Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Statistika ukazuje, jaká auta skutečně řídí mladí a jaká starší lidé
12.2.2019 | Petr Miler
O některých značkách aut se říká, že oslovují leda penzisty, i jiných zase, že hlavně nevybouřené mladíky. Jde o pověry, nebo to statistika potvrzuje?
Říká se, že některé značky aut jsou pro mladé lidi a některými jezdí převážně starší řidiči. Občas to přiživuje marketing některých značek, někdy určité stereotypy podporují média a nejednou se o tohle téma opřel britský Top Gear, když ještě držel otěže Clarkson a spol. Leckdo tak řekne, že Mercedesy nebo Toyoty jsou pro staré a naopak BMW či Alfy Romeo pro omladinu. Ale je to tak ve skutečnosti?
Na to, jak to s průměrným věkem řidičů aut jednotlivých značek i typů skutečně je, se podívali lidé z Check24, firmy, která zprostředkovává obchod s kde čím a mezi tím i pojištěním aut. A zjistili někdy až pozoruhodné rozdíly. Člověk by čekal, že v celkovém průměru na tom budou všechna auta přibližně stejně, ale není tomu tak - některé značky a modely skutečně mají v oblibě starší řidiči a jiné naopak vyhledávají ti mladší.
Data pocházejí z pojistných smluv sjednaných touto firmou a zkoumaný vzorek je dost široký, takže nahodilá zjištění to nejsou. Do výsledků totiž byly zahrnuty jen značky a modely, kterých bylo v databázi smluv aspoň 1 000, takže realitě budou výsledky velmi blízké. Přesto je to jen statistika, průměrné hodnoty a i když jsou rozdíly v některých případech značné, jistě nebude problém potkat babičku v Seatu a třicátníka v Dacii. Podívejme se ale už na výsledky podrobně.
Značky a modely aut s nejvyšším průměrným věkem řidičů
V tabulkách níže vidíme, že v případě značek mají nejvyšší věkový průměr řidiči Jaguaru s 48,8 lety, následovaní značkami Dacia a Porsche. Jaguar a Porsche dávají smysl z mnoha důvodů, Dacia zde ale trochu překvapí. Odhadujeme, že tady vítězí preference jednoduchého a dostupného auta pro občasné ježdění, které prostě lepší než Dacia (a tím neříkáme, že jsou Dacie špatné) nemusí být. Mercedes ani Toyota zde nepřekvapí a vůbec většina tabulky docela koresponduje s tím, co se traduje.
Jednotlivé modely s nejstaršími majiteli vypadají trochu jinak, ale vážně jen trochu. Na prvních dvou místech jsou podle očekávání Mercedesy, následované jsou ale Yetim, SUV loni skončivším v nabídce Škody - to bychom tu zrovna nečekali a jsme zvědavi, jak si povede nový Karoq, který chce oslovovat mladší klientelu. Jinak tu zjevně vítězí preference SUV mezi staršími lidmi, čemuž odpovídá i charakter dvou japonských vozů dále. Průměrné věky řidiče jsou tu vážné vysoké - 55,6 roku u vítězné třídy B je hodně.
Následující graf ukazuje, jak velký podíl mají vozy značky Mercedes v jednotlivých věkových skupinách řidičů. Mercedesy mají největší podíl u lidí starších 70 let a tento podíl je také skoro čtyřikrát větší, než v nejmladší věkové skupině. Toyota je na tom podobně, ale není to tak silně vidět.
Druhý graf ukazuje stejné číslo, tedy podíl jednotlivé značky v jednotlivých věkových skupinách řidičů, jen očividně jsou značky Jaguar, Porsche a Dacia o mnoho méně oblíbené. Porsche tu vítězí u lidí ve věku 50 - 59 let, Dacia zase u lidí o dekádu starších. Jaguar je na tom podobně jako Mercedes a Toyota výše, největší podíl má v nejstarší věkové skupině.
Značky a modely s nejnižším průměrným věkem řidičů
Mladší řidiči si podle této statistiky vybírají zejména vozy Seat, Audi a BMW, průměrný věk se zde ale nedostal pod 40 let. U Seatu a Alfy Romeo se dají takovéto výsledky docela očekávat, u Audi a BMW vlastně také. Volkswagen už může být pro leckoho překvapením, ale také je „až” na pátém místě.
Modely naznačují, že nejmladší řidiči obvykle nekupují nové vozy, což také nepřekvapí. Vidíme tu tak auta jako VW Scirocco, který se v posledních letech jako nový více neprodával než prodával. Ještě více to platí o Alfě Romeo 147, dávno nevyráběném autě, Fiatu Stilo, o němž platí totéž a Seat Arosa je též mezi novými vozy historií.
Graf ukazuje, že všechny „medailové” značky s nejnižším věkovým průměrem mají největší podíl řidičů ve věkové skupině od 20 do 29 let a nejmenší naopak ve skupině nad 70 let. Seatům se docela daří i u nejmladších řidičů do 20 let, možná proto, že oproti vozům Audi a BMW jsou i jako ojetiny výrazně levnější.
Celkový přehled klíčových výsledků
Zde si můžete výše probírané prohlédnout pěkně pohromadě. Bylo by pochopitelně zajímavější vidět výsledná data ještě komplexněji, takový pohled ale statistika nenabízí. I tak pohled na nejlepší a nejhorší pětky na otázky položené zkraje odpovídá celkem jasně - pověry tady nejsou až tak pověrami. Pokud holdujete ve 30 letech SUV nebo MPV Mercedesu, jste spíše výjimka. A stejné zjištění platí, pokud jste si na stará kolena pořídili BMW nebo kupé od Volkswagenu...
Jaguary jezdí průměrně nejstarší řidiči
Seatům naopak holdují ti nejmladší
Ale pochopitelně, je to jen statistika. Tento muž, Švéd Lennart Ribring, si předloni v 97 letech koupil nový Ford Mustang jakožto nejstarší člověk na zemi...
Zdroj: Check24
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před hodinou - Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 3 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 4 hodinami - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera
Živá témata na fóru
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam
- Jak odstranit zaschlý vosk z kapoty auta? Prosím o radu 04.26. 07:46 - nostromo23
- Jak snižovat spotřebu 04.26. 07:41 - nostromo23
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito