Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Honda staví nový větrný tunel za 3 miliardy. Proč, když je ostatní ruší?
21.4.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Zatímco Ferrari či Tesla, tedy výrobci jedněch z nejaerodynamičtějších aut dneška, tunely ruší nebo nepoužívají, Honda míří opačným směrem. Proč?
Má v dnešní době smysl větrný tunel? To je otázka, která nejspíše nezasvěceným přijde jen jako řečnická, neboť odpovědí na ni by mělo být rozhodné „ano“. Jenže realita je, jak už to bývá, dosti odlišná. Nejnovější vývoj ukazuje, že jeho důležitost se dramaticky snižuje. Ferrari, Jaguar Land Rover, Tesla či Ford již své vozy vyvíjejí ve virtuálním světě a do tunelu posílají k testům až téměř finální produkty, nebo už je nepoužívají vůbec. Zmiňovali jsme se o tom v souvislosti s výstavním tunelem Ferrari za čtvrt miliardy, pro který nyní Italové nemají prakticky žádné využití.
Honda tyto trendy v automobilovém průmyslu musí znát, také ona musí snižovat vývojové náklady a provoz větrných tunelů se hodně drahý. Přesto hodlá ve svém vývojovém centru v East Liberty v americkém státě Ohio vystavět nový tunel, který by měl vyjít dokonce na 124 milionů dolarů (cca 3,1 mld. Kč). Tedy ještě o hodně více než u Ferrari, třebaže italská stavba byla realizována v dobách když 250 milionů Kč bylo o dost více peněz, než dnes. Přesto je na poměry větrných tunelů hodně drahý.
Za vysokou cenou stojí komplexnost zařízení. Honda tunel rozdělí na čtyři separátní oddělení, která budou dokonale zabezpečena kvůli možné průmyslové špionáži. Japonci totiž nehodlají tunel využívat pouze pro vývoj svých vozů, ale zároveň jej nabídnou k pronájmu i ostatním. Dalším triumfem pak budou schopnosti tunelu, vzduch v něm totiž bude moci proudit rychlostí až 309 km/h, což je neobvykle mnoho.
Honda v případě vývoje masových dopravních prostředků počítá s pětipásovým zařízením a do hry bude zapojen i unikátní systém mikrofonů a kamer, který značce umožní dosáhnout dokonalého odhlučnění uvnitř i optimální aerodynamické efektivity zvenčí. Japonci navíc chtějí v tunelu testovat nejen produkční vozy, ale i supersporty či závodní speciály. Právě v případě soutěžních strojů či ladění odhlučnění interiéru má podle Hondy toto zařízení i dnes smysl a stejně argumentuje i Porsche, které si též nedávno nový tunel postavilo.
Jestli to dostatečně ospravedlňuje třímiliardovou investici, posuďte sami, víme ale jistě, že minimálně Jaguar s Teslou by nesouhlasily. Britové zatvrzele opakují, že tunel při vývoji nových modelů nepoužívají v žádné fázi a nemají problém ani s hlučností, natož pak aerodynamickou efektivitou - též jeho XE patří k vozům s nejmenším koeficientem odporu vzduchu. A Tesla nejenže čistě na počítačích řeší aerodynamiku, v případě nového Model S dokonce virtuálně přeskočí i prototypovou fázi, o čemž Jaguar s Land Roverem teprve sní.
Na bližší informace si musíme počkat, prozatím tedy již jen zmíníme letní zahájení stavebních prací. Kdy ovšem bude tunel dokončen, to oznámeno nebylo. Ferrari jeho výstavba trvala přibližně tři roky, v to je ale započítán i čas potřebný k samotnému návrhu vzhledu tunelu. Honda by tedy měla vše stihnout podstatně rychleji.
Honda chystá nový větrný tunel, kde bude ladit masové modely, sportovní vozy i závodní speciály
Investice Hondy právě tímto směrem je zvláštní, Ferrari už zanevřelo i na svůj noblesní větrný tunel...
...a jde cestou virtuálního vývoje. Tesla a Jaguar dokonce žádný tune nemají a Jaguar u XE či Tesla v případě Model S konstatují, že v průběhu vývoje nepoužily v žádné fázi ani jakýkoli jiný
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 9 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 10 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB