Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Náhoda? Nový Mercedes G modernizovali podobně jako kdysi tuto Ladu Niva
31.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Mercedes si musel při úvahách nad ztvárněním nového Géčka protrpět své, až to možná přišlo. A i kdyby ne, Lada by to jako Mercedes udělat mohla.
Před pár týdny Mercedes s velkou pompou představil modernizovanou třídu G. Oficiálně ji sice prohlásil za pouhý facelift, ale v reálu jde o nové auto. Ze starého provedení zůstaly zachovány jen dvě viditelné věci - kliky dveří a plastový výlisek na zadním sloupku. Vše ostatní se ale dočkalo nahrazení novými komponenty, ať již mluvíme o panelech karoserie, architektuře interiéru, podvozku či prozatím jediné nabízené pohonné jednotce.
Třícípá hvězda tak rázem ukázala světu, jak úspěšně omladit legendu. Závistí muselo puknout především vedení Land Roveru, neboť inovovaný G-Wagen byl jasným důkazem skutečnosti, že Defender zamířil do důchodu předčasně. Nejspíše i proto se jej Britové rozhodli nakrátko vzkřísit a rok po zavření montážní linky oznámili, že k mání bude nová limitovaná edice, která navíc poprvé v historii nabídla osmiválec.
Kde je ale skutečný začátek tohoto příběhu? Pohled na nový Mercedes třídy G nám připomněl roky staré dílo jednoho ukrajinského nadšence, který si během první poloviny této dekády modernizoval Ladu Niva. Jeho práce tehdy obletěla svět a lidé od Mercedesu ji museli vidět též. Byl jim tento stroj inspirací, když vymýšleli, jak modernizovat Géčko? Tato konkrétní Niva šla totiž úplně stejnou cestou - zůstala dále technicky nekompromisní, osvěžila ale design tak, že na jednu stranu pořád vypadá jako Niva a na druhou působí nesrovnatelně moderněji. A pak jsou tu velice podobně pojatá přední světla.
Neříkáme, že to tak bylo, je to možná divoká úvaha, ale kdo ví, designéři hledají inspiraci na různých místech a pohled na ženu vždy nemusí být tím pravým. Ať tak či onak, právě Niva by se nyní naopak mohla inspirovat krokem Mercedesu a sáhnout po podobné proměně. I v jejím případě by byla na čase a Lada o ní už nějakou dobu opravdu mluví. Jenže jak ukazují problémy Land Roveru, který ví, že novým Defenderem zklame a jeho příchod možná i proto oddaluje, musí to vzít za správný konec.
Vůbec poprvé se Niva ukázala v roce 1977, na trh tedy dorazila dokonce o dva roky dříve než původní G-Wagen. Loni pak oslavila 40. výročí, přičemž původně měla Lada přijít s novou generací právě u příležitosti tohoto jubilea. Nicméně trh s auty se v Rusku v posledních letech pohyboval na úplném dně, zejména vlivem špatné ekonomiky, která byla pro změnu zapříčiněna okupací Krymu a následnými sankcemi.
AvtoVAZ se tedy ve vývoji zpozdil, přičemž momentálně nikdo neví, kdy by se nová Niva měla objevit. Nové informace ale naznačují, že se tak nestane letos, jak zněl původní plán, ale do dvou let. Zatím nedokážeme posloužit věrohodnými informacemi, ty dostupné ale hovoří o použití platformy mateřského Renaultu s motory uloženými napříč, nižší hmotnosti a pohonnými jednotkami aliance Renault-Nissan. Krom manuálu má být k dispozici i automatická převodovka a možná rovněž s pohonem 4x2. A také mnohem luxusnější interiér.
Taková proměna vadit může a nemusí, záleží na tom, jestli si Niva uchová své vlastnosti. Klíčový pro zachování jejího statutu bude ovšem vzhled, který je v případě Nivy ještě podstatnějším faktorem než u Mercedesu G a Land Roveru Defender. Tyto vozy oslovují globální publikum a pokud selžou na jednom trhu, mohou na tom druhém zazářit. Niva ovšem musí zabodovat především doma, kde je národním pokladem.
Bude tedy zajímavé sledovat, kam až se AvtoVAZ pokusí zajít a zda zvolí radikální změnu či jestli zůstane pouze u evoluce. Vůbec bychom se však nezlobili, kdyby přednost dostala druhá zmíněná varianta, která by si mohla vzít příklad jak z třídy G, tak onomu ukrajinskému pokusu o modernizaci, který si můžete prohlédnout níže. Vypadá správně retro i moderně a zejména LEDky s robustní maskou vozu sluší. Byla by to další ukázka toho, že legendu lze udělat novou a přitom tu starou nezabít...
Už před léty se ukrajinský nadšenec pochlubil vlastnoručně modernizovanou Ladou Niva. Slušelo jí to...
...a Mercedes třídy G nyní zamířil velmi podobným směrem. Ať už se sám inspiroval nebo ne, Lada by se tohoto postupu mohla držet
Pokud byste si snad chtěli doma moderní Nivu stvořit sami, zde je pár obrázků z příprav
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 8 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 10 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 11 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz