Honda staví nový větrný tunel za 3 miliardy. Proč, když je ostatní ruší?

21.4.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Zatímco Ferrari či Tesla, tedy výrobci jedněch z nejaerodynamičtějších aut dneška, tunely ruší nebo nepoužívají, Honda míří opačným směrem. Proč?

Má v dnešní době smysl větrný tunel? To je otázka, která nejspíše nezasvěceným přijde jen jako řečnická, neboť odpovědí na ni by mělo být rozhodné „ano“. Jenže realita je, jak už to bývá, dosti odlišná. Nejnovější vývoj ukazuje, že jeho důležitost se dramaticky snižuje. Ferrari, Jaguar Land Rover, Tesla či Ford již své vozy vyvíjejí ve virtuálním světě a do tunelu posílají k testům až téměř finální produkty, nebo už je nepoužívají vůbec. Zmiňovali jsme se o tom v souvislosti s výstavním tunelem Ferrari za čtvrt miliardy, pro který nyní Italové nemají prakticky žádné využití.

Honda tyto trendy v automobilovém průmyslu musí znát, také ona musí snižovat vývojové náklady a provoz větrných tunelů se hodně drahý. Přesto hodlá ve svém vývojovém centru v East Liberty v americkém státě Ohio vystavět nový tunel, který by měl vyjít dokonce na 124 milionů dolarů (cca 3,1 mld. Kč). Tedy ještě o hodně více než u Ferrari, třebaže italská stavba byla realizována v dobách když 250 milionů Kč bylo o dost více peněz, než dnes. Přesto je na poměry větrných tunelů hodně drahý.

Za vysokou cenou stojí komplexnost zařízení. Honda tunel rozdělí na čtyři separátní oddělení, která budou dokonale zabezpečena kvůli možné průmyslové špionáži. Japonci totiž nehodlají tunel využívat pouze pro vývoj svých vozů, ale zároveň jej nabídnou k pronájmu i ostatním. Dalším triumfem pak budou schopnosti tunelu, vzduch v něm totiž bude moci proudit rychlostí až 309 km/h, což je neobvykle mnoho.

Honda v případě vývoje masových dopravních prostředků počítá s pětipásovým zařízením a do hry bude zapojen i unikátní systém mikrofonů a kamer, který značce umožní dosáhnout dokonalého odhlučnění uvnitř i optimální aerodynamické efektivity zvenčí. Japonci navíc chtějí v tunelu testovat nejen produkční vozy, ale i supersporty či závodní speciály. Právě v případě soutěžních strojů či ladění odhlučnění interiéru má podle Hondy toto zařízení i dnes smysl a stejně argumentuje i Porsche, které si též nedávno nový tunel postavilo.

Jestli to dostatečně ospravedlňuje třímiliardovou investici, posuďte sami, víme ale jistě, že minimálně Jaguar s Teslou by nesouhlasily. Britové zatvrzele opakují, že tunel při vývoji nových modelů nepoužívají v žádné fázi a nemají problém ani s hlučností, natož pak aerodynamickou efektivitou - též jeho XE patří k vozům s nejmenším koeficientem odporu vzduchu. A Tesla nejenže čistě na počítačích řeší aerodynamiku, v případě nového Model S dokonce virtuálně přeskočí i prototypovou fázi, o čemž Jaguar s Land Roverem teprve sní.

Na bližší informace si musíme počkat, prozatím tedy již jen zmíníme letní zahájení stavebních prací. Kdy ovšem bude tunel dokončen, to oznámeno nebylo. Ferrari jeho výstavba trvala přibližně tři roky, v to je ale započítán i čas potřebný k samotnému návrhu vzhledu tunelu. Honda by tedy měla vše stihnout podstatně rychleji.

Honda staví nový větrný tunel za 3 miliardy. Proč, když je ostatní ruší? - 1 - Honda Ohio vetrny tunel prvni foto 01Honda staví nový větrný tunel za 3 miliardy. Proč, když je ostatní ruší? - 2 - Honda Ohio vetrny tunel prvni foto 02
Honda chystá nový větrný tunel, kde bude ladit masové modely, sportovní vozy i závodní speciály

Honda staví nový větrný tunel za 3 miliardy. Proč, když je ostatní ruší? - 3 - Ferrari vetrny tunel konec 04Honda staví nový větrný tunel za 3 miliardy. Proč, když je ostatní ruší? - 4 - Ferrari vetrny tunel konec 05Honda staví nový větrný tunel za 3 miliardy. Proč, když je ostatní ruší? - 5 - Ferrari vetrny tunel konec 06Honda staví nový větrný tunel za 3 miliardy. Proč, když je ostatní ruší? - 6 - Ferrari vetrny tunel konec 07Honda staví nový větrný tunel za 3 miliardy. Proč, když je ostatní ruší? - 7 - Ferrari vetrny tunel konec 08Honda staví nový větrný tunel za 3 miliardy. Proč, když je ostatní ruší? - 8 - Ferrari vetrny tunel konec 09Honda staví nový větrný tunel za 3 miliardy. Proč, když je ostatní ruší? - 9 - Ferrari vetrny tunel konec 10
Investice Hondy právě tímto směrem je zvláštní, Ferrari už zanevřelo i na svůj noblesní větrný tunel...

Honda staví nový větrný tunel za 3 miliardy. Proč, když je ostatní ruší? - 10 - Vetrny tunel konec dalsi 01Honda staví nový větrný tunel za 3 miliardy. Proč, když je ostatní ruší? - 11 - Vetrny tunel konec dalsi 02Honda staví nový větrný tunel za 3 miliardy. Proč, když je ostatní ruší? - 12 - Vetrny tunel konec dalsi 03Honda staví nový větrný tunel za 3 miliardy. Proč, když je ostatní ruší? - 13 - Vetrny tunel konec dalsi 04Honda staví nový větrný tunel za 3 miliardy. Proč, když je ostatní ruší? - 14 - Vetrny tunel konec dalsi 05Honda staví nový větrný tunel za 3 miliardy. Proč, když je ostatní ruší? - 15 - Vetrny tunel konec dalsi 06Honda staví nový větrný tunel za 3 miliardy. Proč, když je ostatní ruší? - 16 - Vetrny tunel konec dalsi 07Honda staví nový větrný tunel za 3 miliardy. Proč, když je ostatní ruší? - 17 - Vetrny tunel konec dalsi 11Honda staví nový větrný tunel za 3 miliardy. Proč, když je ostatní ruší? - 18 - Vetrny tunel konec dalsi 12Honda staví nový větrný tunel za 3 miliardy. Proč, když je ostatní ruší? - 19 - Vetrny tunel konec dalsi 13Honda staví nový větrný tunel za 3 miliardy. Proč, když je ostatní ruší? - 20 - Vetrny tunel konec dalsi 15Honda staví nový větrný tunel za 3 miliardy. Proč, když je ostatní ruší? - 21 - Vetrny tunel konec dalsi 16Honda staví nový větrný tunel za 3 miliardy. Proč, když je ostatní ruší? - 22 - Vetrny tunel konec dalsi 17
...a jde cestou virtuálního vývoje. Tesla a Jaguar dokonce žádný tune nemají a Jaguar u XE či Tesla v případě Model S konstatují, že v průběhu vývoje nepoužily v žádné fázi ani jakýkoli jiný

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze Přidat příspěvek