Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Formuli 1 čekají pozitivní změny. Přibude hluku, paliva i volnosti pilotů
7.7.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Podle navrhovaných regulí budou jezdci částečně připraveni o podporu týmů. Navíc možná dostanou i více paliva a od příštích let agresivnější vozy.
Snad v každém článku, jenž se týká Formule 1, pláčeme nad stávajícím stavem bývalé královské motoristické disciplíny. Vypadá to ovšem, že se začíná blýskat na lepší časy, jakkoli na vás následující řádky takový dojem dělat nejspíše nebudou.
V prvé řadě tu totiž máme fakt, že v loňském roce poklesl počet diváků sledující ef-jednićky v televizi o nemalých 25 milionů. I přesto, že Bernie Ecclestone již několikrát naznačil, že daná ztráta fanoušků ho příliš netrápí, mnoho lidí mu nevěřilo a předvídalo Formuli 1 jen tragické konce. Nicméně onen pokles je ve výsledku „jen“ 5,6 procentní, pročež je šampionát i nadále s 425 miliony diváky nejsledovanějším sportovním seriálem světa.
Jakkoliv je to přitom překvapivé, samotné týmy na daném poklesu spíše vydělají. Přestože je totiž ztráta diváků spojována hlavně s loňským rokem a tedy de facto s novými hybridními pohonnými jednotkami monopostů, ve skutečnosti nemůže za odliv fanoušků jen zvuk vysavačů, ale také fakt, že Formule 1 přestává být vysílána na volně dostupných televizních kanálech, ale přesouvá se na ty placené. I když ani vysílání na volně dostupných TV pochopitelně neznamená pro Ecclestonův stroj na peníze malé příjmy, z distribuce po placených sítích jsou ještě vyšší.
I z toho důvodu se celkový počet diváků snížil, nicméně zároveň také narostl počet zapřisáhlých nebo polo-zapřísáhlých fanoušků. To je dobrá zpráva pro sponzory, pro které se i přes veškerou mediální negativní kritiku začíná daný sport opět stávat lákavým. Navíc bude ještě lépe, neboť minulý týden se sešla Strategická skupina F1, aby prodiskutovala možné změny.
Čeho se tedy dočkáme? Asi se raději posaďte, úprav pravidel totiž není málo a ve výsledku by skutečně všechny mohly šampionát oživit. A to dokonce již letos, neboť od Velké ceny Belgie (jede se 23. srpna) bude omezena radiová komunikace a samotní jezdci budou muset více spoléhat sami na sebe. Na displeji na volantu totiž budou moci sledovat kupříkladu teplotu pneumatik, opotřebení brzd či spotřebu paliva a tomu budou muset uzpůsobovat svou jízdu.
Na základě těchto informací pak bude jejich chování v závodě více záviset na rozhodnutích pilotů, kterým boxové zídky přestanou zčásti „kecat“ do řízení. Rozhodně bychom si ale od tohoto kroku neměli slibovat absolutní volnost. Dá se totiž předpokládat, že půjde spíše o hru před veřejností, jinak bude i nadále komunikace s boxy velmi činorodá. Jen nejspíše méně viditelná a slyšitelná než dosud.
Zároveň by ovšem mělo dojít také k redukci některých elektronických berliček, které jezdcům pomáhají se startem. Mapy motorů navíc budou nastavovány jen v boxech, ve výsledku by tedy šampionát skutečně mohl být o něco živější a jednotlivé chyby, zvláště pak zaspání na úvodních světlech, by jednotlivé piloty mohly přijít draho.
Dále se tu máme nové regule týkající se pohonných jednotek. Pokud totiž do šampionátu vstoupí noví výrobci, budou moci využít o jeden agregát navíc oproti zbytku startovního pole. Toto pravidlo přitom bude retrospektivě uplatněno již u Hondy, ta tedy pro letošek může nasadit bez penalizace šest hybridních jednotek oproti standardním pěti.
Mimo to se zrevidují i samotné postihy za případné nasazení dalších agregátů (koneckonců, Button již použil šestý), které se nebudou podepisovat na závodě, ale maximálně budou uplatněny před ním. A co víc, změnám bude podroben i počet žetonů, které mohou výrobci motorů beztrestně v průběhu sezóny využít v rámci evoluce pohonných jednotek.
Dále by FIA měla přijít s návrhem, jak navýšit limit paliva na závod. Ve hře je přitom posunutí ze stávajících 100 kg na 110 kilogramů, dost možná ale dojde i k úplnému zrušení palivového stropu. S tím ale příliš nepočítáme, nejspíše půjde spíše jen o ono desetiprocentní navýšení, které by se mělo vztahovat k příští sezóně.
Od příštího roku si tým bude moci také individuálně vybírat mezi pneumatikami, ačkoliv v tomto ohledu je třeba ještě dopilovat veškeré podrobnosti. Nicméně aktuálně to vypadá, že týmy budou moci jednu z přidělených směsí nahradit jinou dle vlastního výběru. Pirelli proto již začíná dle specifik pracovat na obutí pro rok 2016.
Zmínit můžete také přepracovaný výfukový systém, který by měl od příští sezóny přidat monopostům na decibelech. Od roku následujícího lze pak rovněž počítat s agresivnější vizáží, neboť Formule budou širší a budou moci disponovat i širšími pneumatikami či křídly. Vše ale ještě musí projít schvalovacím procesem všech týmů.
Tím jsme se změnami u konce, v závěru lze zmínit již jen modifikace formátů kvalifikace a celého závodního víkendu. Také zde má s návrhem přijít FIA, přičemž úpravy budou platné již od příštího roku. Ovšem pouze v té chvíli, když vše ještě následně schválí Komise F1 a Světová rada motorsportu. Ty se přitom mají vyjádřit k veškerým vyjmenovaným změnám již v příštím týdnu.
Formule 1 možná bude již od srpnové Velké ceny Belgie opětovně atraktivnější. Opravdu výrazné změny v pravidlech jsou pak spojeny s příštími dvěma roky
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024 - Majiteli jen dva roky starého auta odešel motor a Audi ho odmítlo opravit v záruce. Expert ukázal, co vedlo k neštěstí za 700 tisíc
6.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Nová pravidla od roku 2027 včera 17:19
- Petr Najman si ze Slováckého okruhu odváží dvě trofeje včera 09:45
- Zanáška si spravil chuť, ve Starém Městě si vyjel podium včera 09:21
- König v prvních závodech IDM nebodoval 6.5.2024
- Na Sachsenringu pokračovalo MS-Side 6.5.2024
Nejnovější články
- Kdysi nejlevnější sportovně laděné auto v Česku se dá pořád koupit nejeté, teď už nestojí skoro nic
včera - Němci vyzkoušeli auto od Xiaomi se vzhledem i dynamikou Porsche za cenu Škody. Je prý jen dobře, že se sem nedováží
včera - Oprava nepatrného ťukance na elektrickém Rivianu vyšla majitele tak draho, že místo ní mohl mít celé nové auto
včera - Němečtí rodiče odmítají domácí auta jako vozy pro rodinu, v anketě s 25 tisíci respondenty dali přednost Škodě
včera - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 05.08. 00:37 - HondaMan
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.07. 23:55 - volfi
- Samosvorné diferenciály pro BMW 05.07. 23:16 - Předseda
- Policejní kontroly a měření 05.07. 21:47 - Spectral
- Volkswagen obecne 05.07. 21:13 - řidičBOB
- Politický koutek 05.07. 21:00 - řidičBOB
- BMW Divize 05.07. 20:10 - Vrooom
- Onboard videa 05.07. 20:00 - M.Z.