Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jak to dopadne, když piloty dnešních F1 posadíte do starých formulí?
2.8.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(videa) Říká se, že piloti dávných F1 byli ti praví hrdinové, že se museli potýkat s auty, která by dnešní jezdci ani nezvládli. Realita? Podívejte se.
Spoustě lidí přijdou dnešní Formule 1 nezáživné. Prý mají nevýrazný zvuk, příliš snadno se ovládají a málokdy se na nich něco pokazí, což dohromady dělá z velkých cen o poznání sterilnější představení. Často si pak přisadí, že prát se klidně s více jak tisícikoňovými stroji v dobách, kdy byl elektronikou prošpikovaný leda vesmírný program NASA a automatické v ef-jedničkách nebylo ani řazení, vyžadovalo o poznání schopnější a odolnější piloty než dnes, kdy se místo vládce stroje hledá spíše člověk schopný optimální symbiózy s volantem o pětadvaceti tlačítkách.
Možná to vidíte stejně, možná ne. Obecně bychom řekli, že Formule 1 prošla jako všechno svým vývojem a v každé její éře vítězil člověk, který byl schopen nejlépe pracovat s tím, co je třeba, ať už to v tu či onu dobu znamenalo cokoli. Tohle je zkrátka subjektivní záležitost, přesto je zajímavá otázka, zda by dnešní piloti F1 dokázali zvládnout starší stroje a pokud ano, tak jak. Odpověď na ni zjevně nedala spát Mercedesu, který do tří svých starých formulí posadil piloty, kteří s jeho monoposty jezdí v F1 dnes. A vyslal je na deštěm smáčený Hockenheimring.
Těmi piloty byli Nico Rosberg z týmu Mercedes AMG Petronas, Pascal Wehrlein z týmu Manor a Nico Hülkenberg z týmu Sahara Force India. Jejich vozy pro onen den byly McLaren MP4/13 z roku 1998, Mercedes-Benz W194r z roku 1954 a Mercedes-Benz W25 z roku 1934. Kořením byl onen déšť, který ještě lépe prověřil, kdo si co s těmito stroji troufne.
Onen nejnovější, desetiválcový monopost z roku 1998 - mimochodem vůz, se kterým Mika Häkkinen získal titul mistra světa - od těch současných není zase tak daleko, třebaže je zajímavé znovu slyšet jek atmosférické jednotky. Osedlal ho Nico Rosberg a i když z toho sám měl radost, zase tak moc zajímavého nepřevedl, rok 1998 je prostě nedávno. Zbylá dvojice je o poznání zajímavější.
Pohled na jízdu Pascala Wehrleina dává zapravdu spíše těm, že dnešní piloti by svým někdejším předchůdcům zřejmě nedokázali konkurovat. Se strojem z roku 1954 jede velmi pomalu, což by se ještě dalo pochopit, evidentně jej ale příliš nezvládá. Že je Wehrlein poněkud „mimo”, naznačuje i to, jak se v posledním videu pozastavuje nad manuální převodovkou W194r. S tou zjevně neumí pracovat, dívá se za jízdy na její kulisu a neschopnost dát byť jen náznakem meziplyn při brzdění před šikanou dále škodí jeho už tak velmi nepřesvědčivé jízdě.
Nico Hülkenberg, o něco starší pilot, je na tom o poznání lépe, byť sedlá monopost ještě o 20 let dávnější - z roku 1934. Ani on se tedy do řazení dvakrát nehrne, jede ale citelně ostřeji, nestydí se ho poslat bokem či prohrábnout koly a vypadá to, že se za jeho volantem cítí docela dobře. Tedy, jednou jsou z toho hodiny, ale v nízké rychlosti a vůz zůstane na trati bez újmy na karoserii či mechanice.
„Je to, jako byste seděli venku, nemáte bezpečnostní pás,” popsal svou zkušenost Hülkenberg. A má pravdu, v „jeho” autě není opravdu nic, ani žádný pořádný štítek upravující proudění vzduchu. Jeho jízda je zřejmě nejzajímavější, ale podívejte se na všechny. I když to nejsou dokonalé pohledy, lepší příležitost vidět dnešní mladé piloty ve starých ef-jedničkách hned tak nedostaneme...




Setkání současných pilotů s dávnými F1 je zajímavé z podstaty
Nico Hülkenberg měl celé představení vcelku „na háku”
Pascala Wehrleina stará formule spíše vykoupala podobně jako okolní počasí
Zdroj: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Číňané po zkopírování Bugatti a Rolls-Royce měli obšlehnout také Bentley, nedivili bychom se už ničemu
20.10.2025Vtipálci ukázali riziko aut řízených nikým, desítky robotických taxíků zcela zablokovaly provoz a netušily, která bije
18.10.2025Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
16.10.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Škoda jako by na chvíli zapomněla, za co dnes kope, zničehonic začala vyzdvihovat přednosti dieselového auta
před hodinouToyota okouzlila sexy drsným offroadem pro dobrodruhy toužící po svobodě, vám ho ale neprodá
před 2 hodinamiMercedes začal prodávat nové základní CLA. S baterií odpovídající 15litrové nádrži je to neuvěřitelně předražená absurdita
před 4 hodinamiFotbalové hvězdy Realu Madrid si převzali nová BMW zdarma. Ukázali, že vkus buď nemají, nebo ho mít ani nemohou
před 5 hodinamiAlfa Romeo zrušila konec modelů Giulia a Stelvio, budou dál k mání i s motory V6. Nástupce musí předělat na „normální” pohon
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.22. 13:46 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 10.22. 11:39 - jerry
- Policejní kontroly a měření 10.22. 10:01 - Stepan
- Onboard videa 10.21. 21:10 - řidičBOB
- Škoda octavia 3 2013 1.2tsi 77kw 10.21. 19:44 - Hodir
- Řidiči, co to mají v ruce... 10.21. 19:25 - Snowman000
- BMW nebo AUDI - ojetý sporťák se zajímavou výbavou 10.21. 18:11 - vlachjir
- S větrem ve vlasech.... 10.21. 14:42 - pavproch