Jak moc zvyšují spotřebu aut nové testy? Máme v rukou první zcela jasná čísla

Od září se měří udávaná spotřeba aut novým testem, dosud však všechna prošla jen tím starým nebo jen tím novým. VW up! GTI jako první absolvoval oba.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Jak moc zvyšují spotřebu aut nové testy? Máme v rukou první zcela jasná čísla

5.12.2017 | Petr Prokopec | 33 příspěvků

Od září se měří udávaná spotřeba aut novým testem, dosud však všechna prošla jen tím starým nebo jen tím novým. VW up! GTI jako první absolvoval oba.

Před několika málo hodinami jsme si mohli představit finální produkční verzi Volkswagenu up! GTI a přidat i jeho cenu. Ta startuje na částce 16 975 Eur (cca 434 tisíc korun), což není zrovna málo, jakkoliv duchovní nástupce původního „GéTéÍčka“ slibuje nemalou porci zábavy. Díky přeplňovanému litrovému tříválci naladěnému na 115 koní a 200 Nm se nejmenší prcek v nabídce značky dostane na stovku již za 8,8 sekundy při cestě za maximálkou 196 km/h.

Krom toho VW zveřejnil také průměrnou spotřebu, jenž se pohybuje mezi 5,5 a 5,7 litry na sto kilometrů. To v rámci emisí CO2 odpovídá 127 až 129 g/km, přičemž s danými hodnotami lze prý počítat rovněž v reálu - automobilka totiž musela již přistoupit k homologaci dle metodiky WLTP. A právě tím nám jako vůbec první výrobce dává jasné vodítko k tomu, jak se udávaná spotřeba aut s novými testy změní.

Totiž, up! GTI se do prodeje doslova belhal, a tak ještě předtím absolvoval oficiální měření spotřeby dle staršího cyklu NEDC. Je tak skutečně úplně prvním autem, které prošlo pod dohledem automobilky jak jednou, tak druhou měřící procedurou a máme tedy v rukou dva plně srovnatelné výsledky. Ten starší zněl: 4,8 l benzinu na 100 km v kombinaci resp. emise 110 g/km.

Máme tu tedy více než 15procentní nárůst, za kterým stojí zcela jiné principy testování spotřeby automobilů. V režimu WLTP se totiž jezdí vyšší rychlosti, dochází také k ostřejší akceleraci i deceleraci a vozy jsou navíc měřeny se základní výbavou i v „plné polní“, aby byly pokryty veškeré možné situace. Proto je v rámci emisí CO2 uváděno pásmo, nikoliv jediná konkrétní hodnota jako u NEDC, jenž byl zaveden v roce 1997.

Je přitom třeba dodat, že 15 % je opravdu hodně, automobilky totiž původně počítaly s tím, že změna měřícího cyklu sebou přinese jen zhruba tříprocentní zvýšení spotřeby a emisí. Někdo samozřejmě může namítnout, že se jedná o GTI, tedy o sportovnější model, pročež by ostatní verze neměly doznat takového nárůstu. Nicméně pod kapotou hatchbacku bije litrový tříválec, tedy jednotka, jenž vznikla právě kvůli snížení spotřeby. A právě tito prckové mají mít v testech testech největší problém. A zjevně ho mají.

Můžeme tedy předpokládat, že v příštích letech VW - stejně jako ostatní výrobci - nejenže skončí s downsizingem, bude muset ještě více tlačit do popředí elektrifikaci a s ní spojené „bezemisní“ automobily. Jen díky nim dosáhne na tzv. superkredity, které budou muset kompenzovat značnou část portfolia značky. Pokud bychom totiž o 15 procent navýšili emise verze up! spalující zemní plyn, pak se z 82 gramů dostaneme na 95 g/km, tedy na vyžadovaný průměr pro rok 2021. To pořád nic neřeší - bavíme se o ekologické verzi nejmenšího modelu VW, zdaleka ne průměru.

Jsme tedy vskutku zvědavi na „závody ve zbrojení“, jenž odstartují 1. září příštího roku, od kdy jsou testy WLTP povinné pro všechny nové automobily, nejen pouze pro ty nově homologované. Podobu aut to může znovu rychle a drasticky změnit...

Jak moc zvyšují spotřebu aut nové testy? Máme v rukou první zcela jasná čísla - 1 - VW up GTI nove zacatek prodeje 01Jak moc zvyšují spotřebu aut nové testy? Máme v rukou první zcela jasná čísla - 2 - VW up GTI nove zacatek prodeje 02Jak moc zvyšují spotřebu aut nové testy? Máme v rukou první zcela jasná čísla - 3 - VW up GTI nove zacatek prodeje 03Jak moc zvyšují spotřebu aut nové testy? Máme v rukou první zcela jasná čísla - 4 - VW up GTI nove zacatek prodeje 04Jak moc zvyšují spotřebu aut nové testy? Máme v rukou první zcela jasná čísla - 5 - VW up GTI nove zacatek prodeje 05Jak moc zvyšují spotřebu aut nové testy? Máme v rukou první zcela jasná čísla - 6 - VW up GTI nove zacatek prodeje 06Jak moc zvyšují spotřebu aut nové testy? Máme v rukou první zcela jasná čísla - 7 - VW up GTI nove zacatek prodeje 07Jak moc zvyšují spotřebu aut nové testy? Máme v rukou první zcela jasná čísla - 8 - VW up GTI nove zacatek prodeje 08Jak moc zvyšují spotřebu aut nové testy? Máme v rukou první zcela jasná čísla - 9 - VW up GTI nove zacatek prodeje 09Jak moc zvyšují spotřebu aut nové testy? Máme v rukou první zcela jasná čísla - 10 - VW up GTI nove zacatek prodeje 10Jak moc zvyšují spotřebu aut nové testy? Máme v rukou první zcela jasná čísla - 11 - VW up GTI nove zacatek prodeje 11Jak moc zvyšují spotřebu aut nové testy? Máme v rukou první zcela jasná čísla - 12 - VW up GTI nove zacatek prodeje 12Jak moc zvyšují spotřebu aut nové testy? Máme v rukou první zcela jasná čísla - 13 - VW up GTI nove zacatek prodeje 13Jak moc zvyšují spotřebu aut nové testy? Máme v rukou první zcela jasná čísla - 14 - VW up GTI nove zacatek prodeje 14Jak moc zvyšují spotřebu aut nové testy? Máme v rukou první zcela jasná čísla - 15 - VW up GTI nove zacatek prodeje 15Jak moc zvyšují spotřebu aut nové testy? Máme v rukou první zcela jasná čísla - 16 - VW up GTI nove zacatek prodeje 16Jak moc zvyšují spotřebu aut nové testy? Máme v rukou první zcela jasná čísla - 17 - VW up GTI nove zacatek prodeje 17Jak moc zvyšují spotřebu aut nové testy? Máme v rukou první zcela jasná čísla - 18 - VW up GTI motor perex
VW up! GTI je dle nové metodiky měření spotřeby WLTP a emisí CO2 o 15 procent horší než v rámci procedury NEDC

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 33 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše