Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Francouzi dál ve velkém demolují radary u silnic, stát připravují o miliardy z pokut
13.1.2019 | Petr Prokopec
Boj Francouzů proti měření nejvyšší povolené rychlosti na silnicích už není jen záležitostí okrajově probíranou na pozadí současných protestů. Sám ministr vnitra to otevřeně přiznal.
Když loni Francie ohlásila snížení rychlostního limitu na okresních silnicích z 90 na 80 km/h, označili jsme to za absurdní, ale nečekali jsme, že by tato změna způsobila cokoli dramatického. Francouzi nakonec nejsou vyhlášeni holdováním rychlé jízdě, a tak jsme předpokládali, že se novince zkrátka přizpůsobí. Překvapivě se tak ale nestalo.
Tento krok začal být stále častěji označován za pouhý pokus o tahání většího množství peněz z kapes řidičů a věčně odbojní Francouzi se rozhodli, že si to nenechají líbit. Od vstupu nového limitu v platnost se tak začali stále častěji pouštět do ničení či alespoň „oslepování“ stacionárních radarů. Dělo se tak potichu a tato aktivita unikala pozornosti tím spíše, čím aktivnější byly protesty tzv. žlutých vest.
Že k hromadnému ničení radarů ve Francii dochází, jsme vás informovali již dříve. Tehdy mělo být poškozeno asi 870 radarů v celé zemi, což znamenalo pro celou síť velkou ránu. Teď můžeme posloužit novými informacemi, které jsou ještě pozoruhodnější. Dříve v zemi operovala radary na celkem 4 600 místech, z nichž asi 3 200 bylo aktivních. V tuto chvíli je z oněch 3 200 používaných měřičů již 1 920 vyřazeno všemi zmíněnými způsoby - zalepením, posprejováním, zapálením či dokonce vyhozením do vzduchu.
Teď už ovšem nejde odhad, tento stav oficiálně přiznal francouzský ministr vnitra Christophe Castaner. Ten uvedl, že zcela zničeno či alespoň poškozeno bylo takřka 60 procent všech radarů v zemi. To je vskutku neuvěřitelné množství a protesty žlutých vest situaci jistě rychle eskalovaly. Jak jsme však zmínili, nejde o žádný nenadálý odpor, radary začaly být oslepovány či vyhazovány do povětří již na počátku letních prázdnin, kdy došlo na zmíněné snížení rychlostních limitů.
Castaner za tyto kroky vandaly kritizuje, poškození radarů totiž dle něj může „ohrozit bezpečnost na silnicích a nevinné životy“. Zatím ale není hlášen žádný dramatický nárůst nehodovosti či počtu obětí dopravních nehod, co země hlásí, je výrazný pokles vybraných peněz. Celkový roční příjem Francie z pokut za překročení rychlosti zaznamenaná stacionárními radary v roce 2017 přesáhl 1 miliardu Eur (asi 25,6 miliardy Kč) a už v průběhu loňska byl hlášen pokles o 15 procent. Data za celý rok 2018 zatím nejsou k dispozici, za nastalého stavu ale budou Francii nepochybně chybět v přepočtu miliardy korun. A to při snížení povolené rychlosti na okreskách počítala s pravým opakem...



Francouzi byli loni naplněni hněvem od hlavy až po patu, řidiči si jej vybyli hlavně na radarech. Těch bylo poškozeno či zcela zničeno skoro 60 procent z celkového počtu











K likvidaci radarů přitom bylo použito prakticky vše, došlo i na žhářství či dokonce použití výbušnin
Zdroj: AFP
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu včera 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů včera 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada 4.11.2025
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
včera
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
včera
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
