Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Frankfurtský autosalon je u konce s dechem, letos se koná možná naposled
16.9.2019 | Petr Prokopec
Rychlý spád bere situace okolo velkých autosalonů, které kdysi neodmyslitelně patřily ke kolotoči představování automobilových novinek. Teď už nepatří a přichází na to stále více výrobců i médií.
Frankfurtský autosalon je stále v plném proudu, své brány zavře až tuto neděli 22. září. Otázkou však je, zda se vůbec někdy ještě otevřou. Výrobci stále častěji řadí zpátečku, a to nikoli primárně kvůli výdajům s účastí spojených, investice do takové věci se jim nevyplatí. Svět se změnil, zejména mladé již neláká okukování aut, které se navíc musí obejít bez doprovodu hostesek.
Ve světle těchto skutečností vlastně není ani překvapením, že letošní Frankfurt působí jen jako stín své někdejší podoby. Počet vystavovatelů se letos snížil o 20 procent - tedy o rovnou pětinu - na zhruba 800 firem. Celková plocha zastavěná stánky se srazila o 16 procent na 168 tisíc metrů čtverečných. Třeba Ferrari, přestože Italové v posledních dnech představili dvě dvě novinky, kabriolety F8 Spider a 812 GTS, budete v hesenské metropoli hledat marně.
Nissan si pak rovnou z automobilové show dělá legraci, a místo aby svůj Juke druhé generace představil v Německu, raději postavil „vlastní autosalon” v polích Francii. BMW sice nezašlo tak daleko a do Frankfurtu dorazilo, ovšem výstavní plocha i rozpočet se oproti minulému ročníku snížily o takřka dvě třetiny. Konkurenční Mercedes pak stánek pro veškeré své značky včetně Smartu zredukoval o 30 procent. Je tak zřejmé, že tento tradiční formát odhalování novinek netáhne.
Otázkou je, co bude dál. Někdejší šéf Opelu Karl Thomas Neumann je toho názoru, že letošní ročník byl definitivně tím posledním a žádný další Frankfurt už nebude. Bývalá hlava německého Fordu, Bernhard Mattes, na druhou stranu naznačuje, že se pracuje na změně strategie. Výrobci totiž požadují, aby spíše než na nové vozy byl v příštích letech kladen důraz spíše na koncepce budoucí mobility. Mimo to jsou toho názoru, že show by měla být putovní a její pořádání by měla na starosti různá německá města.
Dá se však předpokládat, že i kdyby organizátoři autosalonu uposlechli a vytvořili zcela nový typ autosalonu, šlo by beztak o poslední záchvěv před smrtí. Stačí si uvědomit, že Frankfurt je na tom bídně, přestože se střídá s Paříží. Snaha o ještě více „kočovnou show“ by velmi pravděpodobně selhala, navíc je otázkou, jaká města by vůbec mohla nabídnout nejen samotná výstaviště, ale také dostatečné parkovací plochy, zázemí, hotelové kapacity či v neposlední řadě letiště.
„Význam autosalonů se změnil. V budoucnosti bude důraz méně kladen na samotný produkt a více na technologii,“ uvedl k tématu finanční šéf BMW Nicolas Peter. Tím udeřil hřebíček na hlavičku. Daná změna ovšem vede fanoušky aut spíše k internetu, kde si vše mohou vychutnat daleko lépe a navíc z klidu domova. Nemusí se tedy plahočit stovky kilometrů do obrovských hal, kde přes zástup podobně smýšlejících lidí vysněnou novinku jen horko těžko zahlédnou.
Pokud si navíc uvědomíme, že na internet se začíná přesouvat i nákup aut, kdy řada lidí již ani nepotřebuje testovací jízdu, pak je skutečně zřejmé, že autosalony se staly přežitkem. Některé jako Ženeva s námi budou ještě několik dalších let a možná skutečně přežijí hlavně díky změně formátu. S většinou je ale amen, zájem o ně je prostě příliš malý.
Nakonec, také my jsme kdysi po léta přinášeli velmi podrobná zpravodajství ze všech hlavních světových autosalonů, loni jsme s tím ale přestali, protože vás to prostě přestalo zajímat - žádný jiný důvod to nemělo. I na to evidentně přichází stále více médií, neboť pokrytí letošního Frankfurtu z této strany bylo vlažné, třebaže v předchozích letech byla média IAA poměrně dost věrná. Z takové spirály nemůže pro tento autosalon vzejít nic dobrého.
BMW sice do Frankfurtu dorazilo s řadou novinek, výstavní plocha stánku značky se však vůči minulosti zmenšila o takřka dvě třetiny
Mercedes pak sice vypadal v plné síle, ovšem také u třícípé hvězdy došlo na 30procentní redukci rozpočtu i výstaviště
Spousta značek pak chyběla zcela. Například Nissan si dokonce z Frankfurtu utahuje a říká, že je lepší postavit si stánek s novinkou v polích, aspoň to vyjde levněji
Zdroj: Auto News
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Výroba stojí, obchodování s akciemi též, jednání o miliardové investici se zhroutila. Fisker je na hranici bankrotu
26.3.2024 - Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024 - Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva