Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jak Škoda testuje motory pro svá auta? Její zařízení připomene scény z Golema
2.12.2018 | Mirek Mazal
Trochu jako filmová pekárna s Golemem připojeným k peci vypadá jinak nepřístupné zařízení, v němž Škoda vyvíjí a dále testuje motory pro svá auta i vozy koncernu VW.
Každá automobilka se snaží dosáhnout co nejvyšší kvality svých vozů. Často máme tendenci za výsledkem vidět hlavně úroveň produkce, ani ta nejpečlivější výroba a montáž ale nepomůže tam, kde není pořádný technický základ přicházející z vývoje. Ten probíhá do značné míry mimo pozornost okolního světa, o to cennější je tedy možnost podívat se do centra vývoje motorů Škody, které ukazuje, jak jsou vyvíjeny nové či upravovány existující pohonné jednotky právě s cílem dosáhnout jejich maximální kvality.
Pro Škodu je to jedno z veledůležitých míst, protože pohonné jednotky jsou stále srdcem aut. Jsou tím nejdražším a zákazníky často nejintenzivněji vnímaným prvkem celého vozu, proto je jejich kvalita nezřídka rozhodující při posuzování uspokojivosti celého auta.
Většina motorů škodovek pochopitelně pochází od koncernu VW, za jejichž primární vývoj česká automobilka neodpovídá, jejich finální naladění ale probíhá zde. A v České republice se i nadále vyvíjí zcela specifické motory. Škoda pracuje na benzínových motorech s vícebodovým sekvenčním vstřikováním paliva MPI, které pak pohání modely napříč celým spektrem nabídky koncernu VW. U nás jsou nejznámější tříválce 1,0 MPI, globálně ale od Škody pochází i čtyřválce 1,4 MPI, 1,5 MPI a 1,6 MPI používané převážně mimo trhy Evropské unie, třeba i v Rusku nebo Indii.
Právě kvůli rozličným podmínkám panujícím na různých místech světa se musí jednotlivé součástky sladit do fungujícího celku. „Je třeba si uvědomit, že nejen předpisy, ale i třeba klimatické podmínky se v různých koutech světa dost výrazně liší. Motory musí být připraveny na rozdílné emisní normy, dramaticky odlišné teploty, vysokou nadmořskou výšku, rozdílnou kvalitu paliv nebo používání součástek od několika různých dodavatelů,“ přibližuje práci šéf vývoje motorů a podvozků Martin Hrdlička, mimochodem syn „otce” (takže vlastně i tak trochu bratr...) Škody Favorit.
Jak jsme již zmínili, na tomto místě probíhá rovněž přizpůsobení původem německých agregátů potřebám českých aut. Technici motorového centra v Mladé Boleslavi mají za úkol provést zástavby koncernových pohonných jednotek do chystaných modelů a upravit jejich naladění v závislosti na tom kterém modelu. Češi tedy musí připravit finální nastavení řídicí jednotky, řešení chlazení, výfukového a sacího systému a přitom věnovat pozornost stanoveným homologacím. Následná sériová výroba jedné řady nesmí předčasně pozbýt platnosti vůči stanoveným předpisům, naplánovaný výrobní proces by měl počítat s předpokládaným vývojem norem nejen v Evropě.
Náročný úkol pomáhá řešit 15 zkušebních strojů, jejichž prostřednictvím lze zkoumat motory s výkonem až 400 kW (544 koní) a točivým momentem maximálně 750 Nm. Na místě to vypadá tak, že každý stroj je postaven v jedné odhlučněné „cele”. Komplet motoru a testovacích mechanismů stojí na vzduchem odpružených litinových deskách vážících až 40 tun, aby se vibrace nešířily do budovy. Připojená vzduchotechnika odsává spaliny výfuku pryč z místnosti. Každý zkušební prostor sledují kamery a je od zaměstnanců oddělen lepeným bezpečnostním sklem.
Agregáty do komory míří na paletách, příprava na akci trvá několik desítek hodin. Závěrečné uchycení na testovací stav trvá už jen chvíli, záleží na šikovnosti techniků, kteří musí před spuštěním procesu napojit elektrickou brzdu, také měřicí techniku, přívody pohonných hmot a zásobu chladicí kapaliny. Samotné testy pohonných jednotek pak řídí automatika.
Pod střechou Motorového centra se testují kromě motorů i převodovky a paliva (benzin, nafta, CNG, LPG, ethanol a palivo pro závodní motory), vedle centra tak vyrostly tanky na 50 tisíc litrů pohonných hmot. Každý zkušební stroj má vlastní přívod paliva a chladicí kapaliny. Ta přichází o teplotě 30 °C, pro mezichladiče a další součástky stačí 6 °C. Dýchatelné prostředí pro obsluhu zajišťují silné vzduchové komponenty, které dovedou vyměnit až 136 tisíc krychlových metrů vzduchu každou hodinu. Jistě pozoruhodné místo, které běžně zůstává lidem mimo vybrané zaměstnance Škody zcela zapovězeno.














Takhle to vypadá v motorovém centru škodovky, probíhá tu vývoj zcela nových motorů přímo od Škody i přizpůsobení těch od Volkswagenu pro potřeby českých aut
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
před 7 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
K mání je exportní Škoda Rapid 136 ve stavu nového auta, jedna z posledních vyrobených. I z jejího motoru by šlo svačit
6.10.2025
Firma začala v roce 2025 nabízet brutální motor 9,4 V8, prodává ho dokonce i ve verzi s turbem
6.10.2025
Automobilka sebrala novinářům auto půjčené na dlouhodobý test během servisu, už ho neviděli. Teď konečně zjistili, co se s ním stalo
6.10.2025
Věrnost zákazníků automobilovým značkám dál klesá, je to hlavně chyba automobilek samotných
6.10.2025
Němci varují před čínským obutím nového VW Tiguan, dostává ho z továrny. Dealer musel stesky nad ním smazat
6.10.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.06. 12:55 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 11.06. 12:52 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.06. 10:02 - řidičBOB
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.06. 09:48 - lylybrown
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
