IEA popsala reálný dopad rozmachu SUV, naprosto popírá veškeré ostatní snahy

Žijeme v době, kdy se výrobci aut pokouší zvýšit jejich provozní efektivitu tisícem drobných vylepšení, současně ale prodávají stále více SUV, která jsou o desítky procent „užranější”. Jak to jde dohromady? Podle studie IEA vůbec nijak.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

IEA popsala reálný dopad rozmachu SUV, naprosto popírá veškeré ostatní snahy

16.10.2019 | Petr Prokopec

Žijeme v době, kdy se výrobci aut pokouší zvýšit jejich provozní efektivitu tisícem drobných vylepšení, současně ale prodávají stále více SUV, která jsou o desítky procent „užranější”. Jak to jde dohromady? Podle studie IEA vůbec nijak.

Již mnohokrát jsme zmínili, že podobu současného automobilového světa do značné míry formuje obrovský zájem o SUV. To pro automobilky představuje na jedné straně dobrou zprávu, neboť s těmito vozy jsou povětšinou spojeny vyšší marže. Nicméně na druhou stranu je třeba mluvit také o problémech, které spočívají ve vyšší spotřebě a emisích. Ač na nás tedy ze všech stran útočí downsizing, hybridizace a elektrifikace, celková produkce CO2 narůstá. To není dobré jak pro výrobce, jimž stále větší měrou hrozí mnohdy až likvidační pokuty, tak pro samotné životní prostředí.

Nově tu máme zprávu Mezinárodní energetické agentury IEA, jenž vyrukovala se suchými a vlastně i poněkud strašidelnými čísly. Aktuálně totiž po světě jezdí více než 200 milionů SUV. Tyto vozy navíc od roku 2010 celosvětově tvoří 60 procent všech nových aut. To znamená, že za poslední dekádu takřka dvě ze tří prodaných aut disponovala zvýšeným podvozkem a zvýšenou stavbou karoserie. Zájem o ně má navíc celý svět od Ameriky přes Evropu až po Afriku nebo Čínu, kde jsou považovány za symbol společenského úspěchu.

Výsledkem tohoto navýšeného zájmu je zhoršování životního prostředí, spotřeba SUV je totiž v průměru o čtvrtinu vyšší než u tradičních osobních aut střední třídy. Jakkoliv tedy agentura IEA uvádí, že úsporné malé vozy dokázaly zredukovat spotřebu o více než dva miliony barelů ropy denně a elektrifikovaná auta (tím jsou míněny i hybridy) vyžadují dokonce méně než 100 tisíc barelů denně, auta se zvýšenou stavbou karoserie veškeré úspory negují. Ve zprávě je totiž zmíněno, že SUV zvedly mezi roky 2010 a 2018 spotřebu ropy o 3,3 milionu barelů denně.

IEA přitom dodává, že pokud poptávka po SUV bude pokračovat stávající měrou, pak do roku 2040 tyto vozy dále navýší denní spotřebu ropy o další 2 miliony barelů. Tím mají být zcela vymazány úspory, o něž se má zasadit skoro 150 milionů elektrických aut, jenž mají dle agentury do té doby po silnicích jezdit. Jde navíc pochopitelně o odhad IEA a zatím nic nenasvědčuje tomu, že by šlo o reálně dosažitelný stav.

Agentura jako jisté řešení vidí elektrická SUV, s nimiž chtějí vyrukovat snad všichni výrobci. Je ale nutné podotknout, že s těmi je spojena ještě vyšší hmotnost než s těmi, jenž jsou osazené běžným spalovacím ústrojím. Jakkoliv tedy „žerou“ elektřinu, budou ji vyžadovat daleko více. Zvyšovány tak budou nároky na její výrobu, což nás znovu dostává do začarovaného kruhu, ze kterého bude velmi těžké uniknout.


IEA popsala reálný dopad rozmachu SUV, naprosto popírá veškeré ostatní snahy - 1 - Skoda SUV portfolio 2019 01IEA popsala reálný dopad rozmachu SUV, naprosto popírá veškeré ostatní snahy - 2 - Skoda SUV portfolio 2019 02IEA popsala reálný dopad rozmachu SUV, naprosto popírá veškeré ostatní snahy - 3 - Skoda SUV portfolio 2019 03IEA popsala reálný dopad rozmachu SUV, naprosto popírá veškeré ostatní snahy - 4 - Skoda SUV portfolio 2019 04IEA popsala reálný dopad rozmachu SUV, naprosto popírá veškeré ostatní snahy - 5 - Skoda SUV portfolio 2019 05IEA popsala reálný dopad rozmachu SUV, naprosto popírá veškeré ostatní snahy - 6 - Skoda SUV portfolio 2019 06IEA popsala reálný dopad rozmachu SUV, naprosto popírá veškeré ostatní snahy - 7 - Skoda SUV portfolio 2019 07IEA popsala reálný dopad rozmachu SUV, naprosto popírá veškeré ostatní snahy - 8 - Skoda SUV portfolio 2019 08IEA popsala reálný dopad rozmachu SUV, naprosto popírá veškeré ostatní snahy - 9 - Skoda SUV portfolio 2019 09
Velký zájem o SUV je vidět i na nabídce Škody, která jich nabízí stále více. Právě tento typ vozů ale maže veškeré benefity z hlediska spotřeby, jichž výrobci dosáhli za pomoci malých aut a elektromobilů

Zdroj: IEA

Petr Prokopec

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama