Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jak drahé je vlastnit kolekci cenných aut a motorek? Není to zase takový med
21.1.2019 | Petr Miler
Sbírat zajímavá auta, užívat si je a těšit se z růstu jejich hodnoty vypadá jako dokonalý návod na bezstarostný život. Pozadí takového automobilového bytí je ale komplikovanější, než se zdá.
Kdo z vás, kterým koluje benzin v žilách, alespoň na chvíli nezatoužil být jedním z oněch automobilových sběratelů, o kterých pravidelně píšeme? Znamená to mít peníze na to si taková auta vůbec moci pořídit, znamená to mít možnost vytáhnout z garáže a osedlat spoustu zajímavých strojů a ke všemu - pokud zvolíte ty správné vozy - na všem ještě vydělávat, neboť cokoli zajímavějšího na čtyřech kolech zejména v posledních letech výrazně roste na ceně.
Jedním z takových sběratelů je Harry Metcalfe, který založil, proslavil a pak prodal britský automobilový časopis Evo. Dnes žije na své farmě, na které našla útočiště i jeho relativně (opravdu relativně...) malá sbírka zajímavých aut a motorek, který čítá 30 převážně starších strojů. Nejde o nic obyčejného, je tu několik Lamborghini, Ferrari, Lotus, Rolls-Royce, Jaguary a řada dalších zajímavých vozů, které si můžete prohlédnout níže. Přesto tu není žádný extrémně cenný exot, nic jako předválečné Bugatti nebo Ferrari 250 GTO.
Podstatné je, že Harry na rozdíl od některých jiných majitelů podobných kolekcí s těmito auty jezdí. Není to člověk, který by si koupil Lamborghini místo obrazu, je to automobilový nadšenec, a tak chce mít tato auta především pro to, pro co byla stvořena, tedy pro ježdění. Právě to ale činí ze sbírání jakkoli většího počtu vozů docela drahý špás - musíte je pojistit, udržovat při životě pravidelnými servisy, měnit jejich pneumatiky a další spotřební materiál a čas od času i řešit nějaký problém.
Harry, který nyní na Youtube provozuje kanál Harry's Garage, se právě jeho prostřednictvím nyní podělil o to, kolik jej údržba celé kolekce stála za minulý rok. Podle jeho propočtů jde celkem o více než 50 tisíc liber, tedy přes 1,45 milionu Kč. Jinými slovy, bylo třeba počítat s výdajem přes 120 tisíc korun každý měsíc, aby tato vážně ještě celkem skromná kolekce vůbec dále existovala ve stavu, kdy je jednotlivá auta možná používat.
Něco takového znamená, že musíte mít pořád dost vysoké příjmy, abyste si něco takového mohli dovolit. A nebo s auty aktivně obchodovat, abyste prodávali ta dražší a kupovali levnější a z výnosů financovali provozní náklady. Jistotu, že se to povede, ale nikdy nemáte.
Pochopitelně, nechceme Harryho Metcalfa ani jiné sběratele litovat, špatně se nemají. Jak ale praví zkušení, mít majetek znamená mít problémy a případ automobilových sbírek není výjimkou - sama se taková auta leda rozpadnou a s Harryho informacemi možná snáze pochopíte, proč jsou některé, i o hodně větší kolekce čas od času nalezeny v dezolátním stavu. Někdo prostě neměl miliony ročně na to, aby je udržoval fit...
Harry Mercalfe má zajímavou sbírku aut, která rozzáří úsměv na tváři snad každému automobilovému fandovi. Náklady na její udržování při životě nadšení poněkud zchladí
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 2 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 3 hodinami - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:02 - Vrooom
- Výběr Hybrid auta 04.26. 08:07 - nostromo23
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam
- Jak odstranit zaschlý vosk z kapoty auta? Prosím o radu 04.26. 07:46 - nostromo23
- Jak snižovat spotřebu 04.26. 07:41 - nostromo23
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.