošního února si svých pár dnů slávy užilo video Johna McElroye pořízené ve společnosti Munro & Associates. Ta se zabývá detailním rozborem aut a třeba BMW i3 demontovala na 54 tisíc dílů, přičemž vše zdokumentovala ve zprávě o 23 tisících stranách. Něco tak detailního vám nikdo jiný neposkytne. Navíc jde o nezávislou společnost s dlouhou historií, u které lze čekat nezaujatost. Proto řada lidí nejspíše zešedla hrůzou, když šéf firmy Sandy Munro uvedl, že nic tak hrozného jako Teslu Model 3 již hezky dlouho neviděl.
Je ovšem třeba dodat, že v únoru se jednalo o první inspekci, která se týkala věcí na povrchu. Tedy třeba spár karoserie, jež jsou podle Munra „viditelné již z Marsu“. Není proto vlastně ani překvapivé, že šéf firmy popsal Model 3 jako Kiu z 90. let, kdy korejská automobilka nehleděla až tak moc na kvalitu, jakožto spíše na cenu. Nyní tu ovšem máme výsledek kompletního rozboru, která zahrnuje rovněž mechaniku. A říká i trochu jiné věci.
Šéf firmy popisuje integraci rozličných elektronických komponentů jako „inženýrskou symfonii“, ještě více jej však uchvátil paket baterií. Za tím stojí spolupráce Tesly a Panasonicu, jež vyústila v 2 170 článků zasazených do pouzdra, u kterého bylo použito větší množství niklu. Jednotlivé akumulátory jsou vyšší než ty, jaké automobilka používá u větších modelů. A co je velmi překvapivé, pouzdro nemá bočnice, díky čemuž se baterie zdají být nechráněné.
Právě v této oblasti má prý Tesla velký náskok před zbytkem světa. Boční ochranu pouzdra tvoří vysokopevnostní ocel použitá v rámci skeletu vozu. Automobilka tak dokázala snížit hmotnost, což jí umožnilo ono výše zmíněné zvětšení akumulátorů. Celý paket je tedy vůči minulosti větší o nějakých 20 procent, jeho kapacita narostla dokonce o 50 procent. Zatímco tedy dříve by nejlepší baterie Munro hledal u LG Chem či Samsungu, nyní na trůn pasuje Teslu.
O technologickém náskoku kalifornské automobilky v oblasti baterií a hnacího ústrojí se mluví již delší dobu, další informace, se kterou Munro vyrukoval, je zajímavější. Dle automobilového veterána může být Model 3 pro Teslu skutečně ziskový. Automobilka by na něm mohla „trhnout“ až 30 procent, což je hladina, na které se pohybuje jen pár aut se spalovacím motorem, ovšem žádný jiný elektromobil (rozebraným vozem je zadokolka s prodlouženým dojezdem).
Tesla dosahuje ziskových vod v detailech. Munro srovnává kupříkladu cenu zpětných zrcátek Modelu 3 s BMW i3 a Chevroletem Bolt. Zatímco u amerického elektromobilu se obejdou bez ámečku a elektronických fines a vychází na pouhých 29,48 USD (cca 653 Kč), v případě i3 již cena narůstá na 93,46 USD (2 069 Kč) a u Chevroletu dokonce na 164,83 USD (3 649 Kč). Dáno je to samozřejmě tím, že oba kousky mají vestavěné funkce, u Boltu pak promítá i obraz parkovací kamery.
Je ovšem nutné dodat, že Munro ve svých propočtech bere v potaz pouze cenu materiálu a mzdy zaměstnanců, jež se podílí přímo na výrobě. Zohledněn není vývoj, marketing, prodej, logistika či distribuce. I proto vlastně Tesla zdaleka nedosahuje zisku, i když Modelů 3 prodává docela dost. Zda k němu zamíří právě s ním, se stále neví. Nicméně aktuálně si alespoň můžeme definitivně potvrdit, že tento vůz je vlastně něco jako surový diamant - zvenčí nic moc, svou krásu skrývá pod povrchem.




Sandy Munro sice není okouzlen venkovní kvalitou Tesly Model 3, uznává však její náskok v některých ohledech. Zvláště v oblasti baterií, hnacího ústrojí a výrobních nákladů
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
BMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
včeraMožná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025Příplatkové karbonové stěrače na Porsche 911 jsou výsměch v době, kdy auto s faceliftem nabralo 82 kilo jako nic
11.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem sprintu v Misanu Bezzecchi, MM93 crash včera 15:23
- Filip Salač si vyjel 6. řadu pro nedělní Misano včera 14:00
- PP v Moto3 pro Perroneho včera 13:27
- Pole Position získal Marco Bezzecchi včera 11:32
- Marc Marquez před trojicí Italů 12.9.2025
Nejnovější články
Zatímco majitelé nejlepších předchozích M5 prodávají svá auta se ziskem, kupec nového „parníku” BMW přišel za 320 km o 400 tisíc
včeraFord už v krizi chystá náhradu za zaříznutý Focus. Zkuste se nesmát. Anebo nebrečet
včeraŠéf Opelu si přestal brát servítky, naplno popsal absurditu umělého zdržování aut v EU
včeraČíňané prodávající auta i v Česku ukázali svůj Rolls-Royce pro chudé, je to velký luxus za cenu obyčejné Škody Superb
včeraNení velký, se srazí... Se zdí. Do té posílají své majitele auta vietnamského nudlového miliardáře, všechna teď musí do servisů
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva