Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
GM uspěl u odvolacího soudu, Spykeru za zmaření prodeje Saabu nemusí platit nic
27.10.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Holanďané měli pocit, že americký koncern přiměl svými kroky k bankrotu Saabu. Již druhá instance však žalobu zamítla jako neopodstatněnou.
Pokud jsme v poslední době zmínili značku Saab, pak se tak stalo především v souvislosti s firmou NEVS. Ta měla opravdu velké plány na výrobu elektromobilů, ve výsledku jsme však mohli přivítat pár exemplářů. Následovala další hrozba bankrotu či propouštění zaměstnanců, díky čemuž se zdá, že se slavnou švédskou značkou je definitivní amen. Do jejího torza ale dnes klovat nebudeme, místo toho se zadíváme na americký koncern General Motors a holandskou automobilku Spyker. I v případě těchto dvou zdánlivě nekorespondujících značek je totiž středobodem právě Saab.
Abychom vše řádně vysvětlili, musíme se vrátit zpátky do roku 2010, kdy koncern GM prodal většinu akcií nizozemské automobilce. Součástí dohody bylo i licencování duševního vlastnictví, pročež Spyker mohl i nadále vyrábět modely Saabu podle receptu, který uvařili za oceánem. Zároveň však ve smlouvě nechyběla klauzule, že General Motors může kdykoliv tuto licenci ukončit, pokud dojde k prodeji švédské značky bez jejího souhlasu.
Již o rok později šéf Spykeru Victor Muller zjistil, že zjevně ukousnul větší sousto, než jaké je schopen pozřít. Díky tomu začal jednat s čínskou firmou Youngman, to se ovšem nelíbilo GM. Technika a know-how firmy by totiž snadno mohly přejít do cizích rukou. Výsledkem tak bylo zmaření prodeje a následný bankrot Saabu. S tím se ovšem Muller nehodlal jen tak smířit a GM zažaloval o tři miliardy dolarů (cca 60 mld. Kč).
První soudní kolo dalo za pravdu General Motors a žalobu Spykeru odmítlo jako bezdůvodnou s tím, že Muller a spol. nepředložili dostatek důkazů poukazujících na fakt, že by Saab skutečně zbankrotoval jen proto, že nedošlo k danému prodeji. „Bludný Holanďan“ se proto obrátil na Šestý odvolací soud v Cincinnati, i ten ale minulý týden v pátek nerozhodl v jeho prospěch.
Trojice soudců totiž naznačila, že koncern General Motors měl „skutečně oprávněné obavy“, že díky prodeji může dojít ke zneužití jeho technologií a jakožto takový měl tedy plné právo na jakýkoliv zásah. To již okomentoval i právník GM, který uvedl, že koncern je „potěšen, že obě soudní instance potvrdili, že GM jednalo správně.“
Na vyjádření Spykeru oproti tomu nadále čekáme, stejně jako na další kroky Victora Mullera. Dá se ale předpokládat, že pokud šéf holandské firmy s penězi počítal v rámci dalšího vývoje nových supersportů, pak dost možná švédská automobilka nebude v celé „Saabokalypse“ jediným zkrachovalcem.



Takhle mohl vypadat nový Saab 9-3, kdyby nedošlo ke krachu firmy
Nakonec jsme se tak dočkali elektrické verze, i s tou je ale dost možná amen
Zdroj: Reuters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před 4 hodinamiGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
před 10 hodinamiNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včera
Nové na MotoForum.cz
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho včera 23:23
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey včera 10:00
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
Nejnovější články
Lidé na elektromobily přejdou sami, říkali. A rádi, říkali. Dnešní realita v Belgii a Nizozemsku ukazuje něco úplně jiného
před 3 hodinamiSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před 4 hodinamiFerrari za cenu Škody od čínského výrobce mobilů odhalilo interiér a další detaily, tohle budou soupeři rozdýchávat těžko
před 6 hodinamiJeden z největších dodavatelů automobilek potvrdil návrat ke spalovacím motorům, své nové řešení brzy nabídne všem
před 7 hodinamiNejnovější Ferrari má 880 turbo-elektro koní jen na zadku, to bude snad až kruté svezení
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha