Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jaké ovládání v autě je nejnebezpečnější? To, které nám teď výrobci nejvíce nutí
7.10.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Automobilky mají plná ústa řečí o bezpečnosti, když ale přijde na to, aby pro ní opravdu něco udělali, dávají přednost tomu, co jen dobře vypadá.
Že za jízdy je za volantem nejlepší řídit, jistě nemusíme připomínat. Jenže jen to v autě dělat nelze a o čím modernější vůz jde, tím je to obtížnější. V takové Škodě 120 jste mohli za jízdy tak maximálně změnit teplotu vzduchu proudícího ventilace primitivním táhlem na neméně primitivní středové konzoli, možná k tomu tak spustit vyhřívání zadního skla nebo vypnout sytič. Moderní auta jsou ale vybavená mnohem pokročilejšími palubními systémy, které dovolují měnit jak nastavení chování vozu, tak spoustu dodatečných systémů. A k tomu má skoro každý po ruce mobil.
Zrovna používání telefonů je v posledních letech považováno za hlavní zdroj rozptýlení řidiče. V mnoha zemích je to vážný prohřešek trestaný vysokými pokutami a v krajním případě dokonce i vězením. Dá se to chápat, z hlediska odpoutání pozornosti to ale není to nejhorší, co můžete za volantem dělat, ani to, co z podstaty svého fungování zaměstnává mysl řidiče nejvíce. Říkala to studie z letošního jara a nyní máme před sebou jiný výzkum s podobnými výsledky.
Podle Nadace pro bezpečnost dopravy při AAA (American Automobile Association) nejvíce odpoutává pozornost řidiče zadávání adresy do navigace za jízdy. Psaní SMS a telefonování za jízdy skončilo shodně na druhém místě. Nejméně rozptylující naopak bylo ovládání rádia, tedy ladění stanice nebo změna hlasitosti. Podobně je na tom změna nastavení klimatizace.
To se ale bavíme o samotných činnostech, zajímavější je na celé studii to, jak řidiče rozptylují různé způsoby vydání pokynů k tomu či onomu. Podle teorie „ruce na volantu, oči na silnici” by mělo být nejlepší hlasové ovládání, ale není tomu tak. Pro řidiče je méně zatěžující práce s fyzickými tlačítky.
Vůbec nejméně rozptylující pro řidiče jsou ovládací prvky na středové konzoli, tedy tam, kde je mají auta už dekády. Ovládací prvky na středovém tunelu, jak to používá např. Mazda nebo Audi, se ukázaly být více rozptylujícími, což je pro nás poněkud překvapivé zjištění. Např. v Mazdě 3 nám přišlo toto ovládání velmi intuitivní a i další vozy zejména německé provenience používají podobné. Ale pro většinu lidí je příliš daleko od míst, kam běžně sahají a musí ovladači věnovat více pozornosti než těm, které jsou na středové konzoli.
Pochopitelně, vnímání složitosti práce s tím či oním rozhraním nebo systémem bude do jisté míry subjektivní a co bude vyhovovat jednomu, nemusí vyhovovat druhému. Některých ale musí být většina a obecné závěry studie jsou jednoznačné - nejnáročnější je fyzicky i mentálně je dotykové ovládání, zejména pak to, když do systému musíte něco psát. Velmi náročné je pak i ovládání hlasem, nejméně pak fyzickými tlačítky a mezi nimi je ideálem, jsou-li umístěna na středové konzoli.
V tomto kontextu je bizarní, že automobilky jednoznačně míří k dotykovému ovládání čehokoli a pokud už jej něčím doplňují pro ulehčení, je to hlasové ovládání. Styl a moderna tady jednoznačně vítězí nad zdravým rozumem a upřímně... Ani nepotřebujeme znát výsledky této studie, abychom to věděli, stačí si sjet s jakýmkoli moderním autem. Přesto je situace taková jaká je a i když výjimky se najdou, jsou to opravdu jen výjimky...


Nejnáročnější na řidičovu pozornost je zadávání cíle do navigace za jízdy s pomocí dotykového displeje


Další činnosti ovládané dotykově jsou na tom jen málo lépe


A spásou kupodivu není ani hlasové ovládání


Používání telefonu za jízdy je nebezpečné, ale ne tak jako práce s dotykovými systémy samotného vozu


Ovládání na středovém tunelu též řidičům dokonale nesedí


Bez poskvrny tak ze studie vyšlo jen klasické ovládání tlačítky na středové konzoli, dnes už vymírající druh
Zdroj: AAA
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
před 8 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nejnovější články
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 31 minutami
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
před 2 hodinami
Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací jsou ještě varovnější, klesly na úplné dno
před 3 hodinami
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
před 5 hodinami
Původně jen elektrický silák se začal prodávat i ve spalovací verzi. A najednou je z něj nejlevnější takhle silné a rychlé auto
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.06. 12:55 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 11.06. 12:52 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.06. 10:02 - řidičBOB
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.06. 09:48 - lylybrown
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
