Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jak lidé žijí s běžnými auty v teplotách -50°C? Používají věci, které u nás neznáme
25.1.2019 | Mirek Mazal
Dnešní ráno bylo v České republice velmi chladné, na některých místech by ale i teploty mezi 10 a 20 stupni pod nulou považovali za teplo. Také tam jezdí s auty a nejde o polární speciály.
Sibiřský region Jakutsko je součástí Dálněvýchodního federálního okruhu. Největší z republik Ruské federace má pro nás nepředstavitelnou rozlohu, však zabírá hned tři časová pásma. A jeho severní i střední část leží v pro nás podobně nepředstavitelně studené oblasti. Necelá polovina spadá do arktické oblasti, což znamená věčně zmrzlou půdu a místo asfaltu led se sněhem. Není divu, když průměrné lednové teploty se pohybují mezi -28 a -47 °C, to je ale jen průměr. Extrémy jsou jinde a v roce 1926 tam teploměr ukázal rekordních -71 °C.
Majitelka Toyoty Yaris z roku 2005, která se v Rusku prodává jako Vitz, veřejnosti v teplejších krajinách přiblížila život každodenního řidiče obyčejného hatchbacku s litrovým motorem, který parkuje na ulici. Bez zvláštního přístupu by s ním ale nedojela nikam, auto je třeba nějakým způsobem před nástrahami okolního prostředí chránit. Na výběr jsou tři možnosti: nezávislé topení, elektrický ohřev, nebo prošívaná pokrývka. Obvykle je ale potřeba kombinace dvou, a tak místní řidiči bez vlastní garáže dopřávají vozům povětšinou speciální textilní deky, které musí při každém delším stání na auto nainstalovat.
Žena s malou Toyotou se jmenuje Nataša a první roky v mrazivém pekle zkoušela vyzrát na zimu triky známými i od nás, k úspěchu to ale nevedlo. Nakonec si tedy psi nezávislý ohřev, jenže ani tento systém sám o sobě na kruté podmínky Sibiře nestačil. Proto přišla na řadu speciální deka. Pomyslný stan vyšel na 11 300 rublů (3 800 Kč) a zahalí celý Yaris od hlavy až k patě.
Nataša vozí složenou pokrývku na střeše, protože uvnitř zabere moc místa a je třeba ji mít pořád s sebou. Natáhnout ji po nacvičení netrvá déle než 10 minut, jen nesmí opomenout gumovou trubku prodlužující výfuk, aby výfukové plyny nezůstávaly pod přikrývkou. Stejně tak je nezbytné ji při odjezdu odstranit, jinak by o ní mohla přijít a při dalším staní nemohla deku dokonale využít. Jednoduché a relativně levné vnější krytí celého vozu pomůže k lepší práci nezávislého topení. Deku je potřeba jednou za měsíc nechat pořádně vyschnout, protože časem nasákne a ztěžkne do takové míry, že práce s ní je pro křehkou dívku příliš náročná.
Bez zahalení do textilního krytu teploměr automobilu narážel na dolní mez toho, co je schopen vydržet, po instalaci prošívaného obalu na karoserii se pod kapotou udrželo -25 stupňů Celsia při venkovní teplotě -50 °C. Jen tak je možné udržet vůz ve stavu, kdy k němu s pomocí alespoň občasného benzínového vytápění motoru může ráno vcelku komfortně odjet. Tedy, po odstranění deky a trubky z výfuku. A pak si stěžujte, že jste ráno museli škrábat okna v 10 pod nulou...






Teplou pokrývku si řidička z Jakutska vozí na střeše. Nemá ji pro sebe, ale pro svoji Toyotu do ledového podnebí Sibiře







Důvodem jsou extrémní zimy, se kterými si samo neporadí ani nezávislé topení
Zdroj: Drom
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu včera 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů včera 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada 4.11.2025
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
před 10 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 11 hodinami
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
včera
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 22:08 - mafel
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.05. 18:48 - pavproch
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
