Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Hyundai dokončí svůj „diesel na benzin“, našel pro něj nečekaného podporovatele
25.9.2018 | Petr Prokopec
Po zjištění všech úskalí poslali Korejci vývoj přelomového motoru před pár léty k ledu. Teď jej znovu vrací do vývoje, pomocnou ruku jim totiž podaly americké úřady.
Mohou spalovací motory přežít? Pokud se zeptáte především evropských politiků či ekologických aktivistů, dostanete jednoznačně zápornou odpověď. Dle tohoto tábora zkrátka jsou benzinové a dieselové agregáty překonány a musí ustoupit „čistším” technologiím. V zámoří ale evidentně panují jiné nálady. Svědčí o tom grant, který dostalo Hyundai od amerického ministerstva pro energie. Na vývoj alternativního ústrojí totiž nemíří.
Částka ve výši 4,95 milionu dolarů (cca 107,8 milionu korun) je určena k dalšímu vývoji „dieselu na benzin“. Hyundai chce stejně jako Mazda zamířit do vod homogenního spalování, tedy směrem, jakým byly zacíleny také koncepty DiesOtto od Mercedesu a HCCI od General Motors. Prozatím se jen Japoncům podařilo dotáhnout vše do produkční reality, i když to s několika „ale” - SkyActiv-X od Mazdy v prodeji stále ještě není a i když se do něj dostane, nepůjde o stoprocentně vznětový benzin, motor dále používá svíčky, třebaže ne klasickým způsobem.
Konkurenci ale dnes nechme být, místo toho se zaměřme na samotné Korejce. Ti na sklonku roku 2016 na technickém sympoziu oznámili, že jejich motor GDCI (zkratka pro Gasoline Direct Injection Compression Ignition) oznámili, že tlaky ve válcích jsou při snaze o vznícení paliva za pomoci komprese enormní. Bylo proto potřeba zesílit blok, hřídel a ložiska na úroveň dieselových motorů. Kvůli tomu vzrostla hmotnost i náklady.
Problémům ale zdaleka nebyl konec. Obecně totiž motory s přímým vstřikováním paliva produkují pevné částice. V případě jednotky GDCI ale vše bylo ještě umocněno, což si vyžádalo příchod specifického filtru. Cena agregátu tak znovu letěla nahoru, přičemž o další zdražení se postaral kompresor. Hyundai totiž zjistilo, že jen s turbem nemá motor dostatečný tlak v nízkých otáčkách, a to ani při použití variabilního časování.
Veškeré tyto komplikace se zjevně ukázaly být v loňském roce nepřekonatelné, a proto Hyundai vývoj pohonné jednotky poslalo k ledu. Výše zmíněný grant je však důvodem, aby došlo k jeho znovuoživení. Korejci přitom budou na projektu pracovat po další tři roky společně s Technologickou univerzitou v Michiganu a společností Phillips 66. Vše pak - stejně jako dříve - bude mít pod taktovkou specialista na motory John Juriga.
Hyundai projektu evidentně věří, neboť s ním počítá ve svém plánu na příchod nových vozidel ohleduplných k životnímu prostředí. Těch má do roku 2025 dorazit osmatřicet, přičemž některé samozřejmě dostanou logo Kie či Genesis. V některých případech se o pohon postará hybridní či elektrické ústrojí, zbytek by ale měl dostat právě onen „diesel na benzin“. Tak uvidíme, zda se tak stane.





Korejci nově dostali grant od americké vlády, který by jim měl pomoci dovyvinout motor GDCI. Tomu se Hyundai věnovalo několik let, loni však projekt poslalo kvůli tehdy nepřekonatelným problémům k ledu
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo bude posledním šampionem MotoE? včera 22:08
- Záchranné laso pro Filipa Salače včera 11:36
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 5.11.2025
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 5.11.2025
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
Nejnovější články
Další na odstřel: Ford má po letech ztrát a trápení bez náhrady ukončit výrobu svého klíčového elektromobilu
před 2 hodinami
Původně jen elektrický silák se začal prodávat i ve spalovací verzi. A najednou je z něj nejlevnější takhle silné a rychlé auto
včera
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
včera
A tak se to prostě stane: Automobilka odpískala příchod hned dvou hotových elektrických modelů pro nezájem
včera
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
