Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Formule 1 dál není férový sport. Takhle bizarně se letos dělí peníze mezi týmy
9.5.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Vyhrát mistrovství světa Formule 1 je fajn věc, zapomeňte ale na to, že by to znamenalo i adekvátní finanční odměnu. Takhle F1 dál nefunguje.
Na začátku každé sezóny Formule 1 dochází k přerozdělování peněz za předchozí období. Nejinak je tomu samozřejmě také letos, přičemž management šampionátu oznámil, že příjmy za rok 2016 dosáhly odhadovaných 1,83 miliardy dolarů (cca 44,5 mld. Kč). Spodní hranice odhadu byla 1,38 mld. USD (33,56 mld. Kč), přičemž právě ta je základem pro vyplácené bonusy týmům. Z celkové sumy se přerozděluje zhruba 68 %, což pro letošek znamená 940 mil. USD (22,86 mld. Kč).
Výše zmíněná částka je o 3,5 procenta nižší než loni, což má spojitost se vstupem nového majitele do hry. Společnost Liberty Media prohlásila, že se navyšují náklady na marketing, a zúčastněné stáje jí to souhlasily. Dobrovolně se tak ale musely připravit o část svých odměn, neboť v roce 2015 bylo odjeto jen 19 závodů, loni 21. Příjmy z komerčních práv tedy měly být vyšší.
Tuto problematiku ovšem nyní nechme stranou, místo toho se pojďme podívat na to, jak vyplácení příjmů dlouhodobě probíhá. Na finance totiž nemá vliv jen umístění stáje v poháru konstruktérů, ale i celá řada dalších, více či méně nestandardních faktorů. Odměnu za mistrovské tituly lze ještě chápat, nicméně většině týmů pije krev především bonus pro Ferrari. Italská stáj je totiž součástí šampionátu již od jeho zrodu, a za to si přijde na 68 milionů USD ročně (1,65 miliardy korun). Jen proto, žádný jiný důvod to nemá.
Tato suma rozhodně není malá, ostatně sama o sobě převyšuje celkovou výplatu, již obdržely stáje Toro Rosso, Renault, Sauber a Haas, které v celkovém hodnocení skončily na sedmém až desátém místě. Ferrari přitom hlavně díky tomuto bonusu i nadále pobírá největší příjmy ze všech stájí, třebaže k nejlepšímu týmu mělo daleko a loni v šampionátu pokleslo z předloňské druhé příčky na třetí. Finančně si tedy Italové meziročně lehce pohoršili (- 9 %), nejvíc peněz ale berou dál.
Druhou příčku v rámci financí zaujal Mercedes, který obdržel 171 milionů dolarů (4,16 mld. Kč). Tedy naprosto stejnou sumu jako loni, do které se nikterak neodrazil ani vyšší počet závodů, ani vyšší počet bodů, jež stáj nasbírala. Loni totiž dosáhla na 765 bodů, předloni „jen“ na 703. Kromě toho v roce 2016 nevyhrála pouze během dvou závodů, zatímco o sezónu dříve byla překonána třikrát.
Právě na Mercedesu si přitom můžeme vysvětlit detailní rozložení příjmů, na něž má vliv hned několik faktorů. V prvním sloupci přitom najdeme finance vyplácené za účast stáje ve dvou z předchozích tří let. Pro letošek jde o sumu 36 milionů dolarů (875,37 mil. Kč), která je vyšší než loni. Důvodem je ten fakt, že skončil tým Manor, tudíž „jeho“ příjem byl rozpočítán mezi zbytek startovního pole.
Druhý sloupec reflektuje loňské umístění v poháru konstruktérů, zde tedy Mercedes pobírá logicky největší částku. Její výše pak postupně klesá s ohledem na přísun bodů, pročež se můžeme přesunout ke sloupci tři, který je součtem předchozích dvou. Pro rovnou polovinu týmů jde přitom o konečnou, nyní totiž již přicházejí na řadu bonusy - jako ten za věrnost (sloupec 4), který získává jen Ferrari.
V pátém sloupci najdeme extra finance vyplácené za dva po sobě vyhrané šampionáty, přičemž zde si přišly na své kromě Mercedesu taktéž Italové, stejně jako Red Bull a McLaren. Různá výše tohoto bonusu je přitom dána separátními smlouvami, jež jednotlivé týmy s managementem Formule 1 mají. To se ostatně týká i dalších extra příjmů obsažených ve sloupci číslo šest.
Zde najdeme u Williamsu sumu 10 mil. USD (243,16 mil. Kč), která zohledňuje historický přínos stáje šampionátu. V případě Red Bullu je pro změnu reflektována budoucnost, tento tým totiž jako první podepsal dohodu, která jej zavazuje k účasti v F1 až do roku 2020. Stejnou sumu 35 mil. USD (851,05 mil. Kč) dostává i třícípá hvězda, a to jako speciální bonus za dva vyhrané šampionáty v řadě.
Jsme na konci, přičemž vše můžeme uzavřít otazníkem, jenž se týká příštího roku. Současný systém dělení peněz je totiž dílem Bernieho Ecclestona a nový majitel šampionátu totiž již uvedl, že se bonusům (zvláště tomu pro Ferrari) hodlá jaksepatří podívat na zoubek. Je proto možné, že příští výplaty budou již lépe reflektovat letošní umístění týmů v poháru konstruktérů. Mimo to se na vyšší sumu může těšit i Haas, tato stáj totiž splní podmínku pro sloupec č. 1, tedy onu účast ve dvou sezónách.
Kromě toho je třeba ještě vysvětlit onu v úvodu zmíněnou odhadovanou výši příjmů. V důsledku dlouhodobých smluv totiž může dojít ještě ke snížení či zvýšení celkové sumy. Proto ostatně všechny týmy dostanou své finance vyplacené v devíti měsíčních splátkách, přičemž ta finální je naplánována na březen 2018 a může případně odrážet změny, které se do té doby odehrají.
Letos vyplácené příjmy z komerčních práv Formule 1 stále nereflektují umístění jednotlivých týmů v předchozím roce, ani trochu
Nejvíc dál bere Ferrari, vítězný Mercedes je až druhý, paběrkující McLaren čtvrtý. Vyznejte se v tom...
Současný systém rozdělování peněz je dílem Bernieho Ecclestona...
...nové vedení šampionátu v čele s Chasem Careyem ale možná již příští rok daný nepoměr změní
Zdroj: Motor1
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva