Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Formule 1 budou od letošního roku zase o hodně pomalejší, stačila jediná změna
17.1.2019 | Petr Prokopec
Formule 1 v poslední době po létech přešlapování na místě citelně zrychlily, pozitivní trend ale nebude pokračovat. Dobře míněná změna aerodynamických pravidel učiní monoposty pomalejšími a dražšími.
V letošním roce se monoposty Formule 1 opět změní. Hlavní novinkou budou jiná křídla - to zadní bude širší a hlubší, přední zase zjednodušené. Cílem těchto novinek je snaha o usnadnění předjížděcích manévrů, neboť momentálně jsou vozy koncipovány tak, aby jejich křídla přinášela maximální možný přítlak. Na tom samozřejmě není nic špatného, ovšem kvůli tomu za nimi vznikají turbulence, které znemožňují vzadu jedoucím jezdcům dotáhnout se a využít jízdu v zákrytu k zisku dodatečné rychlosti.
„Jakmile se vozy přiblíží na několik metrů, ztrácí 50 procent přítlaku. To je opravdu citelný pokles. Snažili jsme se porozumět tomu, proč se tak děje, a zároveň jsme hledali cestu, jak vše zlepšit. Mám radost, že momentálně jsme na 20 procentech,“ uvedl technický šéf Formule 1 Ross Brawn v reakci na první testy provizorních předních křídel v loňském roce i výsledky ze simulací. Dle jeho slov bychom se tedy letos mohli dočkat mnohem intenzivnějších závodů, kdy monopostům bude umožněno jet v těsném závěsu.
Jestli to tak skutečně bude, zatím s jistotou nedokáže říci nikdo, jeden negativní dopad je ale už teď zcela nepochybný - auta se stanou o hodně pomalejšími. Zmiňuje to tým Racing Point Force India, který provizorní křídlo loni otestoval na Hungaroringu. „Je to opravdu velký problém. Když jsme monopost postavili před několika měsíci poprvé do větrného tunelu, zjistili jsme, že čas na kolo se zhoršil o několik sekund a tragické bylo především jeho vyvážení. Vlastně to nejhorší, co se mohlo stát, se stalo. Doufejme tedy jen, že na závodění to bude mít pozitivní efekt,“ uvedl technický ředitel stáje Andy Green.
Dochází tedy na slova šéfa týmu Red Bull Christina Hornera, který již loni hlavně před použitím nových předních křídel varoval. Dle něj zavedení nových regulací bylo uspěchané a navíc založené na nevyzrálém přístupu. Orgány Formule 1 vycházely z razantních změn, jež jsou naplánovány pro rok 2021, přičemž některé modifikace byly zavedeny již pro letošek. Týmy ale kvůli tomu mohou víceméně zapomenout na evoluci, místo toho je čeká několik let revoluce.
Oproti loňské sezóně se letos mění přední a zadní křídla, od roku 2021 pro změnu dojde na výměnu kol. Stávající třináctipalcové disky budou nahrazeny osmnáctipalcovými. Mimo to by mělo dojít na zavedení nových aerodynamických pravidel, mluví se také o odlišných regulích v rámci pohonných jednotek. Týmy tak sice aktuálně kvůli křídlům utrácí miliony navíc, v podstatě však jen kvůli dvěma sezónám.
„Dle mě je to celé nedomyšlené a uspěchané. Není tu žádná jistota, že se tímto vyřeší problémy, které vyřešeny být mají, ovšem vše vyjde na enormní peníze. A startovní rošt se tak jako tak nevyhnutelně rozdělí, jako tomu bylo dosud. Přijde mi proto naprosto zbytečné vytvářet zcela nový koncept vozu pro roky 2019 a 2020, a poté udělat to samé pro rok 2021, když se všude mluví o snižování nákladů,“ uvedl poměrně frustrovaný Horner.
Šéf rudých býků ovšem zároveň dodal, že jediným pozitivem na celé záležitosti je fakt, že jde o nemalou výzvu pro experty na aerodynamiku. A to je oblast, ve které Red Bull vždy dominoval. Pokud přitom do hry zasadíme i to, že stáj pro letošek vyjede s motory Honda, které byly integrovány do zcela nového konceptu již někdy loni v létě, pak je dost možné, že rudí býci nebudou až třetí stájí v pořadí.
Jak tomu ale bude ve skutečnosti, to se dozvíme až v neděli 17. března, kdy odstartuje Velká cena Austrálie. Ačkoliv Horner správně dodává, že závod v Albert Parku nikdy není ukázkou skutečného rozložení sil, na něco takového dojde až ve třech následujících podnicích, jejichž výsledky se dozvíme až na konci dubna.
Nová křídla F1 mají být jednodušší a přinést intenzivnější závodění. Zatím jsou však zdrojem výrazného zpomalení a vysokých finančních nákladů
Pro srovnání pak můžeme přinést snímky čelního křídla, jenž Force Indie (a samozřejmě také další týmy) užívala dosud
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 3 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 5 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 6 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 7 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva