Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jak se změnily různé modely aut za posledních 10 let? Některé jsou k nepoznání
18.6.2019 | Mirek Mazal
Deset let se v životě člověka zdá být velmi krátkým obdobím a v životě aut ještě kratším. I proto není těžké zapomenout, jakou proměnou některé modely prošly.
Sociální sítě letos zavalila vlna fotografií srovnávajících podoby uživatelů dnes a před deseti léty. Do této zvláštní zábavy se zapojily miliony lidí, kteří se zasmáli nad vlastním vzhledem v době, kdy přestala platit slovenská koruna, Barack Obama stanul v čele USA a prezident Václav Klaus podepsal Lisabonskou smlouvu.
Porovnání lidského vzezření způsobilo pobavení, ale co takhle srovnat stejným stylem modely osobních aut, které poslední dekádu přečkaly v nabídce jednotlivých automobilek? Jednotlivé modely také prošly evolucí, jen se vývoj netýkal všech rovnoměrným způsobem. Můžeme srovnat 10 masově prodávaných modelů a podívat se, kteří designéři usnuli na vavřínech a kteří se tvarovým inovacím věnovali poněkud intenzivněji.
1. Fiat Panda
Malý městský automobil nikdy nebyl určen dřevorubcům do lesa, ale spíše měl sloužit něžnému pohlaví. Model z roku 2019 to ukazuje na moderních tvarech citlivě zaoblených linek. Verze z roku 2009 dnes vypadá staře, nudně a bez špetky radosti, která se projevuje u následníka.

2. Ford Mustang
Mustang před deseti lety u evropských prodejců Fordu v nabídce nebyl, protože by jeho kvalita neobstála vůči místní konkurenci. Byl to ale jen jeden z důvodů absence na starém kontinentu, dalším opodstatněním byl příliš strohý design ochuzený o nápadité prvky. Novější typ se dostává zase na opačnou stranu problémové barikády, nápadů je místy možná až moc.
3. Kia Sportage
Kia Sportage modelového roku 2009 vypadá ve srovnání se současným protějškem velmi zastarale až historicky. Nejlépe to dokresluje posun, který korejské automobilky i za posledních 10 let zaznamenaly. Vnější změny doprovázely technické inovace, které se za několik let směle vyrovnaly nejlepším technologiím na trhu.
4. Mercedes-Benz třídy A
Existuje méně vozidel, které v průběhu času tak změnily identitu jako právě Mercedes třídy A. Původně MPV s ambicemi zalíbit se spíše starší generaci řidičů, se změnilo na elegantní součást německé prémiové automobilky bojující spíše o mladší klientelu v nižší střední třídě.
5. Mercedes-Benz třídy E
Další příklad od společnosti Daimler vypustil z charakteristického vzhledu čtveřici hlavních světlometů. Designový přešlap ukořistila Škoda Octavia, kdežto Mercedes upřednostnil vyhlazené plochy a méně řezané přechody. Portfolio značky se obecně značně unifikovalo a rozdíly mezi jednotlivými modely se smazávají.
6. Mini
Vzhled se od roku 2009 téměř nezměnil. Stejné pohledy mají co do činění s tradicí. Mini chce zůstat rozeznatelné na první pohled, i když několik variant podlehlo modernímu vábení. Odhodlání dodržet typické prvky zatím definitivně nezmizelo.
7. Renault Twingo
Roztomilé Twingo jede na stejné vlně každým rokem. V nabídce zůstaly veselé odstíny laku, aby bylo jasné, kam Renault s tímto úmyslem zaměřuje svoji pozornost. Kratší přesuny s úsměvem na tváři je přesně to, co se hodí nejvíce. Současná generace vznikla společně s technologií Smartu, proto se pod pestrobarevným opláštěním skrývá úplně jiná technika.
8. Toyota RAV4
Před deseti lety vypadala Toyota RAV4 docela dobře, vedle dnešní generace ale působí jak z minulého století. Futuristickou karoserii stylově doplňuje hybridní technologie, japonská automobilka se drží v čele používání pokrokových řešení a kompaktní SUV je toho zdárným důkazem.
9. Volvo S60
Zdánlivě nadčasová elegance ze Švédska dnes vyzařuje zastaralou auru dřívější doby. Nové Volvo S60 vychází z předchůdce, dle tradice trhu zmohutnělo, ale zachovalo si všechny bezpečnostní přednosti, kvůli kterým se prodává od roku 2000. Při pohledu na současnou podobu je snadné předpokládat další úspěšnou kariéru.
10. Volkswagen Passat
Klasik dozrál do elegance, kterou v některých generacích postrádal. Designéři podtrhli elegantní tón, ve srovnání s někdejší generací B6 ale obětovali toho času typická zadní kulatá světa. Velkou invenci tu přesto nevidíme - tvůrci Passatu musí být opatrní, aby nezradili hromadu věrných majitelů, kteří kupují nové generace tak nějak ze zvyku.
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
28.4.2025Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho včera 23:23
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey včera 10:00
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
Nejčtenější články
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
1.4.2025Zlobil? Šéf Seatu po kritických slovech na adresu elektromobilů a EU náhle s okamžitou platností skončil
1.4.2025Uniklý ceník příplatků Bugatti Tourbillon ukazuje, jak moc jsme všichni chudí, kupec Ferrari by neměl ani na lepší lak
1.4.2025Tohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
1.4.2025Giugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
1.4.2025
Živá témata na fóru
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.29. 21:40 - jerry
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha